تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : راننده‌محور شدن بيمه‌نامه‌هاي شخص‌ثالث تا ۲ سال ديگر
چهارشنبه، 13 شهریور 1398 - 09:58     کد خبر: 90896

ترابر نيوز: رئيس پژوهشكده با اشاره به در حال انجام بودن مطالعات مقدماتي براي "راننده‌محور" كردن بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث، اجرايي شدن اين قانون جديد را تا دو يا سه سال آينده عملي دانست.
ترابر نيوز:
كردبچه

حميد كردبچه در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به بحث راننده‌محور كردن بيمه هاي شخص ثالث درباره شرايط اجراي اين طرح جديد بيمه مركزي اظهار كرد: اجراي اين طرح مستلزم انجام مطالعاتي مقدماتي براي تدوين آيين‌نامه‌هاي اجرايي براي پاسخگويي به مسائلي است كه احتمالا با اجراي اين قانون به وجود خواهد آمد.

رئيس پژوهشكده بيمه مركزي با اشاره به مسائل جديدي كه با راننده‌محور شدن بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث مطرح مي‌شود، ادامه داد: پژوهشكده بيمه مطالعات اين طرح را حمايت مي‌كند اما در نهايت اين بيمه مركزي است كه بايد آن را اجرايي كند كه احتمالا در دو يا سه سال آينده اجرايي خواهد شد.

ايران در خودرومحوري بيمه‌نامه‌ها استثنا است

 او با بيان اينكه راننده‌محوري بيمه نامه‌هاي شخص ثالث در همه جاي دنيا امري رايج است، اضافه كرد: كشورهايي كه در آن بيمه نامه‌ها خودرومحور باشند استثنا هستند چرا كه در بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث اين رفتار راننده است كه اهميت دارد به اين معنا كه نرخ حق بيمه در سيستم راننده‌محوري لزوما به كيفيت خودرو وابسته نيست و بيشتر به كيفيت رانندگي و ويژگيهاي فرد بستگي دارد.

كردبچه با اشاره به برخي از سازوكارهاي صدور بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث راننده محور ادامه داد: براي مثال در صدور بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث از اين نوع به ويژگي هايي مانند سوابق رانندگي فرد، تحصيلات، شغل، سن و غيره توجه مي شود. به عنوان مثال سن متغيري مهم است با اين استدلال كه رانندگي فردي ۲۰ ساله مخاطره آميزتر از رانندگي فردي ۵۰ ساله است و بنابراين نرخ بالاتري براي صدور بيمه نامه او در نظر گرفته مي‌شود.

برخي كشورها در حال عبور از راننده‌محوري هستند

او با بيان اينكه نظام‌هاي بيمه در ديگر كشورهاي دنيا در حال عبور از راننده‌محوري بيمه نامه‌هاي شخص ثالث هستند، در اين باره اظهار كرد: براي مثال بيمه‌نامه‌هاي جديد به صورت مصرف‌محور صادر مي‌شوند به اين معنا كه علاوه بر راننده ‌محوري، مصرف فرد از بيمه هم در نظر گرفته مي‌شود و بر اساس آن بيمه‌نامه صادر مي‌شود.

رئيس پژوهشكده بيمه در ادامه به ضرورت ارتباط و حضور فعال پژوهشكده بيمه در صنعت بيمه هم اشاره كرد و گفت: حضور پژوهشكده در صنعت بيمه هم براي دريافت نظرات فعالان صنعت بيمه و هم براي ارائه خدمات علمي به شركت‌هاي بيمه اي ضروري است. در اين راستا لازم است برنامه ريزي‌هايي براي حضور پژوهشكده بيمه در شركت‌هاي بيمه، سنديكاي بيمه‌گران و ديگر انجمن‌ها انجام شود چرا كه اين ارتباط باعث كاربردي‌تر شدن تحقيقات پژوهشكده و پاسخگويي بهتر به نيازهاي صنعت بيمه و جامعه خواهد شد.

به گزارش ايسنا، پيش از اين رئيس كل بيمه مركزي از اجراي آزمايشي طرح راننده‌محور شدن بيمه نامه‌هاي شخص ثالث تا اواخر سال ۱۳۹۸ خبر داده بود اما به نظر مي‌رسد كه اجرايي شدن اين طرح به صورت كامل در كشور نيازمند مطالعات مقدماتي طولاني‌تري باشد.

در راننده‌محور شدن بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث قرار است بيمه‌نامه‌ها به جاي خودروها براي افراد صادر شود و بر اساس آن ويژگي‌هاي فردي رانندگان از جمله سن، جنس و سوابق رانندگي آنها ملاك تعيين نرخ بيمه‌نامه قرار بگيرد.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها