تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ريزش نرخ مسكن ادامه‌دار است /مظنه خانه‌هاي تهران پس از افت قيمت‌ها
دوشنبه، 11 شهریور 1398 - 12:59     کد خبر: 90881

ترابر نيوز: عضو كميسيون عمران مجلس درباره وضعيت بازار مسكن گفت: مجموعه شواهد نشان مي‌دهد كه افت قيمت مسكن در بازار مقطعي و موقتي نيست و اين روند ادامه خواهد داشت.
ترابر نيوز:

 به گزارش ايلنا،‌ پس از گذشت يك سال از خيز قيمت‌ها در بازار مسكن، آخرين گزارش‌ها از بازار پايتخت نشان مي‌دهد كه در پي افت شديد حجم معاملات، در مرداد ماه قيمت مسكن نزولي شد و تا 3 درصد كاهش يافت.   

تعداد معاملات مسكن در تهران در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت  ۵۴.۹ درصدي و قيمت مسكن هم  با افزايش ۹۸.۲ درصدي مواجه شد اما با آغاز دوره ركود، شكست قيمت هم آغاز شد به طوري كه قيمت مسكن در مرداد ماه نسبت به تير ماه گذشته  ۳.۱ درصد كاهش داشت.

در حالي كه از ابتداي سال تا پايان مردادماه مجموعا ۳۰ هزار و ۲۰۱ فقره مبايعه‌نامه منعقد شده، اين عدد در مدت مشابه در سال گذشته نزديك ۶۷ هزار فقره مبايعه نامه بوده است كه افت حدود ۵۵ درصدي حجم معاملات مسكن را نشان مي‌دهد. همين كاهش تقاضا در كنار عدم افزايش قدرت خريد مردم باعث شد تا بازار مسكن وارد دوره ركود شود و معمولا هم دوره ركود با افت قيمت همراه است.

در اين بين عده‌اي بر اين باور هستند كه اقدامات وزارت راه و شهرسازي در بخش مسكن هم در اين ريزش قيمت‌ها بي‌تاثير نبوده است. فرج الله رجبي، عضو كميسيون عمران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با بيان اينكه آغاز برنامه‌هاي مسكني وزارت راه و شهرسازي و گلنگ‌زني ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكوني سيگنال مثبتي در بازار بوده است، گفت: اين اقدام دولت در فضاي عمومي و جو حاكم در بازار مسكن بي‌تاثير نبود و قشر مخاطب اين برنامه را به صاحب‌خانه شدن اميدوار كرد.

وي افزود: به طور قطع اثر واقعي اين اقدام به تدريج در بازار نمايان مي‌شود و مي‌تواند تاثير بيشتري در جهت آرامش و ثبات بازار داشته باشد.

رجبي با بيان اينكه تمام دستگاه‌هاي مربوطه به صورت يكپارچه بر روي تحقق برنامه ساخت مسكن در قالب طرح اقدام ملي متمركز شده‌اند، اظهار داشت: پيش از اين دستگاه‌هاي مختلف به صورت جزيره‌اي اقدامات خود را در بخش مسكن انجام مي‌دادند اما امروز تمام سازمان‌هاي دولتي، غيردولتي و نهادها به دنبال تحقق يك برنامه واحد هستند.

اين عضو كميسيون عمران تاكيد كرد: مجموعه شواهد نشان مي‌دهد كه افت قيمت مسكن در بازار مقطعي و موقتي نيست و اين روند ادامه خواهد داشت.   

در جدول زير قيمت واحدهاي مسكوني در مناطق مختلف پايتخت امده است:

متراژ

محدوده قيمت (تومان)
95متر-18 ساله-فول ظفر 2ميليارد و 850 ميليون
40متر-16ساله-فول ميدان شكوفه 360 ميليون
53متر-ط اول- بدون آسانسور،‌پاركينگ و انباري آذربايجان 580 ميليون
70متر-نوساز تهرانپارس 770 ميليون
64متر-16ساله-فول فردوس غرب يك ميليارد و 120 ميليون
68 متر-17 ساله- بدون پاركينگ بدون آسانسور نيروي هوايي 900 ميليون
62 متر-20 ساله-بدون آسانسور چيذر 890 ميليون
53متر-نوساز- بدون پاركينگ سلسبيل 430 ميليون
70 متر- نوساز-فول پونك يك ميليارد و  400 ميليون

 


برگشت به تلکس خبرها