تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آمار مصرف مواد مخدر در دنيا چقدر است؟/تعداد معتادان ايران ۲ برابر شده است
چهارشنبه، 13 شهریور 1398 - 13:27     کد خبر: 90842

ترابر نيوز:

نخستين كشور دنيا در شيوع مصرف مواد‌مخدر هستيم. هر قدر هم كه آمار كشف و ضبط مواد در ايران بالا مي‌رود، باز هم از تعداد معتادان كم نمي‌شود و كار به جايي رسيده كه امروز دو برابر سال90 در ايران معتاد داريم.

 

به گزارش خبر فوري، واقعيت وحشتناك است؛ 4ميليون و ۴۰۰هزار نفر معتاد مستمر و يك‌بار مصرف‌كننده مواد‌مخدر و ۳۰ تا ۵۰ هزار معتاد متجاهر در كشور وجود دارد.

اين آمار را سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در آبان‌ماه سال گذشته داده بود و گفته بود: 10درصد از كل معتادان را زنان تشكيل مي‌دهند و يك درصد دانش‌آموزان تجربه حداقل يك‌بار مصرف مواد‌مخدر را دارند. آمار جهاني نيز بر اين موضوع صحه مي‌گذارد. اما ابتدا نگاهي بيندازيم به ميزان شيوع مصرف مواد‌مخدر در دنيا.

طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت در سال2018 حدود 275ميليون نفر در سراسر دنيا مواد‌مخدر غيرقانوني مثل ماري‌جوانا، ترياك، آمفتامين‌ها و كوكائين را حداقل يك‌بار مصرف كرده‌اند. معني‌اش اين است كه ميزان شيوع سالانه استفاده از مواد‌مخدر غيرقانوني در دنيا 6/5درصد است.

ماري‌جوانا و حشيش مواد مخدري هستند كه بيشترين خواهان را در دنيا يعني 192ميليون نفر مصرف‌كننده دارند. 31ميليون نفر از مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر از اختلالات ناشي از مصرف اين مواد رنج مي‌برند. همچنين تخمين زده مي‌شود كه 11ميليون نفر در دنيا مصرف‌كننده تزريقي مواد‌مخدر هستند.

گزارش كميته مواد‌مخدر سازمان ملل متحد در سال2018 نيز اينطور تخمين زده كه بيشترين ضررهاي ناشي از مصرف مواد‌مخدر، مربوط به ترياك است و 76درصد مرگ‌هاي ناشي از سوءمصرف مواد مربوط به اين ماده مخدر مي‌شود.

طبق گزارش سال2018 سازمان ملل متحد، ميزان توليد ترياك در افغانستان در مقايسه با سال 2000، 65درصد بيشتر شده و به 10هزار تن در سال رسيده است. همچنين توليد جهاني كوكائين كه اصلي‌ترين توليدكننده‌هاي آن بوليوي، پرو و كلمبيا هستند به بالاترين حد خود يعني 1400تن در سال رسيده است. حالا برمي‌گرديم سر جايگاه ايران. طبق گزارش سازمان ملل، نيوزلند و ايران به‌عنوان كشورهايي با بيشترين برنامه‌هاي ترك مواد‌مخدر در دنيا شناخته مي‌شوند. البته هر كدام از اين كشورها به‌خاطر 2نوع مختلف از مواد‌مخدر در دنيا شناخته شده‌اند.

نيوزلند بيشترين مصرف ماري‌جوانا را دارد و در اين زمينه درست پشت‌سر ايسلند و آمريكا قرار مي‌گيرد. اما در ايران بيش از 3درصد جمعيت به مواد‌مخدري كه بيشتر شامل ترياك، هروئين يا متامفتامين‌ها مي‌شود، اعتياد دارند. از آن طرف اسكاتلند بيشترين درصد مصرف‌كننده‌هاي كوكائين را دارد و انگلستان در فاصله نزديكي به آن قرار گرفته است. اما ايران از نظر درصد شيوع سالانه مصرف مواد‌مخدر در جمعيت بين 15تا 64ساله‌ها نيز در دنيا اول است.

طبق گزارش سازمان ملل متحد شيوع مصرف مواد‌مخدر در ايران سالانه 31/3درصد است كه از اين نظر بالاتر از همه كشورهاي دنيا قرار مي‌گيرد. افغانستان، روسيه، مالديو، اوكراين، ماكائو و آمريكا به‌ترتيب در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. همچنين ايران بيشترين سرانه مصرف ترياك و مشتقات آن را در دنيا دارد.

منبع: روزنامه همشهري


برگشت به تلکس خبرها