تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دست بسته آتش‌نشاني در برابر خلاءهاي ايمني
دوشنبه، 31 تیر 1398 - 10:52     کد خبر: 90455

ترابر نيوز: سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران با اشاره به عدم پيروي برخي كارگاه‌ها، كارخانه‌ها و... از توصيه‌ها و هشدارهاي آتش‌نشاني گفت: گاهي آتش نشاني پس از وقوع حادثه به محل حادثه مثل كارگاه ها، كارخانه ها و... مراجعه مي‌كند و متوجه مي‌شود كه بارها به اين محل براي ارتقاء ايمني اخطار داده اما توجهي به اخطارها نشده است؛ موضوعي كه نشان مي‌دهد اگر آتش نشاني بتواند از اختيارات بيشتري برخوردار باشد مي‌تواند از ادامه فعاليت در كاربري‌هاي ناايمن تا زمان انجام ايمن‌سازي‌هاي لازم جلوگيري كند.

ترابر نيوز:

جلال ملكي

سيد جلال ملكي در گفت و گو با ايسنا درباره لزوم گسترش اختيارات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني براي انجام بازديدهاي ايمني از ساختمان‌ها، اظهار كرد: در بسياري از كشورهاي دنيا آتش نشاني‌ها به معناي حقيقي كلمه متولي ايمني هستند يعني آتش‌نشاني در برخي از كشورها به اندازه‌اي اختيارات قانوني دارد كه مدير عامل آتش نشاني در بررسي طرح‌هاي قانونگذاري مصوبات ايمني هم دخيل است و مي‌تواند با ارائه دلايل، تغييراتي در اين قوانين ايجاد كند.

وي با بيان اينكه اين مسئله كه آتش‌نشاني در بررسي مصوبات ايمني دخيل باشد تا به حال قابليت اجرائي نداشته است، ادامه داد: زماني كه اختيارات لازم به سازمان آتش‌نشاني داده شود و سازمان‌ها و نهادهاي ديگر در راستاي ايمني از آن پيروي كنند، مي‌توان گفت كه آتش نشاني متولي ايمني شهر است. در حال حاضر آتش‌نشاني متولي پاسخگويي به حوادث است اما در نقاط ديگر دنيا براي پيشگيري از حوادث نيز از ظرفيت، تخصص و تجربه آتش نشانان استفاده مي شود تا به اين طريق  مسير پيشگيري با سرعت بيشتري طي شود و وقوع حوادث كاهش پيدا كند.

ملكي به موضوع ايمني در بازار تهران و عدم همكاري برخي از كسبه با سازمان آتش‌نشاني اشاره كرد و گفت: در محل بازار تهران نيز به دفعات به مغازه‌ها، انبارها و... مراجعه شده تا اقداماتي براي انجام ايمن‌سازي اين محل انجام شود اما همچنان همكاري لازم با سازمان آتش نشاني انجام نمي شود؛ اين موضوع فقط در مورد بازار تهران نيست و در موارد بسياري كه كارشناسان اين سازمان براي انجام بازديد ايمني به انبارها، كارخانه ها، كارگاه ها و... مراجعه مي‌كنند از ورودشان جلوگيري مي شود و كسبه يا صاحبان ادعا مي كنند كه نيازي به انجام اين بازديدها نيست، اما اين افراد بايد در نظر بگيرند كه ايمن سازي قبل از وقوع حادثه علاوه بر اينكه از وقوع آن جلوگيري مي‌كند، در صورت وقوع هم منجر به كاهش خسارات جاني و مالي حين وقوع حادثه مي‌شود.

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران با تاكيد بر اين كه همچنان هم برخي از بازديدها تنها با دخالت مستقيم دستگاه قضايي انجام مي‌شود و شهروندان تا پيش از آن همكاري نمي‌كنند، گفت: برخي از افراد با علم به اينكه آتش نشاني اختيارات لازم را ندارد و در نهايت مي‌تواند پرونده را به مقامات قضايي ارجاع دهد كه اين اقدام هم با تاخير مواجه مي شود همكاري‌هاي لازم را انجام نمي‌دهند. اگر توقع داريم كه آتش‌نشاني مسئوليت ايمني را قبول كند بايد حمايت‌هاي قانوني هم از آن انجام شود.

به گفته ملكي گاهي آتش نشاني پس از وقوع حادثه به محل حادثه مثل كارگاه ها، كارخانه ها و.. مراجعه مي‌كند و متوجه مي‌شود كه بارها به اين محل براي ارتقاء ايمني خود اخطار داده بوده، اين موضوع نشان مي‌دهد كه اگر آتش نشاني بتواند از اختيارات بيشتري برخوردار باشد مي‌تواند از ادامه فعاليت در كاربري‌هاي ناايمن تا زمان انجام ايمن‌سازي‌هاي لازم جلوگيري كند.

سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران  با بيان اينكه ضابط قضايي شدن اين سازمان هم به سادگي انجام نمي‌شود و نيازمند طي شدن روند خاصي است گفت: اين روند بايد از جايي آغاز شود تا در مرور زمان آتش‌نشاني به قدرت لازم برسد و از آن حمايت شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها