تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آخرين وضعيت جابجايي منازل پرخطر مسجدسليمان و اهواز
دوشنبه، 31 تیر 1398 - 10:44     کد خبر: 90454

ترابر نيوز: ‌مديركل راه و شهرسازي خوزستان از آغاز عمليات احداث ۱۶۰۰ واحد مسكوني در خوزستان در قالب طرح اقدام ملي خبر داد.

ترابر نيوز:

منازل پرخطر مسجد سليمان

‌‌‌‌رضا رضايي در گفت وگو با ايسنا‌، در خصوص بازديدهاي انجام شده معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي و رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي از استان خوزستان، اظهار كرد: هدف از اين سفر بازديد از شهرستان مسجدسليمان و خسارات ناشي از زلزله در بافت‌هاي فرسوده و محلات پرخطر شهرستان و ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي اهواز بود.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان با اشاره به اينكه خوزستان، استاني حادثه‌خيز به شمار مي‌رود، افزود: در خصوص سيلاب‌هاي اخير، وزارت راه و شهرسازي با تلاش‌هاي شبانه‌روزي كارنامه درخشاني از خود به جاي گذاشت.

وي از اخذ تصميمات مناسبي در سفر معاون مسكن و ساختمان وزارتخانه و رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي به خوزستان خبر داد و خاطرنشان كرد: در شهر مسجدسليمان، واحدهاي مسكوني فراواني در بافت‌هاي فرسوده و در معرض خطر زلزله و همچنين آلودگي نفتي قرار دارند كه بايد هرچه سريعتر براي آنها تصميم گيري مي شد.

رضايي ادامه داد: با پيشنهادهايي كه از سوي معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در جلسه مديريت بحران استان مطرح شد كه شامل رفع موانع ساخت و ساز، ازادسازي اراضي دولتي و ارايه تسهيلات وزارتخانه به ساكنان بافت هاي فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي و در معرض خطر بود، اميدواريم بخش عمده‌اي از مشكلات در اين خصوص حل و فصل شوند.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان از رايزني معاون مسكن و ساختمان با وزارت دفاع در خصوص آزادسازي برخي از اراضي خبر داد و گفت: در گفتگوي تلفني كه با فرمانده هوانيروز كشور داشتيم مقرر شد تا هفته جاري، جلسه‌اي مشترك در خصوص رفع مشكلات مسجد سليمان تشكيل شود.

رضايي با اشاره به اينكه بافت‌هاي فرسوده در شش پهنه مسجدسليمان گسترده هستند، از تلاش ملي و استاني براي رفع مشكلات آنها خبر داد و گفت: محلات پشت برج، سي برنج، نمره چهار، نمره هشت، محله شهيد داريوش محمدي، محلاتي هستند كه درمعرض خطر الودگي نفت و گاز هستند كه چنانچه حادثه اي از جمله زلزله در اين محلات، رخ دهد ساكنان اين مناطق با مشكلات جدي مواجه خواهند شد.

وي ساماندهي و جابه‌جايي سكونتگاه غيررسمي محله منبع آب اهواز را از ديگر مواردي برشمرد كه در سفر مسئولان ارشد وزارتخانه به خوزستان در اينباره تصميم‌گيري شد و عنوان كرد: محله منبع آب در اهواز يكي از سكونتگاه‌هاي غيررسمي است كه در آن ساخت و سازهاي غيرايمن وجود دارد و ضوابط فني در آنها رعايت نشده است. در اين باره، تخصيص ۲۵ هكتار از اراضي دولتي به اين امر در دستور كار قرار گرفته است.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان از جابه جايي ۸۱۱ واحد مسكوني در سكونتگاه غيررسمي محله منبع آب خبر داد و گفت: چهارهزار واحد مسكوني پرخطر در شهر اهواز وجود  دارد كه از اين تعداد، ۸۱۱ واحد در معرض خطر جدي قرار دارند. عمليات آماده سازي اين ۸۱۱ واحد در حال انجام است و پيش‌بيني مي‌كنيم تا ظرف يك ماه آينده عمليات آماده‌سازي آنها به اتمام برسد وعمليات ساخت واحدهاي مسكوني آغاز شود.

رضايي بيشترين سهمي كه در اين نقل و انتقالات انجام خواهد شد متعلق به وزارت راه و شهرسازي عنوان كرد و گفت: مقرر شده تا وزارتخانه، زمين و تسهيلات را تخصيص دهد. قرار است به ازاي هر واحد مسكوني ۱۰ ميليون تومان بلاعوض و تسهيلات در قالب تبصره ۱۸ بازافريني شهري در اختيار مردم قرار بگيرد. همچنين، استاندار نيز توافق كرده است تا ۱۰ ميليون تومان وام به صورت بلاعوض به واجدين شرايط تخصيص دهد.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان همچنين در خصوص اقدامات اداره كل راه و شهرسازي در خصوص طرح اقدام ملي در خصوص رونق توليد مسكن در استان خوزستان نيز نكاتي را ارايه كرد و گفت: تاكنون عمليات احداث يكهزار و ۶۰۰ واحد در استان آغاز شده است. همچنين تعداد ۵۰۰ واحد را در گام اول توسط سازمان ملي زمين و مسكن به فراخوان گذاشته ايم. شهريورماه نيز حدود يكهزار واحد مسكوني را به فراخوان مي گذاريم تا وعده هايي كه در خصوص طرح اقدام ملي داده شده جنبه اجرايي و عملياتي به خود بگيرد.

رضايي همچنين عنوان كرد: قرار بود تا سال ۷۱ طرح جامع مسجدسليمان تهيه شود. بعد از بررسي ها، معلوم شد كه بخشي از مسجدسليمان روي چاه هاي نفت و در حرايم لوله هاي نفت و گاز قرار گرفته است كه بخشي از تصويب طرح جامع مسجدسليمان به همين دليل با مشكلاتي مواجه شد.

وي ادامه داد: به دليل وجود چاه هاي متعدد نفت ممنوعيت ساخت و ساز در آن مناطق اعلام شد. با شرايطي كه ايجاد شده و وزارت نفت بخشي از ملاحظات خود را تغيير داده است قطعا بخشي از زمين ها آزاد خواهد شد و مردم به جاي آنكه به صورت غيرقانوني زمين‌ها را ساخت و ساز كنند از معبرهاي قانوني به ساخت و ساز اقدام خواهند كرد.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان افزود: بالاي ۷۵ هكتار زمين در مسجدسليمان است كه مالكيت آن در اختيار وزارت دفاع و هوانيروز ارتش است كه اميدواريم با رايزني هايي كه بين وزارتخانه راه و شهرسازي و وزارت دفاع انجام مي شود بتوانيم اين زمين ها را در اختيار مردم قرار دهيم تا بتوانند منازل مسكوني خود را در اين منطقه بسازند.

رضايي يادآور شد: تفاهم‌نامه‌اي سه‌جانبه سال‌ها پيش با وزارت نفت و بنياد مسكن انقلاب اسلامي به امضا رسيده بود كه بر اساس آن، وزارت نفت به عنوان تامين كننده منابع مالي، وزارت راه و شهرسازي به عنوان متولي و تامين كننده زمين و همچنين بنياد مسكن انقلاب اسلامي به عنوان مجري طرح حدود يكهزار و ۴۰۰ واحد مسكوني را در شهرك وليعصر براي مردمي كه در پهنه خطر و آلودگي‌هاي نفت و گاز شركت ملي نفت بودند قرار بود تخصيص دهد و مردم جابه جا شوند و به اين شهرك انتقال پيدا كنند.

رضايي ادامه داد: در فاز اول قرار بود ۵۰۰۰ واحد مسكوني ساخته شود، ولي با توجه به محدوديت‌هايي كه وجود داشت عمليات اجرايي حدود يكهزار و ۴۰۰ واحد شروع شد كه از اين مقدار نيز ۵۰۰ واحد آماده شد و مردم به آن واحدهاي مسكوني منتقل شدند. هم اكنون حدود ۹۰۰ واحد از آن تعهد باقيمانده است كه نيمه تمام هستند كه با تامين اعتبار جديد مي توان آن ها را تكميل كرد.

مديركل راه و شهرسازي خوزستان افزود: وزارت نفت اعلام كرده مبلغ جديدي را نمي‌تواند تامين كند و وزارت راه و شهرسازي نيز از سوي ديگر توان پرداخت چنين هزينه اي را ندارد اما در عين حال از آنجايي كه واحدهاي مسكوني در معرض آلودگي نفت و گاز هستند؛ قرار است منتقل شوند تامين هزينه جابه جايي مردم از اين مناطق جزو تكليف وزارت نفت به شمار مي رود كه بايد انجام شود.

رضايي گفت: با رايزني‌هايي كه انجام شده است احتمال اينكه وزارت نفت قبول و تامين هزينه كند تا ۹۰۰ واحد باقيمانده نيز احداث شوند و مردم به آن واحدهاي مسكوني منتقل شوند، وجود دارد.

وي اظهار كرد: در صورتيكه ۲۵ ميليارد تومان منابع تامين شود ۳۵۰ واحد مسكوني از ۹۰۰ واحد باقيمانده كه پيشرفت فيزيكي خوبي دارند تكميل مي‌شود و در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. همچنين، باقيمانده واحدهاي مسكوني كه پيشرفت فيزيكي زير ۷۰ درصد دارند در صورت تامين اعتبار ۹۰ ميلياردتوماني آماده و تحويل مردم مسجدسليمان مي شوند.


انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها