تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : رشد اجاره‌بها در سال جاري به طور متوسط ۳۰ درصد بوده است/ مركز آمار ۳ سال از آمار قيمت مسكن و اجاره عقب است
دوشنبه، 31 تیر 1398 - 10:07     کد خبر: 90451

ترابر نيوز: نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اين‌كه رشد اجاره‌بها در سال جاري به طور متوسط ۳۰ درصد بوده است، گفت: البته اين آمار، آمار نسبي و تحقق يافته‌اي نيست چون براي بخش قابل توجهي از قراردادهاي اجاره كد رهگيري صادر نمي شود.

ترابر نيوز:

مركز آمار 3 سال از آمار قيمت مسكن و اجاره عقب است

حسام عقبايي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم در خصوص جديدترين وضعيت بازار  اجاره بهاي مسكن اظهار كرد:‌ طي سال جاري متوسط رشد نرخ اجاره‌ مسكن در شهرهاي بزرگ بر اساس قراردادهاي ثبت شده در سامانه املاك و مستغلات 25 تا 30 درصد و در شهرهاي متوسط 15 تا 20 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اين‌كه در شهرهاي كوچك به دليل تناسب عرضه و تقاضا رشد اجاره بها محسوس نبوده است، افزود: موضوع اصلي اين است كه در شهرهاي بزرگ رشد متوسط 25 تا 30 درصد را تاييد مي‌كنم، اما در برخي مناطق رشد اجاره بها از اين مرز هم عبور كرده است.

وي با بيان اين‌كه آمارهاي مربوط به افزايش اجاره بها نسبي و تحقق يافته نيست در بيان اين مسئله توضيح داد:  اين آمار بر اساس كد رهگيري صادر شده براي قراردادهاي اجاره استخراج شده است. اين در حالي است كه براي بخش قابل توجهي از قراردادهاي اجاره اساسا كد رهگيري صادر نمي‌شود.

نايب رئيس اول اتحاديه مشاوران املاك با بيان اين‌كه مركز آمار ايران 3 سال از آمار عقب است، ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمار مركز آمار  2.6 ميليون واحد مسكوني خالي از سكنه در كشور داريم كه 500 هزار واحد آن در تهران قرار دارد.

عقبايي تاكيد كرد:‌ اين آمار مربوط به سال 95 است و مشخص نيست طي سه سال اخير چه تعداد به اين آمار افزوده يا از آن كاسته شده است. اين در حالي است كه مركز آمار بايد حداقل ماهانه آمار دهد و آمار دقيقي در اين رابطه وجود ندارد و ممكن است اين آمارهاي متناقض عامل گراني مسكن باشد.

وي يادآور شد: به طور كلي فشردگي جمعيت و تقاضا باعث افزايش نرخ اجاره مسكن مي‌شود؛ به عنوان مثال در مناطق شرقي و غربي پايتخت به دليل اين دو عامل افزايش نرخ اجاره بيش از ساير مناطق بوده است.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها