تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : انتقاد از باج خواهي برخي نمايندگان
شنبه، 29 تیر 1398 - 17:15     کد خبر: 90440

ترابر نيوز:

انتقاد آيت الله يزدي از باج خواهي برخي نمايندگان

خبرگزاري آريا- عضو فقيه شوراي نگهبان از باج خواهي برخي نمايندگان مجلس از وزرا براي كسب منافع و امتيازات نامشروع به عنوان نمونه‌هايي از مناسبات فسادآلود به شدت انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، آيت الله محمد يزدي تصريح كرد: من بي پروا مي‌گويم؛ نمايندگان هم مي‌خواهند بشنوند ميان برخي از نمايندگان با وزرا ساخت و پاخت‌هايي وجود دارد به نحوي كه به عنوان نمونه فلان وزير را صدا مي‌زنند و از آنان مي‌خواهند كه "فلان معدن را به من يا به فرزند و داماد من بده" تا برود از آن استفاده كند.
وي افزود: در اين گونه روابط فاسد، امتياز قرارداد‌هاي خاص را از وزرا مطالبه و تهديد مي‌كنند كه اگر با خواستشان موافقت نشود آنان را به مجلس احضار مي‌كنند يا براي پاسخ به سوال و يا استيضاح، آنان را به مجلس فرا مي‌خوانند.
آيت الله يزدي تصريح كرد: وزير بيچاره هم كه گير اين چنين نمايندگاني افتاده است، مي‌خواهد آبرويش محفوظ بماند، اما اگر ميان وزرا و اين گونه وكلا قراردادي تنظيم و از اين امتيازات سوءاستفاده شود، چون وزير هم امضا كرده است هر دو مرتكب تخلف شده اند و هر دو در پيشگاه خداوند قطعاً نتيجه اعمالشان را خواهند ديد.
اين عضو فقيه شوراي نگهبان افزود: اما اگر وزرا به اين گونه نمايندگان بگويند كه خلاف نمي‌كنند و تصريح كنند كه مطالبه آنان خلاف قانون است حتي اگر به قيمت استيضاح و بركناري آنان منجر شود، عملكرد چنين وزرايي شرعي نيست و نمايندگاني هم كه ساخت و پاخت مي‌كنند عملكردشان مشروع نيست.
وي انگيزه برخي افراد براي داوطلبي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را مادي دانست و تصريح كرد: اگر برخي دنبال دنياطلبي نيستند پس هزينه‌هاي هنگفتي كه براي نمايندگي صرف مي‌كنند براي چيست مگر در دوره چهار ساله در مجلس قرار است چقدر حقوق به آنان پرداخت شود؟ پس معلوم است كه دنبال چيز‌هاي ديگري هم هستند.
آيت الله يزدي با اشاره به سابقه دو دوره نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي افزود: در دوره اول كه در مجلس حضور داشتم صداقت، صفا، پاكي، دوري از دنيا و خدمت به اسلام در نمايندگان موج مي‌زد.
وي گفت: در آن دوره كه من رياست اداره قوانين مجلس را بر عهده داشتم يكي از نمايندگان حقوق دريافت نمي‌كرد، رئيس وقت مجلس از من خواست كه به او بگويم ما چاره‌اي نداريم جز اين كه حقوقش را دريافت كند نزد آن نماينده رفتم و موضوع را به او منتقل كردم، اما در پاسخ گفت: "من نياز ندارم، اينجا نيامده ام كه حقوق بگيرم بلكه براي رضاي خدا كار مي‌كنم".
آيت الله يزدي افزود: در پاسخ به او گفتم هيئت رئيسه ناچار است حقوقت را پرداخت كند و اين حق شماست، بگيريد و به هر كسي خواستيد بدهيد در آن زمان چنين روحيه‌اي وجود داشت كه حتي من بايد واسطه مي‌شدم نماينده‌اي حقوقش را بگيرد، اما اكنون برخي به آب و آتش مي‌زنند كه به مجلس راه يابند.
اين عضو فقيه شوراي نگهبان در عين حال گفت: دولت و مجلس ما اسلامي است و ان شاءالله همه پايبند به شرع هستند و به بهانه‌اي عمل مي‌كنند.
وي همچنين با اشاره به جوسازي‌ها عليه شوراي نگهبان اظهار داشت: چه جوسازي‌هايي كه عليه شهيد بهشتي نكردند؛ اكنون براي من هم جوسازي مي‌كنند كه فلاني چند پمپ بنزين، كارخانه و اموال ديگر دارد.
آيت الله يزدي افزود: به يكي از دوستانم گفتم به شما وكالت مي‌دهم كه هر كسي چنين ادعايي كرد بگوييد فلاني اعلام كرده است كه همه دارايي هايش را با 3 ميليون تومان واگذار مي‌كند.
رئيس اسبق قوه قضائيه گفت: شايد باور نكنيد زماني كه رئيس قوه بودم پرونده يكي از فرزندانم كه به عنوان قاضي پذيرفته شده بود روي ميزم قرار گرفت تا حكمش را امضا كنم و حال آن كه نمي‌دانستم كه پرونده مربوط به فرزند خودم است و زماني كه در اين باره از او توضيح خواستم گفت: "من با شما كاري نداشتم، شما براي خودتان رئيس هستيد من طبق قانون در آزمون شركت كردم، پذيرفته شدم و مراتب قانوني طي شد".
وي افزود: پسرم به هيچ عنوان از موقعيتم استفاده نكرد و اكنون هم از قضات سرشناس است و حتي از محكومان دادگاهش شنيده ام كه او قاضي متشرعي است.
آيت الله يزدي اضافه كرد: خدا را شاهد مي‌گيريم هيچ يك از فرزندانم با من ارتباطي ندارند بنده اكنون صرفاً طلبه‌اي هستم و يكي از اعضاي شوراي نگهبان و اغلب افرادي چنين جوسازي‌هايي مي‌كنند كه به مقررات شرعي پايبند نيستند.
اين عضو فقيه شوراي نگهبان همچنين با تبيين مسئوليت اعضاي اين شورا در بررسي صلاحيت داوطلبان در چارچوب نظارت استصوابي گفت: در يكي از موارد، بنده مأمور بودم با يكي از داوطلبان رد صلاحيت شده كه شكايت كرده بود صحبت كنم در يكي از اتاق‌هاي شوراي نگهبان به من مي‌گفت هيچ مشكلي نداشته است و ندارد.
وي افزود: حرف هايش كه تمام شد از او پرسيدم در فلان تاريخ كجا بوديد؟ بلافاصله رنگش تغيير كرد و از من علت را پرسيد كه در پاسخ گفتم ما مدرك داريم كه در آن تاريخ فلان جا بوديد و اين كار خلاف قانون و خلاف شريعت را كرده ايد؛ شما خودتان را آلوده كرده ايد و نمي‌توانيد نماينده مجلس شويد.
آيت الله يزدي اضافه كرد: به او گفتم اختيار با شماست ما براي حفظ آبروي شما علت رد صلاحيت را به خودت گفتيم و اعلام عمومي نمي‌كنيم، اما اختيار با شماست اگر اصرار داريد ما اعلام كنيم كه در واكنش، پذيرفت و از شوراي نگهبان رفت پس شوراي نگهبان موظف است كه حيثيت افراد را حفظ كند.
وي در پاسخ به مخالفان نظارت استصوابي به طرح اين پرسش پرداخت كه آيا اعضاي شوراي نگهبان بايد صرفاً تماشاچي باشند؟ اين تماشاچي بودن چه خاصيتي دارد؟
اين عضو شوراي نگهبان تاكيد كرد: چنين تعريفي از نظارت استصوابي غلط است مگر ما بيكاريم كه به شورا بياييم و صرفاً تماشا كنيم كه فلان افراد بخواهند به مجلس بروند ما در اينجا حضور يافته ايم تا اطمينان حاصل كنيم كه الزامات نمايندگي اعم از سن، تحصيلات و صلاحيت اخلاقي داوطلبان و ديگر شاخص ها، قانوني است.
آيت الله يزدي افزود: شوراي نگهبان در چارچوب نظارت استصوابي، ناظر بر اجراي قانون است و به هيچ عنوان هم گرايش جناحي ندارد و من در پيشگاه الهي شهادت مي‌دهم به هيچ عنوان جناح بازي در اين شورا وجود نداشته است.
وي همچنين درباره ادعاي برخي رد صلاحيت شدگان انتخابات مبني بر تضييع حقشان در شوراي نگهبان گفت: ما افرادي را داشتيم كه اعتراض كرده بودند و از آنان خواستيم كه به شوراي نگهبان بيايند؛ به آنان گفتيم دو راه بيشتر وجود ندارد مدارك و ادله رد صلاحيتشان را در اختيارشان گذاشتيم و آنان را مخير كرديم به اين كه يا خودشان كنار بروند و تسليم شوند يا ما علل رد صلاحيت را اعلام كنيم.
آيت الله يزدي افزود: به اين گونه افراد اعلام مي‌كنيم كه براي حفظ حيثيتشان، اطلاعات را به ديگران اعلام نمي‌كنيم، زيرا حيثيت افراد محترم است و از نظر شرعي مجاز به اين كار نيستيم برخي داوطلبان رد صلاحيت شده خيال مي‌كنند كه ما از سوابق تخلفاتشان اطلاع نداريم.
وي گفت: برخي افراد حائز صلاحيت نيستند و براي داوطلبي نام نويسي مي‌كنند گاهي اين افراد را دعوت مي‌كنيم و براي رضاي خدا به آنان مي‌گوييم كه با توجه به سوابقشان اگر پرونده شان به شوراي نگهبان بيايد رأي نمي‌آورد و ناچاريم ردشان كنيم و رد صلاحيت را به نفعشان نمي‌دانيم و آن‌ها را مخير مي‌كنيم كه خودشان براي حفظ حيثيتشان استعفا كنند.
اين عضو فقيه شوراي نگهبان افزود: گاهي تا اين اندازه براي حفظ حقوق افراد تلاش مي‌كنيم، اما بعضي صرفاً به خيال اين كه ما از تخلفاتشان آگاه نيستيم پس از رد صلاحيت با متهم كردن ما به جناح بازي ادعا مي‌كنند كه حقشان تضييع شده است.
آيت الله يزدي گفت: همين چند روز پيش نامه فردي به دستم رسيد كه در آن نوشته بود به خاطر امضاي من، حقش پايمال شده و نتوانسته است به مجلس راه يابد و هشدار داده بود كه در قيامت جلويم را مي‌گيرد.
وي افزود: من واقعاً ناراحت شدم و با تعجب از آقاي كدخدايي خواستم پرونده آن فرد را بياورد تا ببينم؛ نگاه كردم و دانستم كه علت امضاي من مردود شدن اوست و علل ردش هم محفوظ است؛ گفتم دو راه دارد يا خودم جوابش را مي‌نويسم كه شايد برايش بد باشد كه اين اطلاعات در مكاتبات درج شود؛ يا راه دوم اين است كه علل رد صلاحيتش را تلفني به او بگويم.
آيت الله يزدي گفت: همكارانم در اداره پذيرفتند كه تلفني با او صحبت كنم و اين گونه علل رد صلاحيتش را به او اعلام كردم بنابر اين ما هيچ گاه راضي نمي‌شويم به اين كه خود را مديون افراد كنيم، زيرا در قيامت بايد جوابگو باشيم پس حق افراد را پايمال نمي‌كنيم.

 


برگشت به تلکس خبرها