تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : توليد 2000تن زيتون در شرق شهر تهران
یکشنبه، 30 تیر 1398 - 20:02     کد خبر: 90392

ترابر نيوز:

تحت فشار صورت مي گيرد.

احداث بزرگترين باغ زيتون پايتخت در شرق تهرانبه گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان گفت: بزرگترين باغ زيتون پايتخت در شرق تهران احداث مي شود . چند سال قبل زمين اين باغ در شمال شهرستان پاكدشت بازديد شد و با توجه به عبور رودخانه سيلابي از اين زمين‌ها و امكان ذخيره آب، كارشناسان ما كاشت زيتون در اين اراضي را مطالعه كردند.

محمد سعيدي‌كيا افزود: آبياري اين باغ زيتون توسط سيستم‌هاي نوين آبياري تحت فشار انجام مي‌شود كه حداكثر استفاده از آب خواهد شد و استخري با گنجايش حدود ۴۰۰ هزار متر مكعب به همين منظور در اينجا ساخته شده است.
 
وي گفت: ظرف ۳ سال آينده ۱۰۰ هكتار از اراضي اين منطقه هم گلخانه نسبتا ارزان قيمت با فن آوري روز دنيا انجام خواهد شد و اميدواريم به زودي شاهد رونق توليد ايراني در اين بخش باشيم.
همچنين بابايي مدير پروژه خودكفايي توليد زيتونِ كشور گفت: پيش بيني مي‌كنيم با به ثمر نشستن كامل درختان در اين باغ ۲۰۰ هكتاري، از هر هكتار ۱۰ تن ميوه سبز زيتون برداشت كنيم كه ۱۸ تا ۲۰ درصد آن روغن زيتون است.

بابايي افزود: اين باغ در آتيه ارزش زيست محيطي بالايي خواهد داشت و آب و هواي منطقه را تغيير مي‌دهد.

وي گفت: در آينده نيازي نيست همشهريان تهراني براي تهيه زيتون و فرآورده‌هاي آن به شمال كشور سفر كنند و مي‌توانند ضمن حضور در اين باغ و مشاهده آن، روغن زيتون مورد نياز خود را تهيه كنند.

وي افزود: با توجه به اينكه امروزه ميزان قابل توجهي از نياز كشور به روغن زيتون با واردات تامين مي‌شود، اميدواريم با نهادينه كردن توليد اين محصول در داخل، كمك شايان توجهي به ارتقاي زيتون در كشور داشته باشيم.

بابايي گفت: در كنار تمام مزيت‌هاي اين باغ زيتون مثل كمك به اقتصاد كشور، رونق توليد، ارزش‌هاي زيست محيطي و بسياري مزاياي ديگر، اما شايد ارزشمندترين مزيت اين باغ زيتون اشتغال تعداد زيادي از جوانان كشور در اين بخش است.

وي در پايان افزود: هم اكنون در اين باغ زيتون ۱۵۰ نفر به طور مستقيم و ۱۵۰۰ نفر به طور غير مستقيم مشغول به كار هستند كه با بهره برداري كامل از اين پروژه در آينده نزديك حدود هزار نفر ديگر در اينجا مشغول به كار خواهند شد.

 


برگشت به تلکس خبرها