تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كاشت درخت كاج در تهران ممنوع/درختان كاج تهران با درختان مثمر جايزين شوند
شنبه، 29 تیر 1398 - 19:56     کد خبر: 90391

ترابر نيوز:

هيچ‌گاه گياهي زير درخت كاج رُشد نمي‌كند چرا كه به گفته محققيق اين درخت، باران‌هاي اسيدي دارد، چوب درخت كاج به دليل شيره‌دار بودن در صنعت هم كاربرد زيادي ندارد؛ درختاني داريم كه به مراتب كمتر از كاج، آب مصرف مي‌كنند و در عين حال مثمر نيز هستند.

چرا نبايد درخت «كاج» بكاريم

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران تسنيم «پويا»؛ حجت‌الاسلام علي ارجمند عين‌الدين، مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان البرز با بيان اينكه يكي از سياست‌گذاريهاي غلط در كشور ما، كاشت بي‌رويه درخت «كاج» بوده است، اظهار كرد: درخت كاج يكي از آفرينش‌هاي الهي بوده و ممكن است براي مناطقي توصيه شود و فوايدي نيز داشته باشد اما اين درخت براي سرزمين ما توصيه نمي‌شود از نظر فرهنگي درخت كاج نماد آيين مسيحيان است.

مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان البرز تصريح كرد: به لحاظ فرهنگي، درخت كاج مربوط به دين مسيحيت است و در جشن كريسمس كه يكي از اعياد مسيحيان است مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اگر مي‌بينيد بر روي پرچم لبنان نيز آرم درخت كاج ديده مي‌شود دليل آن اين است كه در لبنان تقسيم قدرت سه، دو و يك است؛ يعني اينكه رئيس‌جمهور حتما بايد مسيحي، نخست وزير از اهل سنت و رئيس مجلس شيعه باشد؛ كساني كه آرم درخت كاج را روي پرچم كشور لبنان قرار داده‌اند تلويحا مي خواستند اعلام كنند كه لبنان يك كشور مسيحي است.

وي ادامه داد: بنابراين به لحاظ فرهنگي كاج به ما تعلقي ندارد؛ درختي كه بيشتر با فرهنگ اسلام مطابقت دارد درخت زيتون است كه به گفته قرآن «لاشرقي و لاغربي» است؛ اين همان شعار نه شرقي و نه غربي است كه قرآن در مورد درخت زيتون بيان داشته و مردم ايران در قبل و بعد از انقلاب تكرار مي‌كردند از نظر پزشكي نيز فوايد زيادي براي آن ذكر شده است.

حجت‌الاسلام ارجمند افزود: از نظر اكوسيستم نيز تا به حال مشاهده نشده كه در جنگل درخت كاج، زنبور عسل نيز وجود داشته باشد يعني زنبور عسل اطراف اين درخت نمي‌چرخد و پرندگان نيز معمولا روي آن آشيانه نمي‌سازند.

كاج؛ درختي سرد همراه با انرژي منفي زياد

اين عضو هيئت رئيسه انجمن ارگانيك كشور با بيان اينكه درخت كاج، درخت سردي است و انرژي منفي زيادي دارد، گفت: در برخي از كشورها مانند ژاپن، جنگل كاج وجود دارد و اين جنگل‌ دومين جايي در دنيا است كه بالاترين آمار خودكشي در آن ثبت شده است؛ مساحت جنگل كاج ژاپن 35 هكتار است كه تابلوهايي به زبان‌هاي مختلف نوشته شده است با اين مضمون كه «اگر قصد خودكشي داريد دست نگهداريد، قبل از خودكشي با پليس هماهنگ كنيد و از ما مشاوره بگيريد»؛ بخشي از اين خودكشي‌ها به ماهيت درختان كاج برمي‌گردد.

وي متذكر شد: بنا به اين دلايل، هيچ‌گاه گياهي زير درخت كاج رُشد نمي‌كند چرا كه به گفته محققيق اين درخت، باران‌هاي اسيدي دارد.

حجت‌الاسلام ارجمند به سينا‌نيوز گفت: برخي مديران تصور مي‌كنند كه سبز بودن چهار فصل درخت كاج، يك حُسن محسوب مي‌شود اما به اعتقاد ما، گردش طبيعت و چهار فصل زيباست يعني اينكه بايد در بهار شكوفه، در تابستان ميوه، در پاييز خزان و در زمستان به خواب رفتن درختان يك نمايشگاه زيباي الهي است؛ پس اين گردش و تنوع رنگ زيبا است.

مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان البرز افزود: در برخي از كشورها از تنوع رنگ درختان در فصول مختلف براي تقويت صنعت گردشگري استفاده مي‌كنند مثلا از زيبايي شكوفه‌هاي گيلاس براي جذب توريست استفاده مي‌شود؛ بنابراين اين كه بگوييم درختي در چهار فصل سبز است قطعا از لحاظ زيبايي‌شناسي سخن سنجيده‌اي نيست؛ رنگ سبز درخت كاج، مانند بيد مجنون و درختان ميوه، سبز جذابي نيست.

پارك چيتگر تهران يكي از بي‌خاصيت‌ترين پارك‌هاي ايران

وي ادامه يادآور شد: پارك چيتگر تهران يكي از بي‌خاصيت‌ترين پارك‌هاي ايران است كه كمتر خانواده‌اي حاضر به گردش و تفريح در آنجاست؛ به‌دليل اينكه كسي براي درخت كاج زحمتي نمي‌كشد، اين درختان هيچ تحركي را هم ايجاد نمي‌كنند و جزو درختان غيرمثمر به شمار مي‌آيند اما درختان ميوه باعث تحرك و تلاش و پُرشدن اوقات فراغت و برطرف شدن برخي از نارسايي‌هاي بدن مي‌شود.

درخت كاج نماد حضرت مسيح(ع) نيست

اين عضو هيئت رئيسه انجمن ارگانيك كشور با بيان اينكه چه شد در كشور ما درخت كاج كريسمس مُد شد و جاي درختان ميوه را گرفت،گفت: امروزه با اينكه درخت كاج به عنوان نماد مسيحيت مطرح است اما در واقع ربطي نيز به حضرت مسيح (ع) ندارد زيرا نماد حضرت مسيح (ع) هم خرماست و زماني‌ كه حضرت مريم (س) فرزند خود را به دنيا آوردند طبق فرموده قرآن، به وي گفته شد درخت نخل خشك شده را تكان بده تا خرماي تازه برايت بريزد يعني درختي كه در كنار حضرت مريم (س) بود، درخت خرما بود نه كاج.

وي تصريح كرد: حدود 200 سال است كه آلماني‌ها درخت كاج را نماد سَبكي در زندگي خود قرار دادند و مردم دنيا نيز از آن تبعيت كردند و در كشورهاي اسلامي نيز توسعه پيدا كرد اما مديران كشور اسلامي ايران نبايد با ترويج درخت كاج به لحاظ فرهنگي، اقتصادي و اكوسيستم موافقت كنند.

چوب درخت كاج شيره‌دار است و در صنعت هم كاربرد ندارد

حجت‌الاسلام ارجمند با اشاره به اينكه چوب درخت كاج به دليل شيره‌دار بودن، در صنعت هم كاربرد زيادي ندارد، گفت: اين درخت يكي از آفريده‌هاي خداست و شكي در اين نيست اما در جايي كه اين همه تنوع درختان مثمره وجود دارد آيا بايد درخت كاج گزينه اول باشد؟! چرا شهرداري و منابع طبيعي اصرار به كاشت كاج دارند.

اين مقام مسئول يادآور شد: اگر دليل شهرداري براي كاشت درخت كاج، سرسبزي است كه به بي‌خاصيت بودن رنگ سبز آن اشاره شد و اگر مصرف آب كمتر است كه بايد متذكر شوم درختاني داريم كه به مراتب كمتر از كاج، آب مصرف مي‌كنند و در عين حال مثمر نيز هستند مانند درخت زيتون كه چهار فصل است و تمام اجزاي آن قابل استفاده بوده و آب هم كم مصرف مي‌كند.

وي با انتقاد از صرف هزينه‌هاي بيت‌المال توسط دولت براي كاشت درختي كه هيچ اوليتي از لحاظ فرهنگي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي ندارد، مديران را به نهضت احياي درختان ميوه در پاركها، منابع طبيعي و همه مكانهاي عام‌المنفعه دعوت كرد و گفت: مديران توجه كنند كه هيچ آيه و روايتي شما را به كاشت درختان غيرمثمره دعوت نكرده و هر چه فضيلت براي كاشت درخت عنوان شده منظور از آيات و روايات، درختان مثمره بوده است.


برگشت به تلکس خبرها