تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دانش بومي مقاوم‌سازي در برابر زلزله به ثمر نشست/ انجام بزرگ‌ترين آزمايش اتصال تير به ستون در آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله كشور
پنجشنبه، 2 خرداد 1398 - 11:45     کد خبر: 90031

ترابر نيوز: بزرگ‌ترين آزمايش اتصال تير به ستون در دنيا در داخل كشور انجام شد درحالي‌كه پيش‌ازاين چنين آزمايش‌هايي در خارج كشور با هزينه بسيار بالا صورت مي‌گرفت اما اكنون با يك‌دهم هزينه مشابه خارجي با فناوري داخلي و دانش متخصصان ايراني با موفقيت انجام شد.

ترابر نيوز:

ايران كشوري زلزله‌خيز است و معمولاً هر چند سال يك‌بار از اين منظر خسارات زيادي به كشور وارد مي‌شود ازاين‌رو متخصصان ايراني با فناوري و دانش داخلي موفق به اجراي بزرگ‌ترين آزمايش سازه‌اي در دنيا شدند كه نتيجه قابل‌قبول به‌دست‌آمده از آن، بيانگر رشد شاخص فناوري كشور در زمينه مهندسي زلزله است.
بزرگ‌ترين آزمايش اتصال تير به ستون در دنيا، مربوط به پروژه فرانماي آيمكس (IMAX) امروز چهارشنبه در آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله كشور، متعلق به پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله انجام شد.
اين آزمايش، اولين آزمايش مهم در مجموعه آزمايشگاه‌هاي پيشرفته مهندسي زلزله محسوب مي‌شود كه مربوط به مقاومت زلزله اتصالات يكي از بزرگ‌ترين برج‌هاي چند منظوره تهران به ارتفاع بيش از 100 متر است، طراحي اتصالات تيرها به ستون‌هاي اين سازه به روشي كاملاً جديد، به دو صورت پيچي و جوشي و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق كناري انجام شده است.
بحث ايمني ساختمان‌ها در برابر زلزله يكي از دغدغه‌هاي مهم جامعه و مسئولان است، اين موضوع به‌خصوص براي ساختمان‌هاي بلندمرتبه اهميت دو چنداني دارد كه در همين راستا كشورهاي پيشرفته براي رسيدن به اين هدف، اقدام به ساخت آزمايشگاه‌هاي بزرگ و پيشرفته مهندسي زلزله كرده‌اند كه چنين آزمايشگاهي سال گذشته در كشور به بهره‌برداري رسيد.
مدير آزمايشگاه‌هاي پيشرفته مهندسي زلزله وابسته به پژوهشگاه زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله درباره انجام اين آزمايش گفت: اين آزمايشگاه جزو 10 تا 12 آزمايشگاه بزرگ مهندسي زلزله در دنياست و در غرب آسيا و منطقه خاورميانه، نمونه ندارد.
مرتضي بسطامي درباره انجام آزمايش امروز توضيح داد: اين آزمايش مربوط به اتصال يكي از برج‌هاي تهران با ارتفاع حدود 127 متر با مساحت بيش از 152 هزار مترمربع است، ابعاد اين سازه با توجه به بحث مقاومت در برابر زلزله و اينكه ريسك زلزله در تهران بالا است، نياز به يك سري ضوابط و معيارهاي فني خاص دارد كه طبق استانداردها بايد جوابگو باشد.
وي تأكيد كرد: چون پروژه در ابعادي بزرگ و فراتر از يك سازه معمولي است، قطعاً آيين‌نامه آن‌ها را الزام به انجام آزمايش مي‌كند با توجه به اينكه تاكنون امكان انجام اين‌گونه آزمايش‌ها داخل كشور وجود نداشت به همين دليل شايد انجام نمي‌شد و شايد هم براي موارد خاص به خارج از كشور فرستاده مي‌شدند كه هزينه‌هاي سنگيني نيز داشتند.
بسطامي گفت: البته اين آزمايش نيز قرار بود در امريكا يا اروپا انجام شود كه بيش از 250 هزار دلار هزينه در بر داشت اما در داخل كشور با كمتر از يك‌دهم آن هزينه انجام شد كه از دو جنبه براي ما بسيار مهم است؛ يكي ايجاد ظرفيت و دانش فني و ديگري جلوگيري از خروج ارز از كشور است.
وي افزود: از آنجا كه اين مجموعه آزمايشگاهي در داخل كشور ساخته شده و طبق آخرين استانداردهاي بين‌المللي آزمايشگاهي كشورهايي مانند ژاپن، امريكا و اروپا فعاليت مي‌كند از اين رو كاملاً قابل اطمينان است.
بسطامي ادامه داد: نتايج اين آزمايش بر اساس استاندارد تعيين‌شده اعلام مي‌شود، مثلاً در استاندارد مشخص شده اگر به اين نتيجه برسيد قابل‌قبول است، بنابراين اين نتيجه در هر كجاي دنيا مورد پذيرش است و گزارش آن را به مجامع بين‌المللي ارائه خواهيم داد چون بزرگ‌ترين آزمايشي است كه در اين اندازه در دنيا انجام شده است.
وي درباره اتصال اين سازه گفت: اين نوع اتصال كه به آن «اتصال با صفحات كناري» گفته مي‌شود يك اتصال خاص و جديدي در دنياست كه براي سازه‌هايي با دهانه‌هاي بزرگ و ارتفاع زياد استفاده مي‌شود ازاين‌رو از لحاظ مقاومت در برابر زلزله حتماً بايد مورد آزمايش قرار گيرد.
مدير آزمايشگاه‌هاي پيشرفته مهندسي زلزله افزود: با توجه به اينكه يك كشور زلزله‌خيز هستيم نتيجه اين آزمايش مي‌تواند در برج‌هايي كه از اين سيستم براي ساخت استفاده كنند كاربرد داشته باشد البته بايد در نظر داشته باشيم كه هر سازه و طراحي؛ آزمايش مخصوص به خود را دارد.
وي گفت: مقاومت سازه در مقابل فشار 170 تن قابل‌قبول و طبق استاندارد است اما اين سازه تا 220 تن مقاومت كرد كه بسيار خوب است، نتيجه اين آزمايش‌ها به ما كمك مي‌كند كه مثلاً در طراحي ضخامت‌ها را بيشتر و يا سازه‌ها را سنگين‌تر كنيم تا برجي ايمن بسازيم.
بسطامي با اشاره به اينكه اين آزمايش به ما نشان مي‌دهد كه اين طراحي توانايي تحمل چه ميزان نيروي زلزله را دارد، افزود: البته معيار ما ريشتر نيست بلكه فشاري است كه از رخداد زلزله وارد مي‌شود، يعني بر اساس فرمول مي‌گوييم مثلاً يك زلزله 6 ريشتري چه ميزان نيرو وارد مي‌كند و نتيجه آزمايش را بر اساس آن بررسي مي‌كنيم.
وي اظهار داشت: مقاومت در برابر 170 تن نيرو براي يك زلزله شديد در تهران قابل‌قبول است يعني اطمينان داريم اگر زلزله شديدي در تهران رخ دهد اين برج مقاوم است.
بسطامي تأكيد كرد: با توجه به جديد بودن روش اتصال در اين پروژه، لازم است ابتدا اين اتصالات با ابعاد واقعي ساخته شده و تحت آزمايش‌هاي موردنياز براي تائيد قرار گيرند، در صورت تائيد اين روش جديد اتصال، توسط مراجع ساختمان‌سازي كشور، مي‌توان از اين نوع اتصال در ساخت سازه‌ها در سراسر كشور به‌عنوان يك روش ساخت اتصالات تير به ستون استفاده كرد.
وي گفت: اين پروژه جزو بزرگ‌ترين آزمايش‌ها در نوع خود در سطح دنيا است كه اكنون كشور به توانايي انجام آن دست يافته است، پيش از اين آزمايش‌هايي در مقياس كوچك‌تر در آزمايشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا انجام شده است، انجام اين آزمايش مهم بيانگر رشد شاخص فناوري كشور در زمينه مهندسي زلزله خواهد بود.

*** درباره آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله
در ايران، بعد از وقوع زلزله‌هاي مخرب گذشته، تصميم به احداث مجموعه آزمايشگاه‌هاي پيشرفته مهندسي زلزله گرفته شد و پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله از سال 1391 اقدام به ساخت اين مجموعه آزمايشگاهي در فضايي به مساحت بيش از 10 هزار مترمربع كرده است.
تا سال گذشته بيشتر بخش‌هاي اين مجموعه به بهره‌برداري رسيد و آماده ارائه خدمات فني، مهندسي و تحقيقاتي به داخل و خارج از كشور است، احداث اين مجموعه مي‌تواند در راستاي اقتصاد مقاومتي در پروژه‌هاي مهم مهندسي كشور نقش مهمي ايفا كند و ساليانه مانع از خروج مقادير قابل‌توجهي ارز از كشور شود.
اين آزمايشگاه يكي از آزمايشگاه‌هاي بزرگ مهندسي زلزله در دنيا و بزرگ‌ترين آزمايشگاه پيشرفته مهندسي زلزله در منطقه خاورميانه و غرب آسيا است كه با تلاش و همت پژوهشگران پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در منطقه سوهانك تهران طراحي و ساخته شده است.
 

انتهاي پيام /*


برگشت به تلکس خبرها