تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : نحوه كار بازار متشكل ارزي براي فعالان اقتصادي مبهم است/ سامانه‌ها در بازار متشكل تلفيق شوند تا بتوان آن را به درستي مديريت كرد
پنجشنبه، 2 خرداد 1398 - 10:17     کد خبر: 90030

ترابر نيوز: رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و بازرگاني ايران گفت: هنوز جزئيات بازار متشكل ارزي براي ما مشخص نيست و ابهام در آن وجود دارد.
ترابر نيوز:

چهار ماه از موافقت شوراي پول و اعتبار با راه‌اندازي بازار متشكل ارزي مي‌گذرد اما زمان آغاز به كار آن همواره به امروز و فردا افتاده است. آخرين اظهار نظر درباره زمان اجراي اين بازار را رئيس كميسيون اقتصادي مجلس داشته كه از راه اندازي بازار متشكل ارزي تا پايان خردادماه خبر داده است.
از آنجا كه صادركنندگان و واردكنندگان و به طور اعم بخش خصوصي ذي‌نفع اصلي بازار متشكل ارزي به حساب مي‌آيند، انتظار مي‌رود آن‌ها در وهله اول از چگونگي نحوه كار و جزئيات اين بازار مطلع باشند.
«فريال مستوفي» رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق ايران روز پنجشنبه در اين زمينه به ايرنا گفت: هنوز جزئيات بازار متشكل ارزي براي ما مشخص نيست و ابهام در آن وجود دارد.
وي با بيان اينكه بازار متشكل ارزي بيشتر مربوط به ارز نقد است، ادامه داد: صرافي‌هايي كه مي‌توانند حواله صادركنندگان را به اسكناس تبديل كنند، به تبع سودي از اين كار به دست مي‌آورند. بعيد به نظر مي‌رسد اين صرافي‌ها علاقه‌مند باشند ارز نقدشان را به بازار متشكل ارزي وارد كنند.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران با اشاره به بخشنامه جديد بانك مركزي درباره راه‌هاي بازگشت ارز صادراتي اظهار كرد: در زمان حاضر سامانه نيما و سنا داريم، بازار متشكل ارزي هم به زودي راه‌اندازي مي‌شود. وجود اين‌ همه بازار و سامانه تنها به سردرگمي فعالان اقتصادي منجر مي‌شود.
مستوفي پيشنهاد داد كه سامانه‌هاي ديگر در بازار متشكل تلفيق شوند تا بتوان آن را به درستي مديريت كرد.
وي همچنين گلايه كرد: براي گرفتن چنين تصميماتي كه نتايج آن مستقيما متوجه فعالان اقتصادي است، بايد با فعالان اقتصادي مشورت شود اما معمولا اين اتفاق نمي افتد.
مستوفي تاكيد كرد كه در تدوين آئين‌نامه اجرايي بازار متشكل ارزي بايد همه زوايا در نظر گرفته شود تا افراد سودجو نتوانند در آن ورود كنند.
 

انتهاي پيام /*


برگشت به تلکس خبرها