تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ئيس قوه قضائيه: از آزادي مطبوعات حمايت مي‌كنيم / اگر رسانه‌اي صرفاً به دليل انتقاد از دستگاه قضائي تحت پيگرد قرار گرفته باشد، ما گذشت مي‌كنيم؛ اما به هيچ وجه از حق نظام عبور نمي‌كنيم
چهارشنبه، 1 خرداد 1398 - 13:08     کد خبر: 90023

ترابر نيوز:
رئيس قوه قضائيه در خصوص اعلام رضايت دستگاه قضائي در برخي پرونده‌هاي مطبوعاتي كه از سوي يكي از مديران مسئول مطرح شد، اظهار كرد: اگر رسانه‌اي صرفاً به دليل انتقاد از دستگاه قضائي تحت پيگرد قرار گرفته باشد، ما گذشت مي‌كنيم. در مواردي هم كه شاكي خصوصي وجود دارد، همانند ساير پرونده‌ها تلاش خود را براي اخذ رضايت به كار مي‌گيريم. اما به هيچ وجه در مواردي كه بحث نظام مطرح است نمي‌توانيم از حق نظام عبور كنيم.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس قوه قضائيه گفت: امروز مقابله با پروژه نااميدسازي دشمن، نيازمند اقدام و عمل همه مسئولان و اميدآفريني رسانه هاست.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روابط عمومي قوه قضائيه، حجت الاسلام و المسلمين سيدابراهيم رئيسي در ديدار مديران مسئول خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها، نشريات و پايگاه‌هاي خبري، ضمن تبريك ميلاد با سعادت امام حسن مجتبي (ع)، اين ديدار را فرصتي مغتنم برشمرد و با ابراز اميدواري نسبت به تداوم اين ارتباط تصريح كرد: رفع ناهنجاري‌ها و آسيب‌هاي اجتماعي، قانونمداري، مبارزه با فساد، حفظ و ارتقاي امنيت ملي، افزايش اعتماد عمومي به نظام و كارآمدي آن، حفظ و ارتقاي سرمايه اجتماعي به عنوان مهمترين مؤلفه قدرت و اقتدار كشور، ايجاد نفرت عمومي نسبت به جرم و جنايت در جامعه و فضاسازي براي نشان دادن هزينه‌هاي سنگين ارتكاب جرم، نظم اجتماعي، امنيت ملي و عدالت اجتماعي از جمله موضوعات و دغدغه‌هاي مشترك رسانه‌ها و دستگاه قضائي هستند.

رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر لزوم تهيه پيوست‌هاي رسانه‌اي بويژه در خصوص پرونده‌هاي ملي با رويكرد اقناع افكار عمومي، كار تبييني، توجيهي و اقناعي از سوي قوه قضائيه را بسيار مهم ارزيابي كرد و ادامه داد: ما رسانه‌ها را همكاران خود در اجراي عدالت مي‌بينيم، نه در مقابل خود. همچنين خود را بي نياز از نقد رسانه‌اي نمي‌دانيم زيرا نقد سازنده و منصفانه، زمينه ساز اجراي عدالت در جامعه است. اين اطمينان را به رسانه‌ها مي‌دهم كه مجموعه دستگاه قضائي از نقد منصفانه استقبال مي‌كند و آن را در جهت رفع آسيب‌ها مي‌داند.

رئيسي در خصوص اعلام رضايت دستگاه قضائي در برخي پرونده‌هاي مطبوعاتي كه از سوي يكي از مديران مسئول مطرح شد، اظهار كرد: اگر رسانه‌اي صرفاً به دليل انتقاد از دستگاه قضائي تحت پيگرد قرار گرفته باشد، ما گذشت مي‌كنيم. در مواردي هم كه شاكي خصوصي وجود دارد، همانند ساير پرونده‌ها تلاش خود را براي اخذ رضايت به كار مي‌گيريم. اما به هيچ وجه در مواردي كه بحث نظام مطرح است نمي‌توانيم از حق نظام عبور كنيم.

رئيس قوه قضائيه افزود: تاكيد ما اين است كه مسائل و اختلافات رسانه‌ها با مردم در مواردي كه بحث نظام مطرح نيست، به صورت درون صنفي و با ريش سفيدي و كدخدامنشي حل و فصل شود تا پرونده به دادگستري و دادسرا كشيده نشود.

رئيسي در ادامه، حفظ آزادي رسانه و مطبوعات را در گرو رعايت خط قرمزهاي قانوني دانست و افزود: اين از بركات انقلاب اسلامي و خون شهداست كه امروز از موهبت آزادي بيان، قلم، تفكر و انديشه برخورداريم. ما نيز خود را موظف به حمايت از آزادي‌ها از جمله آزادي مطبوعات و رسانه‌ها مي‌دانيم و معتقديم اين امر به نفع كشور و مردم عزيزمان است.

رئيس قوه قضائيه اظهار كرد: امروز دشمن در مقابل ما صف آرايي كرده است. همانگونه كه دولت و مجلس در اين زمينه وظيفه‌اي بر عهده دارند، دستگاه قضائي و رسانه‌ها نيز بايد نقش خود را به درستي ايفا كنند. نقطه مشترك ما با رسانه‌ها در عرصه مقابله با جنگ رواني و رسانه‌اي دشمن اين است كه نبايد اجازه بدهيم افرادي با بيان و رفتار و قلم خود، پيام‌ها و سيگنال‌هايي ارسال كنند كه موجب اميدواري و طمع دشمن شوند.

رئيسي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر ضرورت حفظ آبرو، حرمت و منزلت مردم، از تهيه و تدوين دستورالعمل حفظ كرامت خبر داد و با اشاره به طراحي سامانه‌اي براي انتشار آراي محاكم، اين امر را موجب اتقان احكام و در نتيجه اجراي هر چه بهتر عدالت قلمداد كرد.

رئيس قوه قضائيه در خصوص برخي گلايه‌ها مبني بر توقيف مطبوعات به دليل عدم رعايت مصوبات شوراي عالي امنيت ملي در حالي كه رسانه‌ها از آن بي اطلاع هستند، خاطرنشان كرد: اقتضاي عدالت و اصول حقوقي اين است كه همه قوانين، مقررات و دستورالعمل‌ها ابلاغ شود. بر همين مبنا شوراي عالي امنيت ملي موظف است مصوبات مربوط به مطبوعات را به همه رسانه‌ها به نحو مقتضي ابلاغ كند و در مقابل، رسانه‌ها نيز به جهت حفظ امنيت كشور موظف به رعايت آنها هستند.

رئيسي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ما براي اجراي قانون و برخورد با افرادي كه مرتكب فساد شده اند هيچ خط قرمزي نداريم، اظهار كرد: تنها خط قرمز ما، سخن بي دليل و غيرمستند است. در جايي كه يك ادعا مستند به ادله و براهين قطعي و محكمه پسند باشد، بدون آنكه تحت تأثير جريان يا نگاه خاصي باشيم به اين ادعا رسيدگي خواهيم كرد زيرا معتقديم در كشوري كه براي دوام و قوام آن خون شهدا، ايثار ايثارگران، تلاش مجاهدان و خون دل‌هاي فراواني صرف شده است، نبايد فساد لانه كند، دست ناپاكان به اموال مردم برسد و متجاسران ميدان داري كنند. در اين زمينه فرقي هم بين دانه ريز و دانه درشت قائل نيستيم و با هر دو قاطعانه برخورد مي‌كنيم.

رئيس قوه قضائيه در ادامه بر ضرورت حمايت‌هاي سياسي و حقوقي از ايرانيان خارج از كشور تاكيد كرد و اين امر را به سود امنيت ملي و از جمله سياستهاي كلان نظام برشمرد.

رئيسي همچنين با بيان اينكه علاوه بر انعكاس نظرات مسئولان در رسانه‌ها، حرف مردم نيز بايد از طريق رسانه‌ها به گوش مسئولان برسد، جريان اطلاع رساني را جاده‌اي دو طرفه توصيف كرد و در خصوص تلقي جامعه از فساد گفت: تلقي فساد فراگير در جامعه، امري نادرست و ناشي از تبليغات گسترده است. اينكه ما مدام خبر از وقوع فساد بدهيم، براي مردم اطمينان بخش نيست بلكه آنجايي مردم اطمينان پيدا مي‌كنند كه از برخورد با مفسدان و اجراي مجازات‌ها خبر بدهيم. لذا قانون نيز تاكيد كرده كه تا وقتي حكمي قطعي نشده، جزئيات اطلاع رساني نشود. اما بناي ما اين است كه در موارد قطعيت و به خصوص در پرونده‌هايي كه اطلاع رساني آنها الزام قانوني دارد، به نحو اقناعي و تبييني به اطلاع رساني روند رسيدگي و احكام صادره بپردازيم.

رئيس قوه قضائيه با اشاره به اجراي پروژه نااميدسازي از سوي دشمن تصريح كرد: تنها راه مقابله با اين پروژه، اقدام و عمل مسئولان و اميدآفريني و اطمينان بخش رسانه هاست. ان شاءالله با اميد به آينده‌اي بسيار روشن و پشت سر گذاشتن همه تنگناهاي موجود با تعامل همه بخشها، هر چه بيشتر به سمت رضايتمندي مردم و افزايش اعتماد عمومي به نظام و كارآمدي آن گام برخواهيم داشت.

بر اساس اين گزارش، رئيس قوه قضائيه در اين ديدار به مدت دو ساعت شنونده ديدگاه‌ها و نقطه نظرات مديران خبرگزاري‌هاي ايسنا، آريا، فارس، ايرنا، دانشجو و موج، روزنامه‌هاي وطن امروز، همشهري، فرهيختگان، آفتاب يزد، جوان و آرمان امروز، پايگاه‌هاي خبري عصر ايران، فردا، پارسينه، انصاف نيوز و دانا، هفته نامه ۹ دي، مديركل اخبار داخلي صداوسيما و يكي از فعالان رسانه‌اي بود.

 


برگشت به تلکس خبرها