تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : سهم خجالت آور راه‌آهن در جابجايي مسافر
دوشنبه، 27 اسفند 1397 - 06:17     کد خبر: 89518

ترابر نيوز:

قائم‌مقام مدير‌عامل راه‌آهن با تأكيد بر اينكه ارتقاي كيفي در حمل و نقل ريلي مسافر به خوبي تعريف نشده است، گفت: سهم راه‌آهن از حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد است و براي ارتقاي آن به سهم ۲۰ درصد، مسير‌ دشواري را پيش رو داريم.

‌به نقل از خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،احمد خدايي امروز در ‌نخستين گردهمايي ايده‌هاي نوين در بخش ريلي مسافري اظهار داشت: ‌طبق‌ برنامه ششم توسعه دو هدف به منظور ارتقاي بخش مسافري در راه‌آهن مدنظر قرار گرفت كه اولين مورد دستيابي به سهم 20 درصدي از حمل و نقل مسافر كشور تا پايان برنامه‌ ششم است.

وي با اشاره به رشد 4 درصدي حمل و نقل ريلي مسافر نسبت به سال گذشته، بيان كرد: در حال حاضر سهم راه‌آهن از حمل و نقل مسافر ‌حدود 8 درصد است و براي ارتقاي آن به 20 درصد، مسير‌ دشواري را پيش رو داريم.

قائم‌مقام مدير‌عامل راه‌آهن اظهار داشت: ‌بخش حمل و نقل ريلي مسافر نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است،‌ ‌از معضلات ما توجه بيش از اندازه به شاخص‌هاي كمي است در حالي كه رقيب اصلي راه‌آهن، سفر‌هاي شخصي و حمل و نقل جاده‌اي محسوب مي‌شود و اين كيفيت سفر است كه خانواده‌ها را براي استفاده از وسايل نقليه شخصي ترغيب مي‌كند.

خدايي افزود:‌ به نظر مي‌ر‌سد ارتقاي بخش كيفي حوزه مسافر كمتر از بخش كمي است بنابراين ضروري است ‌براي ترغيب مسافر، سرويس مناسب ارائه شود.

قائم مقام مديرعامل ‌‌راه‌آهن با اشاره به وجود ظرفيت خالي غير از زمان پيك سفر يادآور شد: اغلب به غير از زمان پيك، ظرفيت قطار‌هاي مسافري به طور 100 درصد تكميل نمي‌شود كه نشان از عدم رغبت مسافر دارد.

وي با اشاره به اينكه استفاده از قطار در اولويت مردم قرار نگرفته است، بيان كرد: البته به غير از مسير‌هاي طولاني مانند محور جنوب به دليل مسافت طولاني از مركز و ساير نقاط كشور به جنوب، در ساير مسير‌ها از حمل و نقل جاده‌اي و شهري بيشتر استفاده مي‌شود.

خدايي اضافه كرد: متأسفانه ارتقاي كيفي در حمل و نقل ريلي مسافر به خوبي تعريف نشده است، ‌‌در كشور‌هاي اروپايي و توسعه يافته مسافر 10 تا 15 دقيقه قبل از آغاز سفر خود وارد ايستگاه راه آهن مي‌شود در حالي كه در ايران به دليل چندين مرحله فيلترينگ بليت، مسافر در ايستگاه‌ها معطل مي‌شود؛ اين روش‌هاي منسوخ شده در دنياي امروز موجب ايجاد سالن‌هاي انتظار در داخل ايستگاه‌هاي راه‌آهن ما شده است.

قائم‌مقام مدير‌عامل راه‌آهن بيان كرد: در حال حاضر واگن‌هاي مورد استفاده داخل كشور به لحاظ نوع از لوكس‌ترين واگن‌هاي دنيا كه معمولا در ساير نقاط جهان به عنوان قطار‌هاي گردشگري و يك هتل متحرك با سرويس بسيار پايين‌تر استفاده مي‌شود،هستند.

وي با اشاره به سياست‌هاي توسعه قطار‌هاي حومه‌اي گفت: بهترين نوع ناوگان حومه‌اي «ريل باس» وارد ناوگان حومه‌اي كشور شده است در حالي كه در كشور‌هاي جهان عمدتا از واگن‌هاي اتوبوسي استفاده مي‌شود، زيرا از توان بخش خصوصي و دولتي خارج است.

قائم‌مقام مدير‌عامل راه‌آهن تأكيد كرد: ‌‌‌‌براساس آغاز طرح توسعه راه‌آهن از سه سال گذشته، پروژه‌ها پيشرفت قابل قبولي داشته‌اند.

خدايي اضافه كرد: ‌حوزه‌هاي مرتبط با بخش ريلي اعم از راه‌آهن، شركت‌هاي ريلي و شركت‌هاي گردشگري بايد همسو با يكديگر حركت كنند تا هدف اصلي كه ارائه سرويس به مردم است به افزايش تعداد مسافر و آمار مورد نظر شركت راه‌آهن يا شاخص‌هاي مورد نظر ديگر منجر شود.

‌قائم مقام مديرعامل شركت راه‌آهن با اشاره به اهميت بخش گردشگري در حمل و نقل ريلي‌ به لزوم برگزاري تور‌هاي گردشگري با فاصله‌هاي بلندتر اشاره كرد و گفت‌: اين تور‌ها مي‌تواند به تعداد روز‌هاي بيشتري بين يك هفته تا 10 روز را سپري كند و قطار مي‌تواند به عنوان يك هتل متحرك، نقش اساسي داشته باشد و براي گردشگران نيز اقتصادي خواهد بود؛ در اين راستا خارجي‌ها با قيمت‌هاي بالاي پيشنهادي در راستاي برگزاري تور‌هاي بلندمدت موافقت خود را اعلام كرده‌اند.

انتهاي پيام/م

منبع خبر: خبرگزاري فارس


برگشت به تلکس خبرها