تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جهانگيري: تلاطم اقتصادي فعلي كشور، فقط «راهكار سياسي» دارد؛ اقتصاددانان نمي‌توانند راهي براي آن پيدا كنند / دولت، تنهاي تنهاست
یکشنبه، 26 اسفند 1397 - 17:06     کد خبر: 89513

ترابر نيوز:
اسحاق جهانگيري مي گويد: الان كشور فقط «راهكار سياسي» مي خواهد. يعني هيچ راهي براي برون رفت كشور از معضلات پيش روي مردم جز به روش سياسي وجود ندارد. او مي گويد: خيلي از مشكلات سياسي داخل كشور بايد حل شود. دير هم شده است. من فكر كنم ما اگر بتوانيم در داخل كشور به انسجام و وحدت سياسي برسيم، و همه به اين نتيجه برسيم كه مثلا مسائل كشور در ۱۰ دسته خلاصه شده و ۱۰ روش هم راهكار حل اين مسائل است، و همه بر آن اتفاق داشته باشند، در اين صورت به سرعت مي‌توان مسائل موجود را حل كرد.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

جهانگيري: تلاطم اقتصادي فعلي راهكاري ندارد كه اقتصاددانان براي آن پيدا كنند / در حال حاضر كشور فقط «راهكار سياسي» مي‌خواهد / راهي براي برون رفت كشور از معضلات پيش روي مردم، جز به روش سياسي وجود ندارد

اسحاق جهانگيري مي‌گويد: الان كشور فقط «راهكار سياسي» مي‌خواهد. يعني هيچ راهي براي برون رفت كشور از معضلات پيش روي مردم جز به روش سياسي وجود ندارد.

به گزارش «انتخاب»، اسحاق جهانگري، معاون اول رئيس جمهور گفت: دولت واقعا تنهاست. شايد كلمه «تنها» تعبير خيلي كمي باشد. دولت واقعا تنهاست. من مكرر گفته ام مسائل اقتصادي كشور كه الان پيچيده شده است يا چالش‌هايي كه پيش روي كشور است، و به «ابر چالش» تبديل شده راهكار خاص اقتصادي داشته باشند. اين تلاطم اقتصادي راهكاري ندارد كه اقتصاددانان براي آن پيدا كنند. الان كشور فقط «راهكار سياسي» مي‌خواهد. يعني هيچ راهي براي برون رفت كشور از معضلات پيش روي مردم جز به روش سياسي وجود ندارد.

او كه با ويژه نامه نوروزي روزنامه اطلاعات گفتگو مي‌كرد، افزود: ممكن است برخي فكر كنند كه راهكار سياسي يعني برويم با آمريكا مذاكره كنيم. نه، من اصلا چنين هدفي ندارم، زيرا نه شرايط مهياست و نه به مصلحت كشور است. آمريكايي‌ها با اين بدقولي كردن باعث شده اند اگر كساني قبلاً مي‌گفتند مذاكره كنيم، الان ديگر نمي‌گويند؛ چون نشان داده اند نسبت به قول و قرارشان بي تعهد هستند.

جهانگيري ادامه داد: بنابراين اتفاقا راهكار سياسي در داخل كشور است و بايد به يك انسجام داخلي برسيم. همه بايد با هم باشند. قواي سه گانه و مسئولان حكومت بايد با هم باشند و با جامعه صميمي حرف بزنند. جريانات سياسي بايد احساس چسبندگي و وابستگي به حكومت كنند. خيلي از مشكلات سياسي داخل كشور بايد حل شود. دير هم شده است. من فكر كنم ما اگر بتوانيم در داخل كشور به انسجام و وحدت سياسي برسيم، و همه به اين نتيجه برسيم كه مثلا مسائل كشور در ۱۰ دسته خلاصه شده و ۱۰ روش هم راهكار حل اين مسائل است، و همه بر آن اتفاق داشته باشند، در اين صورت به سرعت مي‌توان مسائل موجود را حل كرد.

او گفت: الان فرض كنيد مي‌گوييم مشكل كشور، اقتصاد است. ممكن است در اين حد همه قبول كنند و حتي گاهي در همين حد هم اختلاف وجود دارد و و قبول نمي‌كنند. بعد يك عده مي‌گويند راهكارش اين است كه با تغيير در روابط خارجي مسائل را حل كنيم. يك عده هم مي‌گويند نه، به هيچ وجه بيرون نبايد برويم و بايد كار ديگري بكنيم. اين مسائل كل جامعه و مردم را آزار مي‌دهد.

جهانگيري تصريح كرد: بايد به نقطه‌اي برسيم كه مثلا بگوييم روش حل مسائل اين ۱۰ قدم است و اين ۱۰ قدم را قدم را همه با هم برداريم. من فكر مي‌كنم كشور اكنون نيازمند يك اتحاد سياسي و يك انسجام سياسي جدي است؛ هم در داخل حكومت، هم حكومت با جامعه و حكومت با نخبگان. نخبگان الان نبايد احساس كنند در حاشيه هستند. حالا ممكن است ما به عنوان دولت در ارتباطمان با نخبگان ضعف داشته باشيم و اگر بخواهيم به دولت آقاي روحاني اشكالي بگيريم ممكن است مورد آن اين باشد كه دولت با عقبه خودش يعني آن‌ها كه آمدند و در صحنه انتخابات حاضر شدند، نتوانست ارتباط قوي داشته باشد. يا همين طور با نخبگان كه نتوانستند در صحنه باشند. به هرحال يا همين توان با اطمينان گفت: از اگر اين وفاق و همبستگي شكل گيرد مي‌توان با اطمينان گفت كه از اين چالش‌ها عبور خواهيم كرد.

او درباره موانع پيش روي تفاهم سياسي كه وعده پيگيري آن را داده بود نيز گفت: من هنوز هم خوشبين هستم. يعني بيش از خوشبين تحليلي، خوشبيني خبري هم هست. با اين همه، اين وضع خوب نيست. كه راهي را هركداممان پيش مي‌رويم و وقتي كه قرار است از آن نتيجه بگيريم، مانعي ايجاد مي‌شود و نمي‌توان به مردم هم توضيح كه به چه دليل اين مانع ايجاد شده است. يا هر كاري يك عده مخالف دارد. گاهي اوقات مسيري انتخاب مي‌شود و خيلي گام‌هاي خوبي برداشته مي‌شود. ولي از جايي محاسبه نشده، مشكلي درست مي‌شود. به هرحال من اميدوارم نوروز امسال براي ملت ايران از همه نظر‌ها عيد شيريني باشد.


برگشت به تلکس خبرها