تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : 50 هزار راس گوسفند رومانيايي وارد بندر چابهار شد/ جذب 97 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي / افزايش پنج ميلياردي گردش مالي رستوران‌هاي استان
شنبه، 25 اسفند 1397 - 13:57     کد خبر: 89502

ترابر نيوز: مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان در رابطه با واردات 50 هزار راس گوسفند به وسيله كشتي اذعان داشت: اين گوسفندها از روماني به چابهار آورده شده و براي تنظيم بازار و تامين گوشت وارد اين بندر شده است بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر كانتينري كشور را دارد و رشد واردات كالاهاي اساسي به اين بندر 50 درصد است.
ترابر نيوز:

به گزارش ايلنا، بهروز آقايي مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان در حاشيه بازديد از تخليه محموله 50 هزار راس دام رومانيايي در بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در سال 97 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در بندر چابهار جذب شده كه 17 مورد اين قراردادها داخلي است و دو قرارداد از كشورهاي استراليا و سوئد بوده است.

وي ادامه داد: 9 فروند كشتي بزرگ كالاي ترانزيتي از هندوستان به مقصد افغانستان و از طريق بندر چابهار تخليه و بارگيري شده است. چابهار بهترين مسير براي ترانتزيت كالاهاي هندي به مقصد افغانستان است و تاكنون طي تفاهم‌نامه‌اي كه سه جلسه آن در افغانستان، يك جلسه در هند و يك جلسه در تهران برگزار شد مقرر شده ترانزيت كالاهاي هندي از طريق چابهار به مقصد افغانستان انتقال يابد.

آقايي اذعان داشت: در حال حاضر امكان تخليه 8.5 ميليون تن بار را در اين بندر داريم و اگر پسكرانه‌ها و جاده‌هاي مواصلاتي و راه‌آهن درست شود اين رقم مي‌تواند تا 20 ميليون تن در سال افزايش يابد.

وي با اشاره به اين نكته كه سرمايه‌گذاران خارجي از سرمايه‌گذاري در بندر چابهار استقبال مي‌كنند، تصريح كرد: امسال 150 هيئت خارجي از چابهار بازديد كردند و 65 درخواست سرمايه‌گذاري ارائه شد كه 19 قرارداد آن در حال انعقاد است 83 درصد از تجارت كالاهاي نفتي از طريق چابهار انجام مي‌شود و ميزان تجارت كالاهاي غيرنفتي 39 درصد است.

مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان وبلوچستان در رابطه با واردات 50 هزار راس گوسفند به وسيله كشتي اذعان داشت: اين گوسفندها از روماني به چابهار آورده شده و براي تنظيم بازار و تامين گوشت وارد اين بندر شده است بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر كانتينري كشور را دارد و رشد واردات كالاهاي اساسي به اين بندر 50 درصد است.

وي با اشاره به ايجاد خط كشتيراني بين بندر چابهار و بنادر بمبئي موندرا و كاندلا در هند گفت: هر دو هفته يك سفر منظم دريايي بين ايران و هند انجام مي‌شود همچنين تاكنون 40 مورد عمليات نجات ماهيگيران از طريق بندر چابهار انجام شده است.

آقايي با اشاره به انعقاد قرارداد اپراتوري در بندر چابهار با طرف هندي تاكيد كرد: اين قرارداد براي عمليات تخليه و بارگيري با روش سرمايه‌گذاري بي او تي يعني ساخت، بهره‌برداري و واگذاري طبق قرارداد 10 ساله بسته شده كه سرمايه‌گذاران هندي 85 ميليون دلار در اين بندر سرمايه‌گذاري مي‌كنند و طي 10 سال تنها 50 درصد از درآمدهاي اين بندر را به خود اختصاص مي‌دهد و 50 درصد ديگر سهم ايران است و پس از آن تجهيزات به كار رفته شده را به ايران واگذار مي‌كنند.

وي افزود: 16.5 ميليون تن كالاي هندي كه به مقصد افغانستان و كشورهاي مشترك المنافع بارگيري مي‌شود از طريق بندر چابهار جذب خواهد شد و در اين راستا در سال جاري 9 فروند كشتي بزرگ هندي  شامل كالاي ترانزيتي به مقصد افغانستان در چابهار تخليه و بارگيري شد.

مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان با اشاره به اينكه براي جابجايي اين كالاها پنج ميليارد تومان گردش مالي رستوران‌هاي استان سيستان و بلوچستان افزايش پيدا كرده اذعان داشت: به ازاي هر كانتينر 550 دلار عايدي دريايي و 800 دلار عوارض مرزي و در مجموع براي هر كانتينر 1860 دلار عايدي براي كشور ايجاد شده است ما همچنين راه‌اندازي پايانه مسافري دريايي شهيد كلانتري چابهار را در دستور كار داريم كه اين ترمينال با مساحت 4 هزار متر مربع و با تجهيزات كامل راه‌اندازي شده و مسافران دريايي بين چابهار و بندر مسقط در كشور عمان را جابجا خواهند كرد.

وي افزود: اويل سال آينده خط دريايي بين چابهار و بندر مسقط در عمان كه 150 مايل فاصله دارند راه‌اندازي خواهد شد.

آقايي با اشاره به اين نكته كه بندر چابهار از تحريم‌هاي آمريكا معاف شده است، خاطرنشان كرد:‌ از آنجايي كه هند و افغانستان كشورهاي مهم متحد آمريكا هستند با رايزني‌هاي اين دو كشور به منظور تسهيل ترانزيت كالا بين هند و افغانستان به ناچار بندر چابهار از تحريم‌هاي آمريكا معاف شده و اين فرصت بسيار خوبي براي رونق گرفتن ترانزيت و تجارت از طريق چابهار است. كالاهايي كه به مقصد افغانستان از طريق هند بارگيري مي‌شود بايد در بندر چابهار تخليه و بارگيري شود و اين امر باعث رونق اين بندر شده است.

وي افزود: تا امروز 3700 كانتينر از طريق كشتي‌هاي بزرگ وارد چابهار شده و اين بندر قابليت اين را دارد كه كشتي‌هايي با عمق 17 متر بخش زير آب به راحتي در اين بندر پهلو بگيرند.

آقايي با اشاره به ايجاد انبار و سيلو در بندر چابهار گفت: دو شركت متقاضي براي احداث 150 تن انبار و سيلو با سرمايه‌گذاري هر كدام 120 ميليارد تومان آماده سرمايه‌گذاري در چابهار هستند و تا يك سال و نيم آينده اين انبارها به بهره‌برداري مي‌رسند همچنين از چابهار تا زاهدان 610 كيلومتر مسافت است كه خطوط ريلي آن 37 درصد پيشرفت داشته است.

وي با اشاره به اين نكته كه قاچاق مواد مخدر و كالا از بندر چابهار انجام نشده است، گفت: كاميون‌هايي كه با مجوز گمرك تردد مي‌كنند به هيچ وجه امكان قاچاق كالا ندارند و در بندر و سواحل چابهار اين قاچاق انجام نمي‌شود به زودي بحث خواهرخواندگي بين دو بندر چابهار و مسقط انجام مي‌شود و ما طرح توريست درماني را در كشور خواهيم داشت.

مديركل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان گفت: سه ميليارد تن مواد معدني در پسكرانه چابهار وجود دارد و ما مي‌توانيم در سال 25 ميليون تن صادرات مواد معدني به افغانستان و كشورهاي ديگر داشته باشيم اگر بندر چابهار رونق بگيرد فقر و محورميت زدايي از اين استان مي‌رود و مي‌توان به آينده اين بندر اميدوار بود.


برگشت به تلکس خبرها