تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تمركز ويژه سازمان بنادر بر توسعه صنعت گردشگري دريايي با هدف اشتغال‌زايي
شنبه، 25 اسفند 1397 - 13:40     کد خبر: 89501

ترابر نيوز: عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: سازمان طي يك سال و نيم گذشته در ادامه اتفاقات قبلي در اين مجموعه نگاه ويژه‌اي به توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري داشته و دستاوردهاي خوبي را در اين خصوص شاهد هستيم.
ترابر نيوز:

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا اله‌يار معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به تمركز اين سازمان بر توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري از يك سال و نيم گذشته اظهار كرد: طي يك سال و نيم گذشته تمركز ويژه‌اي بر توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري داشتيم كه در ادامه تلاش‌هاي قبلي به دستاوردهاي خوبي هم رسيده‌ايم.

وي ادامه داد: در اين زمينه بحث استفاده از ظرفيت‌هاي سواحل مطرح است تا بتوانيم از اين نعمت خدادادي حداكثر بهره‌وري را داشته باشيم. با توجه به ۵۸۰۰ كيلومتر نوار ساحلي در كشورمان كه ۴۹۰۰ كيلومتر آن درجنوب است ظرفيت‌هاي بسيار خوبي داريم كه اين ظرفيت‌ها تنها در بحث تجاري و شيلاتي نيست و موضوع مهمي با عنوان گردشگري دريايي مطرح است.

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي با اعلام اينكه در اين زمينه يك بخش در سازمان با عنوان معاونت مهندسي ايجاد شد، گفت: درخصوص بهره‌وري از امتياز گردشگري دريايي در سواحل كشورمان بخشي را در معاونت مهندسي تحت عنوان توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري يا مسافري گردشگري ايجاد كرديم تا هرچه بيشتر روي اين ظرفيت تمركز داشته باشيم.

وي ادامه داد: در همين زمينه در استان هرمزگان كه بيشتر بحث مسافري و دريايي را داريم، ۵۶ زيرساخت گردشگري ايجاد شد كه در قالب اسكله يا پس كرانه است تا مسافران بتوانند از دريا راحت‌تر بهره ببرند. اين مساله در خوزستان در كارون، در استان بوشهر و همچنين در شمال كشور اتفاق افتاده و ساخت بزرگ‌ترين بندر مسافري دريايي در چمخاله شروع شده است. البته در بندر تركمن هم طبق دستور مقام عالي وزارت بررسي‌ها را آغاز كرديم تا بتوانيم با توجه به ظرفيت‌هاي خوبي كه دارد آن‌جا اسكله ايجاد كنيم. خيلي از بنادر ابتداي سال ۹۷ به بهرهبرداري رسيده‌اند و ۱۰ نقطه را در استان هرمزگان و سواحل آن به بهره‌برداري رسانديم.

معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي با تاكيد بر نقش و تاثير ويژه توسعه صنعت گردشگري در بنادر در رونق اقتصاد مردم آن منطقه اظهار كرد: طبق بررسي‌هايي كه از ابتداي سال ۹۷ در جزاير مختلف از حيث توسعه صنعت گردشگري و ايجاد زيرساخت‌ها داشتيم، شاهد رونق اقتصادي آن مناطق هستيم. در اين خصوص حتي بخشدارهاي آن مناطق و همچنين مردمي كه امكانات براي آنها ايجاد شد از توسعه اقتصاد و رونق شرايط اقتصادي خودشان ابراز رضايت كرده‌اند.

وي ادامه داد: اين مساله و ايجاد اسكله‌ و پس كرانه‌ها با حداقل هزينه كه موجب افزايش رزق هموطنان‌مان در اين بنادر و سواحل شد ما را مصمم كرد كه اين موضوع را توسعه بدهيم. به همين خاطر در برنامه امسال پس‌كرانه‌ها را بيشتر كرديم و در اين چارچوب ۶ نطقه دريايي و ۷ نقطه پس كرانه‌ در استان هرمزگان شناسايي شدند كه كار روي آن‌ها در حال انجام است تا بتوانيم هرچه زودتر آنها را براي سال جديد و با حداقل امكانات به بهره‌برداري برسانيم تا همزمان مراحل توسعه آن با بهره‌وري مردم كشورمان پيش برود.

اين عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: اعتقادمان اين است كه وقتي يك حركت اوليه انجام شود خودبه‌خود بخش خصوصي و مجموعه سرمايه‌گذار آن را توسعه مي‌دهد. كما اينكه آن ۱۰ نقطه‌اي كه در استان هرمزگان به آن اشاره داشتيم، موتوري متحرك بود كه باعث شد براي ۷ نقطه در خشكي و ۶ نقطه در دريا اين موضوع را دنبال كنيم.

الهيار ادامه داد: همان‌طور كه اشاره شد جمعا در استان هرمزگان در ۵۶ نقطه در بحث توسعه گردشگري دريايي كار انجام شده است كه از اين تعداد بخشي دريايي و بخش ديگري خشكي است. بخش عمده كار روي اين نقاط به نتيجه رسيده و بعد از ۱۰ نقطه‌اي كه در استان درسال ۹۷ به بهره‌برداري رسيد، برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه ۷ نقطه پس كرانه‌اي در ابتداي سال ۹۸ به بهره‌برداري برسد و همزمان كار در ۶ نقطه دريايي هم در حال انجام است كه بخشي تا پايان امسال و مابقي تا خردادماه سال آينده تمام شود تا با ايجاد تاسيساتي مسافر بتواند استقرار پيدا كرده و سفر دريايي خودش را شروع كند.

معاون مهندسي و توسعه امور زيربنايي سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه با اشاره به فعاليت‌هايي كه در شمال كشور در توسعه صنعت گردشگري انجام شده است، گفت: در شمال كشور هم كار در بندر تركمن در حال انجام است و سعي مي‌كنيم تا پايان سال به اتمام برسد. در بندر چمخاله هم كه يك بندر بزرگ مسافري است، كلنگ‌زني آن تازه انجام شده و در تالاب انزلي هم ساخت يك اسكله بزرگ ۴۸ متري را در نظر داريم كه اسكله آن آماده و قرار است با جانمايي آن اين اسكله هم در عيد به بهره‌برداري برسد.

تمركز بر زيرساخت‌هاي مسافري با هدف اشتغال‌زايي

وي ادامه داد: اين نگاه و اين رويكرد سازمان بنادر و دريانوردي به بحث توسعه صنعت گردشگري چند حسن و قابليت دارد. يكي از اين قابليت‌ها شناخت هرچه بيشتر دريا و ديگري اشتغال‌زايي در حوزه گردشگري دريايي است كه اهميتي به مراتب بيشتر از نگاه تجاري دارد. در حوزه تجاري يك واحد پول يك نفر را مشغول به كار مي‌كند اما همان پول در بحث مسافرت دريايي مي‌تواند شش‌نفر را به كار بگيرد.

وي افزود: بحث تجاري ضرورت دارد اما مانور روي موضوع اشتغالزايي كه نياز كشور است باعث شده تا سازمان بنادر و دريانوردي روي آن تمركز داشته و مانور دهد. به همين خاطر بود كه اين معاونت بحث زيرساخت‌هاي مسافري را ايجاد كرد. در همين خصوص با نقطه يابي و جانمايي در استان‌هاي مختلف از استان هرمزگان از منظر گردشگري ۳۰ نوع فعاليت را شناسايي كرديم كه در نقاط مختلف اين اتفاق افتاده است.

الهيار با اشاره به اينكه در ورود سازمان بنادر و دريانوردي به حوزه مسافري هيچ منفعتي را در نظر نگرفته است، تصريح كرد: سازمان بنادر و دريانوردي هيچ كجا به دليل تاسيساتي كه در بنادر ايجاد كرده يك ريال هم دريافتي نداشته است. سازمان بنادر و دريانوردي بزرگ‌ترين بندر مسافري دريايي كشور را در بندر شهيد حقاني ايجاد كرده كه الان بحث توسعه آن هم در حال پيگيري است و مقايسه‌اي نشان مي‌دهد كه هزينه‌ها به مراتب كمتر از هزينه‌ها در خشكي است.

وي ادامه داد: اين موارد همان‌طور كه گفته شد يك ريال هم درآمدزايي نداشته و سازمان بنادر و دريانوردي آن را جزو وظايف مسئوليت‌هاي اجتماعي خودش مي‌داند. اين نگاه از آنجا مي‌‌آيد كه اعتقاد داريم منفعت كشور بخشي از منفعت سازمان بوده و در همين راستا به توسعه آن كمك مي‌كنيم. تمامي پروژه‌ها در سازمان بنادر از منابع داخلي بوده و اين يعني علاوه بر توسعه بنادر بازرگاني در بحث مربوط به مسافري دريايي و ايمني مسافر هم به دنبال ايجاد فضاهاي مناسب در بحث زيرساخت‌ها هستيم.

 


برگشت به تلکس خبرها