تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : افتتاح ۲۸ هزار مسكن مهر در شهرهاي جديد
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 13:59     کد خبر: 88733

ترابر نيوز: طبق برنامه‌ريزي انجام شده قرار است تا پايان سال جاري ۶۰ هزار واحد مسكوني در قالب طرح مشاركتي و ۲۷ هزار و ۹۹۷ هزار واحد مسكن مهر در شهرهاي جديد افتتاح شود.
ترابر نيوز:
پرند شهر جديد پرند مسكن مهر پرند

به گزارش ايسنا، شهرهاي جديد ۴۰۰ هزار و ۹۳۸ واحد مسكن مهر دارند كه از اين تعداد ۳۹۸ هزار و ۵۵۴ واحد در مرحله اتمام پي، ۳۱۱ هزار و ۱۶۰ واحد در مرحله اتمام نازك‌كاري، ۲۶۳ هزار و ۶۴ واحد افتتاح شده، ۲۰۳ هزار و ۷۲۹ واحد در مرحله صدور كارت قسط، ۲۰۸ هزار و ۵۸۸ واحد در مرحله تحويل و ۲۴ هزار و ۵۵ واحد فاقد متقاضي مؤثر، راكد يا داراي پرونده قضايي هستند.

سكونت طي كمتر از ۱۰ ماه نخست امسال در شهرهاي جديد ۴۵ هزار و ۹۴۴ نفر و همچنين متوسط جمعيت‌پذيري هريك از ۲۱ شهر جديد فعال در كمتر از ۱۰ ماه امسال بالغ بر ۲۱۸۸ نفر گزارش شده است.

گفته مي‌شود تمامي واحدهاي مسكن مهر واقع در شهرهاي جديد، به غير از آنهايي كه داراي معارض هستند تا پايان سال ۱۳۹۸ به اتمام مي‌رسند.

در عين حال، امسال شركت عمران شهرهاي جديد پروژه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسكوني در قالب طرح‌هاي مشاركتي را آغاز كرده كه قرار است تا پايان سال ۶۰ هزار واحد به بهره‌برداري برسند.

طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توسط شركت عمران شهرهاي جديد، تعداد ۷۸ پروژه با اعتبار ۱۸ هزار و ۸۶۰ ميليارد و ۵۷۰ ميليون تومان شامل ۶۰ هزار واحد مسكوني، ۱۱ پروژه آماده‌سازي و محوطه‌سازي، دو مركز درماني، يك تقاطع غيرهمسطح، ۱۳ پارك و بوستان، چهار فضاي فرهنگي و مذهبي، ۱۳ فضاي ورزشي، ۲۶ مركز محله، يك پل، يك پاركينگ، دو مجتمع تجاري مشاركتي، يك سراي ناحيه، يك مجتمع تجاري- خدماتي، يك تصفيه‌خانه و قطار برقي پرديس در دهه فجر سال جاري كلنگ‌زني مي‌شود.

همچنين ۳۱ پروژه آماده‌سازي و محوطه‌سازي، ۲۶ فضاي آموزشي، دو بزرگراه و تقاطع غيرهمسطح، ۱۰ پارك و بوستان، ۱۴ فضاي فرهنگي و مذهبي، يك آتش‌نشاني، ۱۰ فضاي ورزشي، يك خط انتقال آب، شش پروژه روبنايي و زيربنايي و ۲۷هزار و ۹۹۷ واحد مسكن مهر به ارزش ۱۹۵۹ ميليارد و ۷۹۰ ميليون تومان تا نيمه دوم سال ۱۳۹۷ و تا پايان آن به افتتاح برسد.

پرند بيشترين جمعيت را بين شهرهاي جديد دارد

زمان تكميل مسكن مهر پرند، نيمه اول سال ۱۳۹۸ اعلام شده است. در حال حاضر شهرجديد پرند با ۱۲۷ هزار و ۱۹۸ نفر داراي بيشترين جمعيت و شهرهاي جديد تيس، رامين و رامشار به ترتيب داراي كمترين جمعيت هستند.

پيش‌بيني مي‌شود در صورت تكميل پروژه ۹۶ هزار و ۸۰ واحدي مسكن مهر پرند كه بيشترين تعداد در بين سايت‌هاي مسكن مهر كشور محسوب مي‌شود، جمعيت آن به بيش از ۵۰۰ هزار نفر برسد و برخي پيش‌بيني كرده‌اند كه در آينده اين رقم به ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر هم خواهد رسيد.

موضوع قابل توجه اين‌كه سرعت رشد جمعيت پرند ۲۵ درصد است كه حدود ۲۰ برابر ميانگين رشد شهرهاي كشور محسوب مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۱۴۰۵ جمعيت پرند به ۲۹۴ هزار نفر برسد.

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي اواخر دي‌ماه امسال در نشست اغاز به كار برنامه ۶۰ هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد كه در شركت عمران شهرهاي جديد برگزار شد، اظهار كرد كه شهرهاي جديد بايد مكان‌هاي مطلوب براي زندگي باشند و كاستي‌هايي كه اكنون در شهرها با آن مواجه هستيم به شهرهاي جديد مهاجرت نكند. در اين خصوص بايد نوع خدمات و احداثات به گونه‌اي باشد كه شرايط مطلوب فراهم.

وي با اشاره به كمبود خدمات و انشعابات در پروژه‌هاي مسكوني گفت كه وظيفه دستگاه‌هاي خدمات‌رسان است كه اين زيرساخت‌ها را براي مردم فراهم كند. اگر كوتاهي از طرف يك فرد صورت مي‌گيرد بايد پيگيري شود.

مسكن مهر پرديس تا آخر سال آينده به اتمام مي‌رسد

همچنين سيد مهدي هدايت، مديرعامل شركت عمران شهر جديد پرديس در يك نشست خبري اظهار كرد كه در پرديس اولويت با تكميل واحدهاي مسكن مهر است. با تمهيداتي كه در بودجه ۱۳۹۸ ديده شده اطمينان داريم با تصويب اين تبصره‌ها در لايحه بودجه براي پرديس سال بسيار خوبي خواهد شد. همچنين تامين خدمات و مراكز محلات را داريم كه حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان پروژه آماده سازي و مراكز محلات را در دهه فجر كلنگ زني خواهيم كرد. موضوع تامين كسري واحدهاي مسكن مهر را نيز در شهر جديد پرديس دنبال مي كنيم كه بخشي از اين كسري را در نظر داريم حل كنيم كه طبيعتا اين كسري در سال ۱۳۹۸ اتفاق نمي‌افتد ولي مابقي واحدها در سال ۱۳۹۸ تحويل خواهد شد.

وي اظهار كرد كه امسال به ظرفيت‌هاي دروني شهرهاي جديد تكيه كرديم و اگر اين قول را مي‌دهيم كه واحدها را در سال آينده تحويل مي‌دهيم به دليل همكاري مجمع است كه تمامي اراضي كه امكان مشاركت و تهاتر با سازندگان داشت همه را براي تكميل مسكن مهر پرديس اختصاص داديم.

طرح جايگزين مسكن مهر كليد خورده است

حبيب‌الله طاهرخاني،مدير عامل شركت عمران شهرهاي جديد نيز تاكيد كرده كه به دنبال اتمام مسكن مهر، برنامه مهم ديگر شهرهاي جديد كه مورد تاكيد رييس جمهور و وزير راه و شهرسازي قرار دارد عرضه ۲۰۰ هزار واحد مشاركتي تا سال ۱۴۰۰ است كه اقدامات اوليه انجام شده و ستاد خاصي در شركت مادر شكل گرفته كه پيشبرد اين پروژه ها را مانيتور مي‌كند. اميدواريم در قالب مشاركت مدني با همكاري بخش خصوصي اين برنامه محقق شود.

به گفته طاهرخاني، در شهرهاي جديد با توجه به جمعيت پذيري بالايي كه اتفاق افتاده عقب‌ماندگي‌هايي داريم كه اميدواريم بتوانيم با توسعه و گسترش خدمات عمومي و خدمات زيرساختي، كيفيت زندگي در مجموعه شهرهاي جديد  را ارتقا دهيم. يكي از كارها اين است كه مجموعه محلات را در سايت‌هاي مسكن مهر احداث كنيم كه نقش بي بديلي براي ساكنان خواهد داشت و با استفاده از سرمايه بخش خصوصي انجام مي‌شود.

مترو تهران ـ پرديس سال آينده كلنگ مي‌خورد

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ايجاد نظام حمل و نقل مناسبي را بين شهرهاي جديد و شهرهاي مادر دنبال مي‌كنيم، اظهار كرده كه هم اكنون قطار حومه‌اي گلشهر ـ هشتگرد، فولادشهر ـ اصفهان، بهارستان ـ اصفهان و گلبهار ـ مشهد را در دست اقدام داريم. مهمترين پروژه اي نيز كه سال آينده شروع مي‌كنيم قطار برقي تهران ـ پرديس است. با توجه به اينكه رشد جمعيتي بسيار بالايي داريم و بخشي از شهرها براي جمعيت ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر پيش بيني شده بايد تمهيدات لازم در حوزه حمل و نقل انديشيده شود. همچنين با مجموعه راه آهن همكاري‌هايي را آغاز كرده‌ايم كه بخشي در حال خدمات‌دهي است و بخش ديگر را هم ارتقاي ظرفيت مي‌دهيم كه خدمات مطلوب‌تري ارايه كنند.

رشد جمعيت شهرهاي جديد ۱۰ برابر ساير شهرها است

به گفته طاهرخاني، هفت شهر جديد پرديس، پرند، انديشه، بهارستان، فولادشهر، صدرا و سهند توجيه‌پذير شده و به صرفه‌هاي حاصل از مقياس دست يافته‌اند. متوسط رشد جمعيت شهرهاي جديد ۱۰ برابر متوسط رشد شهرهاي ديگر است. بعضي از شهرهاي ما ساليانه ۲۴ درصد رشد جميت دارند كه نشان مي‌دهد به عنوان يك عنصر اثرگذار، حوزه توسعه شهري را هدايت مي‌كنند و توسعه برنامه‌ريزي شده را جايگزين رويكردهاي قبلي كرده‌اند.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها