تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : فساد دو نوع است يا مالي يا ضعف مديريتي/ لغو قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل متحد مهم‌ترين دست آورد برجام است/ شايسته‌سالاري و فساد ستيزي از شرايط انتخاب مديران است
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 11:45     کد خبر: 88729

ترابر نيوز: وزير راه و شهرسازي با اعلام خبر شروع به كار كميسيون انتصابات در اين وزارت خانه تصريح كرد: دو مقوله شايسته‌سالاري و فساد ستيزي از مهم‌ترين شرايطي است كه براي انتصابات وزارت راه و شهرسازي در اين كميسيون ملاك عمل قرارگرفته است.
ترابر نيوز:

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي در نشست با مديران حراست‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي بابيان اينكه وظيفه حراست وظيفه مهمي است تصريح كرد: هيچ ترديدي نبايد داشت كه مهم‌ترين عاملي كه مي‌تواند به انقلاب ضربه بزند از بين بردن مشروعيت نظام است و دشمن از بدو پيروزي انقلاب همواره تلاش كرد تا مشروعيت نظام جمهوري اسلامي را زير سؤال ببرد و سال‌ها سعي كرد تا بگويد كه نظام ايران داراي مشروعيت نبوده و اين نظام حاكم خواست تمامي مردم نيست .

وي با اشاره به اينكه چندين هزار راديو، تلويزيون ، سايت و رسانه همواره مسئله عدم مشروعيت را در اذهان تبليغ مي‌كنند، افزود: دشمن تلاش دارد با عمليات رواني و بي‌ارزش كردن دست‌آوردهاي انقلاب نظام جمهوري اسلامي را ناكارآمد جلوه دهد كه البته با حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌هايي چون انتخابات و راهپيمايي‌ها و غيره و مشاركت بالا نتوانسته به نتيجه مطلوب خود دست يابد.

اسلامي ادامه داد: مردم وظيفه خود را به‌درستي درك كرده و به‌درستي اين وظيفه را انجام مي‌دهند و همين امر يك پشتوانه محكم براي نظام است به همين علت دشمن فاز عمليات رواني خود را از مشروعيت به سمت مقبوليت نظام جمهوري اسلامي ايران تغيير داد.

وي بابيان اينكه مقبوليت داراي چندين پيش‌فرض مشخص است افزود:يكي از اين پيش‌فرض‌ها، فساد اداري است و اميدوار است كه با غفلت مسئولين اين فساد اداري را به يك باور همگاني تبديل كند و بتواند اين‌گونه جلوه دهد كه مسئله فساد اداري به‌صورت سيستماتيك درآمده است و همه افراد مسئول فاسد هستند.

اين عضو كابينه رانت و رانت‌خواري، امضاءهاي طلايي و فاميل بازي را از جلوه‌هاي زشت فساد اداري دانست و تصريح كرد: طريقه دوم خدشه به مقبوليت نظام، برهم زدن مناسبات رسمي و انتقال دادن اين مناسبات به كانال‌هاي غيررسمي بود كه در قالب تحريم اتفاق افتاد.

وي ادامه داد: وقتي‌ صحبت از تحريم مي‌كنيم يعني اينكه فروشنده و كسي كه مسئول تحصيل درآمد است ارتباط مستقيمي باهم ندارند و همين امر موجب مي‌شود كه جنس خريداري‌شده هم گران‌تر به فروش برسد و هم باعث ارزش‌افزوده و فساد در سيستم مديريت كشور شود.

وزير راه و  شهرسازي با تأكيد بر اينكه اگر به مردم القا شود كه مسئولين همه دزد و فاسد هستند مقبوليت نظام زير سؤال خواهد رفت گفت: وقتي با چنين دشمني و چنين نقشه‌اي مواجه هستيم كه هدف اصلي آن ساقط كردن نظام جمهوري اسلامي است و به هيچ‌چيز جز منافع خود فكر نمي‌كند تكليف داريم كه از همه ابزارها استفاده كرده و با يك مديريت قوي و منسجم و انضباط فكري و دقيق و پابرجا به كمك نظام جمهوري اسلامي رفته و به‌گونه‌اي مديريت كنيم كه مشروعيت و مقبوليت هر دو كنار هم ارتقا يابند زيرا اين دو عامل با يكديگر رابطه مستقيم دارند به اين منظور كه در صورت كاهش مقبوليت مشروعيت كاهش مي‌يابد و با بالا رفتن مشروعيت به تبع مقبوليت آن نيز افزايش‌يافته است.

وي بابيان اينكه دشمن به نقطه درستي در سيستم مديريتي ما دست گذاشته است افزود: اگر ما مراقب نباشم مي‌تواند از اين مسئله نتيجه بگيرد زيرا مردم با انقلاب خود افراد فاسد را خارج كردند و بعد توقع ندارند كه افراد جايگزين آن‌ها با پوشش اسلام، ايمان و قرآن همان فسادهاي دوره گذشته را در سيستم اداره كشور پياده‌سازي كنند.

اسلامي تصريح كرد: دولت در اين چندساله تمهيداتي در پيش گرفت تا بتواند از فضاي تحريم خارج‌شده و بهانه‌ها را از دشمن بگيرد كه اوج اين تمهيدات در برجام خود را نشان داد و ما را از فصل ۷ منشور ملل متحد خارج كرده و به لغو قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل متحد انجاميد كه مي‌توان اين مسئله را مهم‌ترين دست‌آورد برجام دانست.

وي با تأكيد بر اينكه با اجرايي شدن برجام ديگر بهانه‌اي براي دشمن وجود نداشت و چرخ كشور وارد مسير خود شده بود، اظهار كرد: كشور در حال طي كردن مسير توسعه خود بود و در همين لحظه بود كه آمريكايي‌ها متوجه شدند كه اين مسير توسعه راهي است كه آن‌ها را از اهدافشان دور مي‌كند و به همين خاطر سريعاً معاهده بين‌المللي خود را برهم زدند.

وزير راه و  شهرسازي اظهار كرد: دولت براي اينكه در شرايط فعلي و قبلي سلامت اداري را تضمين كنددست به تصويب دولت الكترونيك زد تا بتواند در بستري شفاف سلامتي خود را ارتقا داده و مردم بتوانند راحت‌تر سرويس خود را دريافت كرده و بسياري از مراجعات كه مي‌توانست فساد برانگيز باشد از بين برود و در همين  راستا سال گذشته رئيس‌جمهوري دستور داد تا در تمامي ادارات و وزارت‌خانه‌ها يك ميز خدمت وجود داشته باشد كه همه افراد مراجعه‌كننده تنها از يك فرد و از ميز خدمت مسائل خود را پيگيري كنند تا به‌وسيله آن برخوردهاي فيزيكي فسادبرانگيز به حداقل رسد.

به گفته اسلامي اقدامات دولت در رفع تحريم‌ها و ايجاد دولت الكترونيك به ارتقا كيفيت عملكرد و سلامت اداري منجر شد و روزبه‌روز جايگاه مشروعيت و مقبوليت نظام را در بين مردم ارتقا داد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در رابطه با وزارت راه و شهرسازي و جايگاه آن نيز در بين مردم گفت: در رابطه با وزارت راه و شهرسازي بايد گفت كه سه عامل سكونت، فعاليت و حركت هر سه به اين وزارتخانه مربوط مي‌شود و بازندگي مردم سروكار دارد كه حركت تند و يا كند آن باعث حركت‌هاي تند و يا كند مردم مي‌شود و اگر ما به وظايف خود واقف نباشيم باعث ايجاد مشكلات براي مردم شده و درنتيجه به كشور و نظام آسيب جدي وارد خواهد آمد.

وي بابيان اينكه در جايگاهي كه وزارت راه و  شهرسازي قرارگرفته است نقش حراست بسيار مهم جلوه مي‌كند، افزود: به همين خاطر نبايد نيروها احساس كنند كه در حال انجام به كار اداري صرف هستند، درحالي‌كه كار حراست كار مستمر شبانه‌روزي با درگيري‌هاي بسيار است و اين حراستي‌ها هستند كه بايد از اتفاقات مهم جلوگيري كرده و قبل از وقوع مشكلات جلوي لطمات به كشور را بگيرند.

اسلامي با يادآوري برخي از اتفاقات گذشته در وزارت راه و شهرسازي گفت: اتفاقاتي كه درگذشته در اين وزارت‌خانه افتاده است به عملكرد كشور لطمه زده و به همين خاطر ۳ تحقيق و تفحص در مجلس شوراي اسلامي در مورد عملكردهاي سازمان‌هاي تابعه و خود وزارت‌خانه در مجلس در جريان است كه بايد به آن‌ها رسيدگي شود.

وزير راه و  شهرسازي مهم‌ترين اين بحث‌هاي غيرشفاف را موضوع اختصاص قير دانست و افزود: موضوع تخصيص قير بسيار سؤال‌برانگيز شده است زيرا در چند سال گذشته ۶۰ هزار تن قير به وزارت راه و شهرسازي تخصيص‌يافته بااين‌حال طبق گزارش‌ها همه اين ميزان فقط به ۳ پيمانكار اختصاص‌يافته است و حواله قيرهاي تحويلي نيز در حساب اين پيمانكاران منظور نشده است كه همين عامل مشخص است كه فسادي در كار بوده و بايد توسط حراست تذكر داده مي‌شد.

وي با طرح اين پرسش كه چرا بايد اعمال ما غيرشفاف باشد و پاسخ درستي به دستگاه‌هاي نظارتي نيز ندهيم، تصريح كرد: چرا درگذشته اجازه داده‌شده است كه مسائل آن مقدار پر ابهام باشد و اقدامات به‌گونه‌اي صورت گيرد كه راهي جز تحقيق و تفحص براي مجلس باقي نگذارد البته اين تحقيق و تفحص‌ها يك سالي است كه در مجلس در جريان‌اند و پاسخ‌هاي گذشته قانع‌كننده نبوده كه همين امر باعث شده تا اين مسئله به صحن برود و راي‌گيري براي آن صورت گيرد.

اسلامي ادامه داد: در كنار تحقيق و تفحص‌هاي مجلس بايد دقت كرد كه بازرسي كل كشور نيز موارد بسياري را از اين وزارت خانه سوال كرده اما وزارت خانه به سوالات آن‌ها جواب نداده و باعث تنش در اين حوزه نيز شده است.

اين عضو كابينه دولت دوازدهم بابيان اينكه اتفاقات روي‌داده از دو عامل مديريت ناآگاه و يا مشكلات سيستم خارج نيست افزود: درصورتي‌كه مدير ناآگاه باشد به‌وسيله تذكر متوجه اشتباه خود خواهد شد ولي اگر سيستم داراي ايراد است اين مسئله به حراست بازمي‌گردد كه چرا نتوانسته به مسائل اشراف داشته باشد؟

وي تصريح كرد: درواقع پذيرفته نيست كه حراست از مسائل مختلف و گوناگوني كه در حوزه وزارت راه و شهرسازي مي‌گذرد بي‌اطلاع باشد البته گاهي ديده‌شده است كه مردم زودتر از حراست به مسئولين مسائل را گوشزد كرده‌اند كه اين مسئله با ماهيت حراست كه بايد هميشه و ۲۴ ساعته بر مسائل اشراف داشته باشد مغاير بوده زيرا اگر اتفاقي در شرف تكوين باشد از اتفاقات كوچك شروع خواهد شد و اگر در همان وهله اول جلوي آن گرفته شود به بزرگ شدن مسئله منجر نخواهد شد.

اسلامي با تأكيد بر اينكه بايد حراست به دنبال عوامل برخي از اتفاقات باشد و در صورت يافتن عامل اصلي به‌سوي اصلاح آن گام بردارد اظهار كرد: اتفاقي نبايد روي دهد كه الزامات ايمني در آن رعايت نشده باشد و در شرايط عادي در مسائل يوميه بايد همه مسائل طبق چك‌ليست انجام شوند.

وي با اشاره به اينكه هيچ ملاحظه‌اي نبايد با فاسد داشت و بايد طبق سيستم و ضوابط به‌گونه‌اي رفتار شود كه فساد در نطفه خفه شده و از بين برود گفت: همه عمليات و مسائل بايد به‌صورت درست در وزارت راه و شهرسازي رعايت شود به اين خاطر كه  اگر مشكلي وجود دارد يا در مديريت فردي يا در سيستم معيوب است كه بايد به‌وسيله شما اين مشكلات يافته و حل شوند.

اسلامي نكته بعدي حائز اهميت را انگيزه خدمتي در نيروهاي وزارت خانه خصوصاً حراست دانست و تأكيد كرد: نبايد بگذاريم در انتصابات و برخورداري‌ها تبعيضي رواج يابد و شايسته‌سالاري بايد محقق شود زيرا اين عمل را ما در وزارت خانه با شروع به كار كميسيون انتصابات آغاز كرده‌ايم و بدون تصويب اين كميسيون هيچ انتصابي را انجام نمي‌دهيم. كاركرد كميسيون مربوطه بر اساس يك ضابطه شكل‌گرفته و آن شايسته‌سالاري و دوري از فساد است البته بايد اين كميسيون‌ها در سازمان‌هاي تابعه و استان‌ها نيز شكل‌ بگيرد و جلسات آن با حضور رئيس حراست برگزار شود.

وي بابيان اينكه فساد دو نوع است يا مالي يا ضعف مديريتي گفت: ما نمي‌پذيريم كه افراد توسط ديگران براي مسئوليت‌هاي اين وزارت خانه معرفي شوند. بايد به شيوه‌اي مديريت كرد تا رشد سلسله مراتبي نيروها محقق شده و انگيزه افراد شايسته براي خدمت به مردم افزايش يابد زيرا اگر انگيزه خدمتي نزول كند مشكلات افزايش مي‌يابد.

اسلامي با تأكيد بر اينكه بايد حراست به‌گونه‌اي حركت كند كه كار از ركود خارج‌شده و به‌سوي حركت پيش رود افزود: در بحث وزارتخانه نكاتي حائر اهميت است و آن اين است كه سرمايه اجتماعي مردم براي ما مهم بوده زيرا هميشه اين وزارت خانه با تجمع‌هايي مواجه است كه ناشي از عدم كارايي‌هاي سيستمي است.

وي با بيان اينكه در امور فعلي وزارت خانه جلب رضايت مردم در سطح كشور و تغيير نگرش‌هاي قبلي به مردم جاري است اظهار كرد: درگذشته مسئولين قبلي با روش‌هاي نامناسبي با تجمعات به‌حق مردم برخورد مي‌كردند و با ناسزاگويي و بي‌توجهي و بي‌محلي به اين تجمعات پاسخ مي‌دادند كه اين امر در اين دوره پذيرفته نيست و ما امروز به دنبال آن هستيم كه مسكن مهر فعال شود و حراست پيوسته در اين حوزه بايد مراقبت كند تا در سازمان‌ها و ادارات مربوطه پيگيري و مانيتورينگ صورت گيرد تا كار مردم هرچه سريع‌تر رفع‌ و رجوع شود .

وزير راه و  شهرسازي ديگر وظيفه حراست را كمك به تحقق وعده دولت و وزارت راه و شهرسازي براي ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكن در كشور دانست و افزود: برخي از پرونده‌هاي مسكن و زمين در كشور ممكن است معارضين ۳۰ ساله داشته باشد كه در آن‌ها مردم گرفتارشده‌اند و بايد شيوه‌اي اتخاذ شود كه با شناسايي مشكل و گير موضوع  توسط حراست و يافتن عامل گرفتاري مردم به رفع آن‌ها مبادرت شود تا از رفت‌وآمدهاي اضافي مردم كه باعث زحمت براي آن‌هاست جلوگيري شود.

وي بابيان اينكه در حوزه ريلي، جاده اي، هوايي و دريايي نيز ما با مردم در ارتباط مستقيم هستيم، گفت: بايد به دنبال آن باشيم كه مشكلات در اين حوزه‌ها به‌سرعت حل شوند به‌طور مثال در حوزه هوايي بايد در مورد تأخيرهاي به وجود آمده در پروازها به مردم پاسخگو باشيم و اگر فردي مردم را در بي‌خبري قرارداد كه باعث اعتراض و از دست رفتن سرمايه‌هاي انساني خواهد شد اين رفتار ناپسند توسط حراست گوشزد شده  تا مسئله كوچك به يك بحران تبديل نشود همچنين در حوزه حفظ اموال و رسيدگي به وسايل همراه مسافران نيز حراست مسئول است تا در كمترين زمان امنيت كامل وسايل سپرده‌شده به هواپيما يا راه‌آهن و يا هر وسيله نقليه عمومي را كه زير نظر وزارت راه و  شهرسازي به فعاليت مي‌پردازد به دست مردم برساند.

اسلامي با اشاره به اينكه در بحث كاميون داران نيز همين غفلت از رسيدگي و پاسخ گوئي باعث آن مشكلات شد، افزود: نبايد ما اجازه دهيم كه اين مشكلات دوباره تكرار شوند و مهم‌ترين نكته‌اي كه در حوزه سرمايه انساني و مقبوليت عمومي وجود دارد مسئله پيش‌بيني و پيشگيري است كه اين دو مسئله مهم از كانال حراست پيگيري مي‌شوند.

وي در پايان به‌صورت تيتر وار به موضوعات ارائه‌شده پرداخت و گفت:سلامت اداري و دولت الكترونيك و حذف ارتباط متقاضي با كارمندان، كارآمدي مديريتي در همه حوزه‌ها ، نظارت در جهت يافتن مقصر (فرد يا سيستم) و پايش سرمايه اجتماعي كشور و مراقبت براي پيش‌بيني و پيشگيري مهم‌ترين مسائلي است كه بايد به آن‌ها رسيدگي شود.

به گفته وزير راه و شهرسازي مأموران حراست بايد مثل الماس شفاف باشند و مراقبت كنيد تا افراد ناصالح شناسايي‌شده و با آن‌ها قطع همكاري صورت گيرد.

 


برگشت به تلکس خبرها