تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جزئيات طرح حذف يارانه بنزين/ ۲۰ تا ۳۰ ليترسهميه ماهانه به قيمت ۹۷
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 13:55     کد خبر: 88726

ترابر نيوز: عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي جزئيات طرحي براي الحاق به لايحه بودجه جهت حذف يارانه بنزين را تشريح كرد.

ترابر نيوز:

جزئيات طرح حذف يارانه بنزين/ ۲۰ تا ۳۰ ليترسهميه ماهانه به قيمت ۹۷

احمد اميرآبادي در گفتگو با مهر جزئيات طرحي براي الحاق به لايحه بودجه ۹۸ در راستاي حذف يارانه بنزين و واقعي شدن قيمت بنزين را تشريح كرد.

جزئيات اين طرح به شرح زير است:

۱. دولت موظف است به هر ايراني داراي كد ملي بجز ساكنين خارج كشور معادل ۲۰ تا ۳۰ ليتر بنزين به قيمت سال ۱۳۹۷ براي استفاده از بنزين به طور ماهانه به كارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص داده ‌شود.

۲. قيمت بنزين خارج از اين سهميه بر مبناي ۹۰ درصد قيمت فوب خليج فارس (با نرخ تسعير سامانه نيما) محاسبه خواهد شد.

۳. در صورت عدم مصرف سهميه سوخت، افراد مي‌توانند اعتبار خود را از طريق سامانه و دستگاه‌هاي شتاب ATM به افراد ديگر واگذار نمايند و در غير اين صورت در انتهاي هر ماه اعتبار باقيمانده در كارت به شركت ملي پالايش و پخش واگذار و معادل ريالي آن (مطابق نرخ متوسطه ماهانه بنزين آزاد - قيمت پايه بنزين) در كارت‌هاي بانكي واريز و قابل برداشت خواهد بود.

۴. دولت موظف است براي حمايت از خودروهاي خدمات عمومي بنزيني مانند، تاكسي‌ها (اعم سنتي و اينترنتي)، وانت‌ها و آمبولانس در سه ماه اول سال سهميه مكفي متناسب با پيمايش آنها اختصاص دهد. در فاصله زماني اين سه ماه، خودروهاي خدمات عمومي بايد با استفاده از تسهيلات بند «۶» اين تبصره نسبت به دوگانه سوز كردن خودروي خود اقدام نمايند. بعد از اين تاريخ سهميه خودروهاي عمومي حذف خواهد شد.

۵. مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزين توليد شده در داخل و بنزين صادراتي به رديف بودجه واريز شده و صرفاً جهت كمك به حمل‌ونقل عمومي، دوگانه‌سوز كردن خودروها و اشتغال اختصاص مي‌يابد. عملكرد اين بند هر سه ماه به مجلس شوراي اسلامي و مردم ارائه مي‌شود.

۶. منابع حاصل صرفاً بابت امور زير اختصاص مي‌يابد:

· ۲۰ درصد از منابع حاصل از اين بخش به پرداخت تسهيلات با سود ۴ درصد با اولويت وانت‌بارها و تاكسي‌ها (اعم از اينترنتي و سنتي) به مالكان خودروهايي كه طي سال ۱۳۹۸، خودروي خود را دوگانه‌سوز نمايند، اختصاص مي‌يابد. تسهيلات پرداختي بابت دوگانه‌سوز كردن خودروهاي صرفاً با هر بار سوختگيري در جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي مستهلك شده و در صورت عدم استفاده از سي‌ان‌جي، سود تسهيلات ارائه شده با حداكثر سود شبكه بانكي محاسبه خواهد شد.

· ٢٠ درصد از منابع حاصل از اين بخش به پرداخت تسهيلات با سود ۴ درصد براي خريداران خودروهاي پايه گازسوز و دوگانه‌سوز با ظرفيت باك بنزين محدود (كمتر از ۱۵ ليتر) از خودروسازهاي داخلي اختصاص مي‌يابد.

· ۶۰ درصد از منابع حاصل از اين بخش به پرداخت تسهيلات با سود ۴ درصد به شهرداري‌ها بابت؛ خريد اتوبوس‌هاي حمل‌ونقل عمومي كم‌مصرف (با اولويت برقي و گازسوز) و توسعه ناوگان مترو و اشتغال اختصاص مي‌يابد.

آيين‌نامه اين تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه تهيه و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد. سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارش عملكرد اين تبصره را هر سه ماه به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد.


برگشت به تلکس خبرها