تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ارز حاصل از صادرات بايد به صورت كالا يا ارز به كشور بازگردد
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 10:32     کد خبر: 88724

ترابر نيوز: رئيس كل بانك مركزي گفت: با برنگشتن ارز حاصل از صادرات مخالف است و تاكيد دارد حتما ارز حاصل از صادرات بايد به صورت كالا يا ارز به كشور برگردد.
ترابر نيوز:

به گزارش خبرگزاري ميزان، ​عبدالناصر همتي درباره عملكرد شش ماهه خود در مقام رئيس كل بانك مركزي گفت: در اين مدت توانستيم يكي از بزرگترين جنگ اقتصادي و توطئه‌ها عليه نظام جمهوري اسلامي را خنثي كنيم و اوضاع اقتصادي به سمت پايداري در حال حركت است.

وي، ايجاد ثبات اقتصادي و آرامش نسبي در بازار‌هاي پول و ارز را مهمترين دستاورد شش ماهه گذشته كشور دانست و افزود: اميدواريم با برنامه‌هايي كه داريم آن را توسعه دهيم.

همتي با اشاره به اينكه شرايط كنوني كشور، خاص است گفت: نياز نيست كه برخي اطلاعاتي كه ممكن است مورد سوء استفاده دشمن قرار بگيرد را افشا كنيم.

وي با اشاره به اينكه مبادي ورودي ارز مشكلي ندارد، افزود: به اندازه كافي ذخاير اسكناس ارزي داريم پيش بيني ما براي ميان مدت حداقل يك تا دو سال است.

رئيس كل بانك مركزي تاكيد كرد: مردم مطمئن باشند از نظر تامين ارز مورد نياز كشور و وارد كنندگان هيچ مشكلي وجود ندارد.

همتي با اشاره اينكه در زمينه‌هايي مشكلاتي پيش آمد، گفت: به تدريج اين مشكلات رفع شده است.

وي افزود: ده‌ها ميليارد دلار ارز فعال در بانك‌هاي خارج از كشور داريم و مي‌توانيم از آن‌ها هم در داخل و هم در خارج از كشور استفاده كنيم.

همتي اضافه كرد: شرايط كنوني موجب شده است بر روي اقتصاد مقاومتي بيشتر كار كنيم و تكيه خود را به درآمد‌هاي نفتي كاهش و درآمد‌هاي غير نفتي را افزايش دهيم.

رئيس كل بانك مركزي گفت: به تدريج برنامه‌هاي خود را اجرا مي‌كنيم و روند تكيه بر امكانات و ظرفيت‌هاي داخلي را افزايش مي‌دهيم.

همتي با بيان اينكه با صادركنندگان غير نفتي تعاملات خوبي داريم، ​افزود: جريان ورود ارز به چرخه اقتصادي تشديد خواهد شد و به تدريج واردكنندگان، نياز‌هاي ارزي خود را از صادركنندگان تامين خواهند كرد.

وي با اشاره به اينكه صادركنندگان غيرنفتي حدود ۹ ميلياردو ۲۰۰ ميليون دلار را به سامانه نيما عرضه كردند، اضافه كرد: اين رقم كم است، اما در حال افزايش است.

همتي درباره واردات بدون انتقال ارز و مخالفت بانك مركزي هم گفت: اگر ارز صادركنندگان خارج كشور است بايد برگردد و اولويت بندي بايد بر اساس ارز برگشتي انجام شود، زيرا بدون انتقال ارز مديريت بانك مركزي به هم مي‌خورد.

همتي به واردات خودرو اشاره كرد و گفت: زماني كه واردات خودرو بدون ارز در دولت تصويب شد و بانك مركزي بخشي از واردات خودرو بدون ارز را پذيرفت فشاري به بازار وارد شد.

وي گفت: امروز بنده با حضور در كميسيون تلفيق نسبت به مصوبه واردات كشاورزي بدون ارز اعتراض كردم كه با تصويب دو سوم نمايندگان كميسيون تلفيق اين مصوبه لغو و از دستور خارج شد.

همتي درباره مخالفت با صادرات ريالي گفت: صادرات ريالي مفهوم ندارد، چون در صادرات يا بايد ارز به كشور برگردد يا كالا بنابراين هيچ دولتي اجازه نمي‌دهد كه كالا‌هاي كشور بدون اينكه چيزي به كشور برگردد، از كشور خارج شود و در توافقات با كشور‌هاي همسايه در صدد برگشت ارز به چرخه اقتصادي هستيم.

بانك مركزي با برنگشتن ارز حاصل از صادرات مخالف است و تاكيد دارد حتما ارز حاصل از صادرات بايد به صورت كالا يا ارز به كشور برگردد.

رئيس كل بانك مركزي در ادامه محدوديت‌ها در تراكنش‌هاي ارزي گفت: برنامه بانك مركزي در اين مورد بسيار جدي بود.

در اين شرايط فقط با ارز نمي‌توان كنترل كرد و باتوجه به اينكه مشكل اصلي ريال است و سفته بازي از جهت ريال به ارز حمله ور شده بود، با اقداماتي كه انجام شد توانستيم شرايط را كنترل كنيم.

همتي با ارائه جدول تراكنش‌ها گفت: در مهرماه بدليل سفته بازي روند تراكنش‌هاي بهم خورده بود و پول ملي هدف قرار گرفته بود.

همتي درباره سياست‌هاي پولي و بانكي بانك مركزي گفت: در كميته‌اي كه تشكيل شده ساعت‌ها كار شده است، تحليلگران درباره ناترازي بانك مركزي نظر مي‌دهند كه بايد گفت: ناترازي‌ها را نمي‌توان يك شبه برطرف كرد بلكه بانك مركزي با هدف گذاري تورم و تدوين سياست‌هاي پولي نرخ سود را تنظيم كند بنابراين اقدامات مهمي در بخش پولي انجام مي‌دهيم كه يكي از اقدامات بانك مركزي تبديل سود روزشمار به ماه شمار است.

وي افزود: در حاليكه هنوز نرخ ارز از سامانه "سنا" اعلام مي‌شود هنوز بازار متشكل ارزي نداريم كه زمينه‌هاي قانوني در حال انجام است و ظرف يكي دو هفته آينده عملياتي خواهد شد و بازار متشكل ارزي براي اسكناس است كه صرافان بتوانند از طريق اينترنتي خريد و فروش عمده را انجام دهند و بانك مركزي با سياست‌هاي خود بازار را متعادل خواهد كرد.

همتي درباره سامانه متعهد ارزي نيز گفت: اين دستور رئيس جمهور است كه براي جلوگيري از رانت خواري به زودي اين سامانه راه اندازي خواهد شد و در اين سامانه ثبت سفارش و تعهدات واردكنندگان مشخص خواهد شد.

وي افزود: متاسفانه رانت و فساد در كشور زياد است كه سيستم اجرايي و قضايي با اتحاد و عزم ملي بايد جلوي رانت خواري بايستند و به مردم پاسخگو باشند.

رئيس كل بانك مركزي گفت: وقتي قيمت ارز بالا رفت در كشور شوك ايجاد شد كه منجر به تورم بالاشد بنابراين با بررسي نياز‌هاي مردم بايد بتوانيم فاصله قيمتي را كاهش دهيم.

يكي از دغدغه‌هاي اصلي دولت رسيدن كالا به دست مردم با ارز ۴۲۰۰ توماني است كه به جد پيگير هستيم.

رئيس كل بانك مركزي درباره كانال پولي ايران و اروپا نيز گفت: نگراني اروپا درباره تحريم‌هاي امريكاست و اين سيستم از نظر فني قدري مشكل دارد، اما ما بدون توجه به چرخه مالي با اروپا سيستم‌هاي ارزي و پولي را برنامه ريزي كرده ايم و روند خروج و ورود ارز را كنترل مي‌كنيم.

همتي در ادامه گفت: لوايح FATF در مجلس درحال پيگيري است و موارد موجود در آن براي سيستم بانكي ما مشكلي ايجاد نخواهد كرد.
وي افزود: ژاپن به جمع واردكنندگان نفت از كشور ما پيوست و سياست ما بر اين است كه ارز حاصل از صادرات نفت را كاهش دهيم و واردات را به صادرات غير نفتي متصل كنيم.

رئيس كل بانك مركزي درباره حذف ۴ صفر از پول ملي گفت: اين پروسه در حال پيگيري است و به دولت و مجلس پيشنهاد شده است تا بتدريج اسكناس‌هاي قبلي از چرخه خارج شود و اسكناس‌هاي جديد وارد چرخه اقتصادي كشور شود. اين كار موجب ارزش پول ملي در كنار پول ديگر كشور‌ها خواهد شد.

همتي درباره برنامه بانك مركزي براي كنترل تورم گفت: كساني كه پيش بيني كرده بودند ارزش پول ملي سقوط مي‌كند و تورم بالايي اتفاق خواهد افتاد در عمل توانايي ملي توجه نكرده اند.

سياست‌هاي پولي انجام مي‌شود و با توجه به اينكه تورم ما ناشي از شوك عرضه بود با تدبير‌هاي بانك مركزي تورم كنترل شده و به ثبات خواهيم رسيد.

رئيس كل بانك مركزي گفت: اقدامات لازم را در بازار انجام مي‌دهيم. بانك مركزي بر بازار پول و ارز مسلط است و برنامه‌هاي توسعه‌اي را پيش مي‌گيريم و با صبر و اطمينان به بانك مركزي مي‌توان اين برهه را نيز پشت سرگذاشت.

انتهاي پيام/

 


برگشت به تلکس خبرها