تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : وجود ايمني نشانه كيفيت زندگي است/ بندرعباس، شهري نا ايمن با خانه هاي ايمن/ تعداد فراوان شماره هاي اضطراري در ايران
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 10:09     کد خبر: 88723

ترابر نيوز: رعايت ايمني و استاندارد در ساخت و سازها با توجه به حادثه خيز بودن شهرهاي ايران از جمله بندرعباس اهميت ويژه اي يافته و كارشناسان و متخصصان شركت كننده در ميزگرد ايرنا بندرعباس را شهري معرفي كردند كه بيشتر ساختمان هاي آن ايمن هستند اما به ايمني شهر اطميناني نيست.
ترابر نيوز:

به گزارش ايرنا، مركز هرمزگان با جا دادن 435 هزار و 751 نفر در دل خود، پر جمعيت ترين شهر استان است كه رعايت نكات ايمني در آن داراي اهميت بالايي است اما به نظر مي رسد اين اهميت براي همه متوليان به صورت كامل تبيين نشده و در اجرا با چالش هايي روبه رو است.

** نظام مهندسي ساختمان متولي ساخت و سازها نيست
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان در اين ميزگرد گفت: در سال هاي گذشته اتفاق هايي در حوزه سياست گذاري توسط وزارت راه و شهرسازي روي داد و با تغييرهايي كه ايجاد كرد، موجب بروز مشكل هايي شد.
مهدي رضايي سردره اظهار داشت: اين سياست گذاري از سوي اجرا كنندگان و جامعه مهندسان به چالش كشيده شد و در برخي موارد به اختلاف انجاميد و منجر به وحدت رويه نشده كه اميد مي رود وزير جديد راه و شهرسازي بتواند آن را به سر انجام برساند.
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان افزود: نظام مهندسي سازمان متولي اجرا نيست بلكه متولي امور حرفه اي مهندسان اين حوزه است، نقش كم مهندسان در فرآيند ساخت ساختمان را بايد به موضوع اجبار و استاندارد و اجرايي شدن آن اضافه كرد و ديد اين چه ميزان با قوانين مطابقت دارد.
وي در ادامه بيان كرد: نگرش سازمان نظام مهندسي در زمينه ايمني ساختمان با ديدگاه دستگاه هايي مانند آتش نشاني متفاوت بوده و روند كلي را در نظر مي گيرد.
مهدي رضايي سردره افزود: بر اين اساس آنچه از گذشته موجود بوده از زماني كه فعاليت هاي ساختمان سازي بندرعباس در مدار سازمان نظام مهندسي قرارگرفته و روندي كه از آن روز تا كنون طي شده متفاوت و در مجموع مثبت بوده است.
وي ادامه داد: اتفاق هايي كه با يك شدت و بزرگي از گذشته تا كنون در شهر بندرعباس اتفاق افتاده را مي توان مقايسه كرد كه اين مقايسه نشان مي دهد ميزان خسارت و فشار وارده بر شهر نسبت به گذشته كاهش يافته است.
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان اضافه كرد: استاندارد به مصالح و شيوه اجرا باز مي گردد و در اينجا بايد نقش افراد غير مهندسي كه در اين فرآيند حضور دارند را مشخص شود.
رضايي سردره خاطر نشان كرد: در راستاي رعايت ايمني ساختمان ها در شهر بندرعباس به دنبال ايجاد ساز و كاري هستيم كه يا فردي به عنوان مسوول ايمني به فرآيند احداث ساختمان اضافه شود يا ناظر ساختمان اين نقش را ايفا كند.
وي اشاره كرد: ناظر ساختمان بايد به واقع ناظر شود و از طرف ديگر عاملي به اين فرآيند اضافه شود كه صاحب صلاحيت باشد و مسووليت اجرا را بپذيرد.
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان بيان داشت: اين چرخه بايد كامل شود و هنوز چرخه كاملي نداريم و در بسياري از مواقع مسووليتي بر عهده ناظر گذاشته مي شود كه وظيفه وي نيست.
رضايي سردره افزود: در حال پيگيري براي تعيين ناظر ساختمان به عنوان مسوول ايمني هستيم، ناظر مي تواند هر 2 وظيفه را انجام دهد كه اين از بروز تعارض جلوگيري مي كند.
وي خاطر نشان كرد: گاهي اعلام مي شود در يك كارگاه ساختماني بدون حضور ناظر اتفاق و حادثه اي رخ داد كه هنگام بررسي موضوع مشخص مي شود كارگاه بدون مجوز بوده و هيچ ناظري در چنين كارگاهي حضور ندارد و نبايد به پاي ناظر يا نظام مهندسي نوشته شود.

** بندرعباس و 23 مشكل
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس هم در اين ميزگرد گفت: يكي از مشكل هاي كشور نداشتن كتاب قانون ايمني مصوب مجلس شوراي اسلامي است در حالي كه بسياري از كشورهاي با شرايط ايمني مشابه و يا در معرض بلاياي طبيعي، از حدود 80 تا 90 سال قبل كتاب ايمني داشته و آن را چندين بار اصلاح كرده اند.
فرجام دانش بيان كرد: سال 82 همزمان با زلزله بم زلزله اي در كوبه ژاپن به وقوع پيوست كه موجب اصلاحيه كتاب ايمني آن كشور شد و هر منطقه و كشور هم بايد كتاب ايمني متناسب با اقليم و فرهنگ خود داشته باشد.
به گفته رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس، در بندرعباس با 23 مشكل درگير هستيم كه بيشتر آنها در زمينه ساخت و ساز ساختمان هاست كه براي آنها راهكار نوشته شده و سال 94 به اسم دستورالعمل ايمني شهر بندرعباس در شوراي شهر تصويب شد.
دانش اضافه كرد: بندرعباس به عنوان نخستين شهر كشور اين دستور كار را به تصويب رسانده ولي ضمانت اجرايي آن بسيار مهم است،
وي افزود: دستور كار ايمني بسيار خوب نوشته شده و ضوابط اجرايي آن با شهرداري است كه ارگان هاي ديگر نيز بايد با آن همكاري كنند.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس گفت: در كشور اتفاق هاي بسياري روي كاغذ افتاده ولي در عمل هنوز عقب هستيم و سرعت اين تحول بسيار پايين است.
دانش ياد آور شد: سازندگان ساختمان بايد دستوركار ايمني شهر را اجرايي كنند ولي افراد غير متخصصي كه با هدف سود جويي وارد حوزه ساختمان سازي شده اند تصور مي كنند رعايت ايمني كاري اضافه و تشريفاتي است و دنبال هزينه نكردن براي برخي موارد مهم مانند پيش بيني سيستم اطفاء حريق در ساختمان هستند.
وي اظهار داشت: اين موضوع به يكي از چالش هاي آتش نشاني تبديل شده و بسياري از افراد با واسطه كردن دوستان و آشنايان خود در پي چشم پوشي آتش نشاني از رعايت نكردن موارد ايمني ساختمان هستند در صورتي كه بايد برعكس باشد.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس بيان كرد: اما مهندسان و متخصصان اين حوزه در پي افزايش هرچه بيشتر ايمني ساختمان هستند و براي اين منظور از سازمان آتش نشاني مشاوره مي خواهند.
دانش بيان كرد: برخي ساختمان ها بدون وجود ايمني و گرفتن پايان كار از شهرداري مورد استفاده و سكونت قرار مي گيرند كه نمونه آن ساختمان مسكوني موسوم به برج تهران در خيابان دانشگاه بندرعباس بود كه آبان 95 دچار حريق شد.
وي اضافه كرد: براي ملزم كردن دست اندركاران ساختمان سازي و مالكان مجتمع هاي تجاري، از 18 روز قبل، آتش نشاني حتي اگر مغازه ايمن باشد به آنها اجازه فعاليت در ساختمان و مجتمع هاي ناايمن را نمي دهد كه اين موضوع گلايه هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت را به همراه داشته است اما براي ارتقاي ايمني شهروندان چاره اي جز اجراي اين ضوابط نيست.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس افزود: اگر اين سازمان نگرش مالي و كسب درآمد داشت مي توانست با چشم پوشي از ايمني، از متخلفان بخواهد مبلغي به عنوان جريمه پرداخت كنند و گواهي ايمني بگيرند ولي نبايد نسبت به جان انسان ها ديدگاه مالي داشت.
وي اشاره كرد: حتي براي مسدود سازي ستاره جنوب كه قبل از وقوع آتش سوزي سال 95 يازده مرتبه اخطاريه گرفته بود تلاش كرديم كه مسوولان گفتند به دليل احتمال بروز بازتاب هاي اجتماعي منفي اين كار را انجام نمي دهند.
دانش افزود: رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني ضابطه اجرايي براي جلوگيري از بهره برداري از ساختمان هاي ناايمن ندارد و به همين دليل مشكل را اعلام مي كند و سازمان ها و ارگان هاي ديگري بايد اين كار را انجام دهند.
وي گفت: تمام ساختمان هاي ناايمن شهر بندرعباس شناسايي و فهرست آنها به نهادهاي نظارتي هرمزگان اعلام شده تا پيگيري هاي لازم را انجام دهند.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس افزود: در شهر بندرعباس حدود 300 ساختمان پر خطر وجود دارد و نمي توان گفت ساختمان ناايمن است زيرا گاهي ايمني رعايت شده ولي ساختمان ناايمنِ مجاور آن را پرخطر كرده و محيط ناايمن شده است.

**ابزاري براي جلوگيري از بهره برداري ساختمان هاي ناايمن وجود ندارد
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان با تاييد گفته هاي دانش بيان داشت: زماني كه آتش نشاني اعلام مي كند ساختماني ناايمن است و نظام مهندسي نيز گواهي پايان كار و عمليات نداده، ابزاري براي ممانعت از بهره برداري از آن وجود ندارد.
مهدي رضايي سردره بيان داشت: قانون متولي و نهاد مشخصي كه بتواند به صورت جدي به اين موضوع رسيدگي كند مشخص نكرده و سازمان هاي نظام مهندسي و آتش نشاني هم اختياري براي اين كار ندارند كه اين خلاء قانوني بايد برطرف شود.
وي ادامه داد: اطلاعات اين موارد هم زماني مي رسد كه كار از كار گذشته و به علت وقوع حادثه صدمه فراواني وارد آمده است و از سوي ديگر اداره ها و ارگان هاي مرتبط با ساخت ساز امكان و ظرفيت قانوني براي پرداختن به موضوع را نداشته اند.
وي خاطر نشان كرد: پس از وقوع حادثه افراد بدون آگاهي از شرح وظايف، سازمان هايي مانند نظام مهندسي و آتش نشاني را مسئول حادثه مي دانند.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان گفت: وقتي ساختماني پايان كار ندارد به معني اين است كه داراي اشكال بوده و ناايمن است بنابراين نبايد مورد استفاده قرار گيرد.

**بافت فرسوده بندرعباس بن بست امدادگران است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان هم در اين ميزگرد گفت: ساخت و سازهاي ناايمن در سطح شهر بندرعباس مشكل هاي زيادي به وجود مي آورد كه در اين زمينه تجربه هاي زيادي به دست آمده و نيروهاي جمعيت هلال احمر در سيلاب هاي سال هاي 92 و 93 به مدت 2 هفته درگير رفع مشكل هاي ايجاد شده براي مردم بودند.
احمد رييسي افزود: ساخت و سازهاي انجام شده در بالادست خورهاي بندرعباس موجب شد آب از مسير اصلي خود خارج شده و وارد منازل شود و مردم هم علت اين اتفاق را درك نمي كردند.
وي ادامه داد: اين حوادث جزو بلاياي انساني است كه به دليل رعايت نكردن اصول ايمني به وقوع مي پيوندد، همچنين در زلزله هايي كه در استان رخ داده مانند زلزله بستك شاهد تخريب خانه هاي ناايمن بوديم.
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان بيان داشت: اگر زلزله اي شديد در بندرعباس رخ دهد شاهد معضل بزرگي خواهيم بود و براي محله هاي ناايمن اين شهر مانند بافت هاي فرسوده شهري هيچ كاري نمي توان انجام داد.
رييس سازمان نظام مهندسي هرمزگان در اين زمينه نيز اظهار داشت: فردي كه اقدام به احداث ساختمان در منطقه ناايمن و به صورت ناايمن مي كند، علاوه بر در معرض خطر قرار دادن خود، امكان خدمات رساني به بقيه را هم از نيروهاي نجات و امداد سلب مي كند.

**تعداد فراوان شماره هاي اضطراري در ايران
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس گفت: در تمام دنيا تنها يك شماره تلفن سه رقمي وجود دارد،
به عنوان مثال در انگليس اين تلفن سه رقمي 999 است و مردم براي هر اتفاق ضروري از دعواي خانوادگي تا قتل، كشتار، سيل و زلزله با آن تماس مي گيرند.
دانش افزود: اين سه شماره به عنوان ستاد مديريت بحران عمل كرده و مشخص مي كند چه اداره و نهادي بايد براي حادثه يا مساله ايجاد شده اقدام كند.
وي ادامه داد: اين سه شماره بايد به اندازه اي روان باشد كه در ذهن كودك 6 ساله تا فرد مسن حك شود و به راحتي بتواند با تلفن همراه آن را شماره گيري كند ولي در ايران 36 سه شماره تلفن امدادي وجود دارد كه برخي از آنها آن ها هم در حالت پيغام گير قرار دارند.

**هلال احمر در راستاي وظايف تخصصي خود تجهيز شود
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس همچنين ابراز داشت: صليب سرخ يا هلال احمر در تمام دنيا تنها 2 وظيفه اصلي اسكان اضطراري و تغذيه را بر عهده دارد و وظيفه امداد و نجات را انجام نمي دهد.
دانش افزود: انتظار وجود شيفت 24 ساعته و انجام عمليات به موقع نجات و امداد از جمعيت هلال احمر اشتباه است و اين نهاد هنگام وقوع حوادثي مانند زلزله فراخوان مي كند تا نيروها حضور يابند.
وي ادامه داد: پايگاه هاي امداد ونجات بين شهري را در هيچ كشوري به هلال احمر نمي دهند و اين ها براي آتش نشاني هاست و حتي اورژانس در آتش نشاني مستقر است و اكنون مسوولان به اين نتيجه رسيده اند كه آتش نشاني ها در پايگاه هاي نجات و امداد بين شهري مستقر شوند.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس تاكيد كرد: اگر هلال احمر را در راستاي انجام وظيفه خود تجهيز كنند بسيار صحيح تر است.

**نيروي آماده در آتش نشاني، لوازم در هلال احمر
دانش گفت: هلال احمر به اندازه كافي نيروي متخصص و آماده به انجام وظيفه ندارد، اما آتش نشاني نيروي متخصص و آماده انجام وظيفه دارد ولي وسايل و تجهيزات مورد نيازش در هلال احمر است.

*سردرگمي هنگام حوادث برون شهري
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس يكي ديگر از مشكلات را سردرگمي هنگام حادثه در خارج از حريم شهرها دانست.
به گفته دانش، آتش نشاني تا محدوده شهر اجازه حضور و خدمات دهي دارد و اگر نياز به حضور در مسافت دورتري باشد بايد از طريق استانداري از شوراي تامين استان اجازه گرفت.
وي افزود: اگر بدون مجوز خدمات داده شود و موقع خدمات دهي حادثه اي رخ دهد،آتش نشاني بايد جوابگو شد كه چرا بدون اجازه شوراي تامين اقدام كرده است.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان هم گفت: موارد بسياري رخ داده كه دسترسي به مسوول وجود ندارد و مدير آتش نشاني يا هر نيروي امدادي ديگري بايد تصميم بگيرد و نيرو اعزام كند.
رضايي سردره افزود: اگر براي اين نيرو اتفاقي رخ دهد هيچ كس پاسخگو نيست، همچنين اگر دسترسي به استانداري باشد تا زمان تشكيل شوراي تامين و اخذ مجوز زمان بسياري از دست مي رود.

**مديران يا با بحران آشنا نيستند يا اغراق مي كنند
دانش با ذكر خاطره اي گفت: نشست شوراي مديريت بحران سه روز بعد از حضور استاندار جديد در استانداري هرمزگان برگزار شد و همه مديران براي خدمات رساني زمان وقوع بحران اعلام آمادگي كردند.
اما من به عنوان رييس سازمان آتش نشاني اعلام كردم به هيچ عنوان آمادگي ندارم، مديراني كه براي مواقع بحراني اعلام آمادگي كردند يا بحران را نمي شناسند و يا اغراق مي كنند.
سازماني مي گويد يك جرثقيل 30 تني دارم، با اين جرثقيل چگونه مي خواهد يك شهر را نجات دهد، زماني كه مسوول اداره اي مي گويد آمادگي نجات شهر بندرعباس را دارم بايد حداقل 150 جرثقيل 30 تن در اختيار داشته باشد.

**سيل جايي بيايد كه ما مي گوييم
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان هم گفت: اين گونه سخن گفتن به مانند آن است كه بگوييم آماده ايم سيل بيايد ولي تنها در جايي كه ما مشخص مي كنيم بيايد و با سخنان رييس سازمان آتش نشاني به طور كامل موافقم.

**بندرعباس براي وقوع زلزله بزرگ آمادگي ندارد
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس اظهار داشت: مشكل آنجاست كه قبل از وقوع حادثه و بحران طرح نمي نويسيم و آسيب شناسي واقعي هم انجام نمي دهيم.
دانش بيان داشت: اما همان كوبه ژاپن براي زلزله هشت و نيم ريشتري آماده است و پيش بيني هاي لازم را انجام داده و حتي پيش بيني كرده اند چند نفر در چنين زمين لرزه اي جان خود را از دست خواهند داد.
وي ادامه داد: همچنين پتو، پوشاك بچه، غذا و جزيي ترين لوازم مورد نياز را در انبارهاي بزرگ نگهداري مي كنند كه در بازديدي از اين انبارها ديديم اين لوازم را 478 مرتبه به روز رساني كرده بودند.
وي اشاره كرد: در خصوص بندرعباس بايد بگوييم آمادگي براي وقوع زلزله نداريم و بافت قديم و فرسوده اين شهر ناايمن است كه هنگام وقوع زلزله هيچ كاري براي آن نمي توان انجام داد.

**قانون در بندرعباس محكم تر از تهران
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس ابراز داشت: در ساخت و سازهاي جديد، نسبت به بسياري از شهرها بهتر عمل كرده ايم و براي حفظ جان مردم هنگام وقوع حوادث احتمالي در مناطق، بسيار سخت گيري شده و مجوزي براي احداث ساختمان در نقطه يا شرايط ناايمن صادر نشده است.
دانش اضافه كرد: بسياري از قانون هايي كه اينجا اجرا مي شود در پايتخت كشور هم رعايت نمي شود و به عنوان مثال آتش نشاني پايتخت براي ساختمان هاي بيش از هفت طبقه مي تواند نظارت ايمني داشته باشد اما اين نظارت در بندرعباس از نظر قانوني فراگير است.

**آسيب پذيري بندرعباس از تهران كمتر است
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان گفت: با نظر آتش نشاني موافقم و اگر يك اتفاق مشابه با قدرت مشابه در شهري مانند بندرعباس و تهران رخ دهد آسيب پذيري بندرعباس از تهران كمتر است.
رضايي سردره اضافه كرد: گاهي بساز بفروش ها نصف موارد ايمني را در ساختمان رعايت نمي كند و با هر روشي و به كارگيري دوستان و آشناياني كه در اداره ها دارند به دنبال دور زدن سازمان نظام مهندسي و آتش نشاني هستند تا هزينه هاي خود را كاهش دهند.
وي ابراز داشت: اين افراد در مسير ساخت و ساز با قوانيني روبه رو مي شوند كه اگر بتوانند از اين قوانين عبور كنند ايمني ساختمان ضعيف خواهد شد.
وي افزود: گاهي ايمني ساختمان بر اساس فهرست بررسي مي شود كه به دليل نداشتن يك يا چند مورد، ناايمن تشخيص داده مي شود و گاهي كليات در نظر گرفته مي شود و ايمني بندرعباس كه پيش از اين عنوان شد، بر اساس كليات است.
كيفيت بخشي به زندگي محور باشد
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان اظهار داشت: همه اداره ها و نهادها بايد افزايش كيفيت زندگي انسان را به عنوان محور كارهاي خود قرار دهند كه اكنون اين محور تعريف نشده است.
به گفته رضايي سردره، با يك قدم زدن ساده در خيابان هاي شهر بندرعباس متوجه مي شويم محوريت با انسان نيست در صورتي كه در كشورهاي ديگر انسان و افزايش كيفيت زندگي وي محور قانون و كارهاست.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال اين شهر خياباني كه بتوان از ابتدا تا انتهايش را پياده رفت وجود ندارد و پياده روهاي آن فرو رفتگي ها و برآمدگي هاي فراواني دارند.

**پهنه بندي شهري بزرگترين مشكل بندرعباس است
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان اظهار داشت: اكنون پهنه بندي شهري بزرگترين مشكل موجود بندرعباس است، وقتي تفكيك قطعات مسكوني، اداري و غيره به شكل كنوني است همچنان مشكل خواهيم داشت.
رضايي سر دره افزود: در زمان مسووليت معاونت عمراني استانداري هرمزگان حتي اين موضوع را در شوراي عالي معماري و شهرسازي پيگيري كرديم و گفتيم تفكيك كنوني براي بندرعباس كارايي ندارد.
وي تصريح كرد: آن تفكيك مستطيلي عجيب و غريب ناهمخوان با اقليم و فرهنگ بندرعباس را در كنار عرض كم معابر قرار مي دهيم و از آتش نشاني مي خواهيم ايمني آن را تامين كند كه هيچگاه نخواهد توانست.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان گفت: يكي از بزرگترين مشكل هاي شهر بندرعباس در نوع غلط پهنه و تفكيك است و آنگاه شما به عنوان خبرنگار مي پرسيد اين شهر چند درصد ايمني دارد كه در پاسخ بايد بگويم ايمني ندارد.
رضايي سردره ادامه داد: با اين شرايط به ساختمان تازه ساز بسيار ايمن هم نمي توان خدمات داد، بنابراين بايد از ابتدا شروع كرد.
وي ابراز داشت: به عنوان مثال ساختماني در اين شهر ساخته شده كه به هنگام وقوع حادثه اي مانند زلزله، مسير امداد رساني به ساكنان يك كوچه يا خيابان را مسدود مي كند و افراد در آن خيابان زنداني مي شوند.
وي گفت: گاهي اطراف ساختمان ها ايمني لازم را ندارند و عرض معابر و كوچه ها كمتر از اندازه مورد نياز و استاندارد است كه اين امدادرساني را دشوار مي كند، اگر اطراف ساختمان ناايمن باشد، امدادرساني به سختي انجام مي شود و گاهي غير ممكن خواهدبود.
وي ياد آور شد: گاهي آسيب پذيري به ايمني ساختمان مربوط نمي شود و ساختمان ناايمن مجاور، آنرا ناايمن مي كند.
شبكه هوايي برق سد راه نجات و امداد
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس در تشريح بخش ديگري از مشكلات حوزه ايمني اظهار داشت: اگر عرض معبر 8 متر باشد تا 5 طبقه مي توان مجوز ساخت و ساز داد ولي كابل برق بايد به صورت زميني عبور كرده باشد چرا كه كابل هوايي هنگام وقوع حادثه اي مانند حريق، اجازه نجات افراد گرفتار در طبقات بالا را نمي دهد.
دانش افزود: اين در دستورالعمل ايمني شهر بندرعباس مصوب شده و شركت توزيع برق به سرعت بايد نسبت به زميني كردن كابل هاي برق اقدام كند ولي مشكل اعتباري دارد و در اولويت برنامه هايش نيست.
وي ادامه داد: بارها اتفاق افتاده كه براي نجات جان افراد نياز به قطع سيم برق جهت استفاده از بالابر لازم شده اما قطع برق بايد توسط شركت توزيع انجام شود و تا زمان آمدن نيروي اين شركت زمان مي گذرد.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس اظهار داشت: در چنين موقعيتي ثانيه ها اهميت بسياري داشته و احتمال دارد فرد به دليل استرس و اضطراب شديد، از ارتفاع بپرد و جان خود را از دست بدهد.
دانش افزود: اگر برق قطع نشود جان آتش نشان به خطر مي افتد و علاوه بر آن بالابرهاي آتش نشاني بندرعباس هوشمند هستند كه در فاصله يك و نيم متري جريان برق متوقف شده و سيستم قفل مي شود.

**ساخت و سازهاي دولتي الگوي مردم است
دانش همچنين گفت: ساختمان هاي دولتي بايد به لحاظ رعايت نكات ايمني الگو باشند ولي وقتي ساختمان دولتي ايمن نيست ديگران هم به آن را الگو قرار داده و طبق آن عمل مي كنند.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان اظهار داشت: ساختمان هاي دولتي از شهرداري پروانه ساخت نمي گيرند و در لحظه آخر بايد تاييديه ايمني بگيرند.

**يك ابتكار نجات بخش
اما در ميان اين گفته ها كه كم و بيش نگران كننده هستند رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني بندرعباس خبري خوب هم مي دهد.
به گفته دانش امسال سامانه اعلام حريق ساختمان ها به سامانه 125 آتش نشاني متصل مي شود كه مرحله آزمايشي آن انجام شده است.
دانش افزود: اين برنامه از دهه فجر آغاز خواهد شد كه با انجام آن، آتش نشاني حتي زودتر از نگهبان ساختمان از وقوع حريق مطلع مي شود.
وي اضافه كرد: در زمينه آموزش مقابله با بحران براي بزرگسالان و كودكان برنامه ريزي شده كه نيروهاي آتش نشاني به خانواده ها آموزش هاي لازم را مي دهند و كودكان از طريق بازي اين آموزش ها را فرا مي گيرند.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس اشاره كرد: با هماهنگي و همكاري آموزش و پرورش رشته تحصيلي آتش نشاني در يكي از هنرستان هاي بندرعباس راه اندازي شده كه مدرسان آن هم از سازمان آتش نشاني هستند.
وي اشاره كرد: يكي از مهمترين چالش ها ناآگاهي مردم از چگونگي نجات افراد در شرايط بحراني است كه در اين زمينه آموزش هاي لازم بايد داده شود.
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس افزود: شايد در هر خانه اي جعبه كمك هاي اوليه باشد كه درون آن فقط چسب زخم، بتادين و باند وجود دارد ولي چرا نبايد يك دستگاه فشارخون يا شوك الكتريكي براي نجات افرادي كه دچار حمله قلبي شده اند، در آن قرار داشته باشد.

**آگاهي مردم از حوادث و بلاياي طبيعي 9 درصد است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان اضافه كرد: سال 95 آگاهي مردم كشور از حوادث و بلاياي طبيعي 9 درصد اعلام شد كه هلال احمر براي افزايش آن به 30 درصد برنامه 5 ساله طراحي و اجرايي كرده كه اكنون در سال دوم اجراي آن قرار داريم.
احمد رييسي ادامه داد: طرح ملي خادم يا هر خانواده يك امدادگر با مراجعه مربيان به درب منازل مردم براي آموزش توسط هلال احمر انجام مي شود و طرح هاي ديگري مانند آمادگي در برابر مخاطرات هم اجرا مي شود.
وي افزود: اگر افراد آموزش ببينند نياز كمتري براي تماس با اورژانس خواهند داشت و حتي مي توانند جان اعضا خانواده خود را نجات دهند.

**وجود ايمني نشانه كيفيت زندگي است
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان هرمزگان بيان داشت: امروزه به رعايت نكات ايمني در ساختمان بايد به عنوان كيفيت زندگي نگاه شود.
به طور مثال در گذشته ساختمان هاي 4 طبقه آسانسور نداشتند اما اكنون مردم كمتر حاضر به سكونت در ساختمان هاي بدون آسانسور هستند.

**هميشه پاي رسانه در ميان است
رييس سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري بندرعباس در حالي كه در يك مركز خبري و بين خبرنگاران ايرنا نشسته ، از انتقاد از اين حوزه هم غافل نشد و گفت:متاسفانه برخي از رسانه ها، حتي صدا و سيما روش هاي غير حرفه اي در تهيه خبرهاي حوادث دارند.
دانش بيان كرد: به طورمثال اين رسانه در حادثه پلاسكو يك هفته به طور مداوم تصوير بيرون آوردن اجساد از زير آوار را پخش مي كرد در صورتي كه در حادثه يازده سپتامبر سال 2011 ميلادي آمريكا هيچ رسانه اي عكس و تصويري از اجساد پخش نكرد.
وي اظهار داشت: اين گونه اطلاع رساني اثرهاي منفي داشته و هم شهروندان و هم نيروهاي امداد و نجات را درگير حاشيه هاي پيدا و پنهان و پيامدهاي منفي مي كند.
در مجموع به نظر مي رسد ريل گذاري تقريبا مناسبي براي حركت بندرعباس به سمت تبديل شدن به يك شهر ايمن انجام شده كه تصويب دستورالعمل ايمني مصداق بارز آن است.
اما اين به تنهايي كافي نيست و اگر مسوولان و متوليان نسبت به اجراي آن همت لازم را به خرج ندهند در نهايت ايمني كاغذي نصيب شهروندان خواهد شد.
 

انتهاي پيام /*


برگشت به تلکس خبرها