تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پيشنهاد اخذ عوارض از بهره برداري املاك تجاري
سه شنبه، 2 بهمن 1397 - 13:59     کد خبر: 88718

ترابر نيوز: رئيس كميسيون معماري وشهرسازي شوراي شهر تهران از انجام مطالعات امكان‌سنجي به منظور اخذ عوارض بهره برداري از اماكن باكاربري‌هاي تجاري، اداري و... به جاي دريافت عوارض فرآيند صدور پروانه خبرداد.

ترابر نيوز:

پيشنهاد اخذ عوارض از بهره برداري املاك تجاري

محمد سالاري درگفتگو با مهر، با اشاره به پيشنهادي كه درجريان بررسي برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران در خصوص اخذ عوارض از بهره‌برداري املاك تجاري در راستاي افزايش درآمد پايدار از سوي وي ارائه و تصويب شد گفت: پيشنهادي كه به تصويب رسيد، انجام مطالعات امكان‌سنجي به منظور اخذ عوارض از بهره برداري اماكن با كاربري‌هاي تجاري، اداري و خدماتي به جاي دريافت عوارض فرآيند صدور پروانه بوده است.

وي ادامه داد: تجربيات جهاني نشان مي‌دهد كلان شهرهاي دنيا به جاي اخذعوارض درمرحله صدور پروانه، عوارض را در مرحله بهره‌برداري براي هميشه دريافت مي‌كنند.

اين روش كه براي تبديل يك عرصه به كاربري تجاري يا اداري، خدماتي ما بر اساس يك فرمول يك بار عوارض دريافت كنيم و براي هميشه شهرداري خدمات بدهد ما را از يك درآمد پايدار محروم مي كند در حالي كه ما مي توانيم بخشي از عوارض را دريافت كنيم و يا حتي  دريافت نكنيم اما بر اساس شاخص هايي مشخص كه تدوين مي كنيم به صورت دائمي در زمان بهره برداري عوارض دريافت كنيم.

اين عضو شوراي شهر تهران اضافه كرد :  من چنين پيشنهادي را در دوره چهارم  نيز دادم كه طي آن بحث‌هايي هم با شهردار تهران داشتم كه  وي منطق اين پيشنهاد را پذيرفت.

به گفته وي شهرداران تمايل دارند كه منابع درآمدي شهري را در فرصت زماني كه خودشان مديريت شهري را بر عهده دارند، هزينه كنند تا فعاليت هايشان  بروز و ظهور عيني داشته باشد و در اصل به جامعه شهري اعلام كنند كه فعال و در حال انجام كار هستند و طبيعي است كه شهرداران كمتر زير بار چنين پيشنهاداتي بروند، شوراي شهر با چنين پيشنهادي در برنامه پنج ساله سوم موافقت كردند و تصويب شد؛ بنابراين اميدواريم كه شهرداري تهران بتواند ظرف يك سال اول برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، سازوكار و شيوه دريافت اين عوارض و انتقال  آن از مرحله صدور پروانه به مرحله‌ بهره‌برداري را انجام دهد و اگر نتوانست در مناطق ۲۲گانه اين كار را انجام دهد، در برخي از مناطق به صورت پايلوت شروع شود.

سالاري با بيان اين در خصوص شيوه دريافت عوارض با يكسري از دستگاه‌ها و نهادهاي ديگر نياز است، هماهنگي‌هاي لازم انجام شود گفت : اين شيوه باعث مي‌شود تا ما درآمد شهر را براي آيندگان حفظ كنيم و اين‌طور نباشد كه همه تغيير و تحولات مانند بارگذاري‌هاي عظيم، بلندمرتبه‌سازي‌ها، ساخت پروژه‌هايي مثل مال‌ها و مگامال‌ها را در مقطعي به يكباره‌ انجام دهيم و همه منابع درآمدي را از شهر بگيريم  كه براي آيندگان چيزي وجود نداشته باشد.

رييس كميسيون معماري وشهرسازي شوراي شهر تهران با اشاره به ويژگي هاي ديگر اين شيوه براي اخذ عوارض گفت : با اتخاذ چنين شيوه‌اي، عدالت اجتماعي و عدالت در اخذ عوارض از طيف كاربري‌هاي مختلفي كه ذيل كاربري‌هاي تجاري يا اداري و خدماتي تعريف مي شوند، برقرار مي شود به اين مفهوم كه اگر به طور مثال  كسي خواست كتابفروشي يا مجموعه‌ كاربري‌هاي مختلفي كه در حوزه فرهنگي وجود دارد تأسيس كند، بايستي آن مغازه را تجاري كند و هزينه تجاري پرداخت كند درحالي‌كه در اين شيوه شهرداري مي‌تواند مبتني بر يكسري شاخص‌ها، بر اساس نوع كاربري‌هايي كه در آنجا مستقر شده، نسبت به تعيين عوارض اقدام كند و تعرفه يك كاربري فرهنگي با كاربري مانند نمايشگاه اتومبيل و رستوران يكي نباشد.

سالاري در پاسخ به اين پرسش كه  در حال حاضر مسئولان شهري اعلام كرده اند كه  نيمي از شهروندان تهراني  عوارض خود را پرداخت نمي‌كنند و شهرداري هم ابزاري براي اخذ عوارض ندارد. اگر اين پيشنهاد محقق شود چه ضمانت هايي براي محقق شدن آن نياز است گفت: براي تحقق عملياتي شدن اين حكم از برنامه، ضرورت دارد ما در يكسري قوانين ديگر، تغييراتي را داشته باشيم و دستگاه‌هاي ديگر بايد با شهرداري در خصوص مكانيسم دريافت و الزام به پرداخت   همكاري كنند.


برگشت به تلکس خبرها