تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : بحران اساسي پيش روي صندوق هاي بازنشستگي است +صوت
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 07:58     کد خبر: 88648

ترابر نيوز:

عضو كميسيون اجتماعي مجلس در رابطه با چالش هاي پيش روي صندوق هاي بازنشستگي متذكر شد: اگر ما چالش هاي پيش رو را نتوانيم مديريت كنيم با بحران اساسي در صندوق ها مواجه خواهيم شد.

برنامه «بدون خط خوردگي» راديو گفت و گو با موضوع چالش هاي صندوق بازنشستگي و با حضور محمد پوستين دوز مشاور هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي و علي ساري عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به روي آنتن رفت.

محمد پوستين دوز در آغاز با اشاره به صندوق بازنشستگي در كشور گفت: صندوق هاي بازنشستگي در تمام دنيا همانند انسان متولد مي شوند، دوره هايي را مي گذرانند و به بلوغ مي رسند. در كشور ما، صندوق بازنشستگي كشوري و سازمان تامين اجتماعي قريب به ۶۰ الي ۷۰ سال از عمرش گذشته و نسل هايي را پوشش داده است.

وي تاكيد كرد: صندوق بازنشستگي نياز به اصطلاحاتي دارد تا بتواند در زمان هاي گوناگون به ماموريت هاي خودش عمل كند.

مشاور هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي با اظهار به اينكه در سازمان تامين اجتماعي به عنوان يكي از پرچمداران صندوق هاي بازنشستگي كشوري، با ناپايداري مالي مواجه شديم، متذكر شد: ما در سازمان تامين اجتماعي، عدم تعادل و ناپايداري بلند مدت را داشتيم به طوريكه با در نظر گرفتن درآمدهايي كه داشتيم و تعهدات آتي، ما به عدم تعادل در بلند مدت مي رسيديم.

وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به وضعيتي كه در پشتيباني و ورودي و خروجي هاي صندوق شاهد هستيم، سازمان تامين اجتماعي اكنون در تامين منابع نقدي خودش با مشكلاتي رو به رو شده و ناچار شده، از بانك ها به صورت دوره اي، وام دريافت كند تا اين دوره را بگذراند.

پوستين دوز در رابطه با واگذاري شركت هاي وابسته به سازمان تامين اجتماعي گفت: مديران صندوق هاي بازنشستگي بايد توجه كنند كه يكي از سخت ترين كارها فروش شركت ها و سهام آن ها است بايد در ابتدا مديران صندوق هاي بازنشستگي اصلاحات گوناگوني را انجام بدهند. در شرايط كنوني واگذاري شركت ها با در نظر گرفتن وضعيت بازار بورس و وضعيت اقتصادي كه وجود دارد به نفع بيمه شدگان نيست. چه كساني و با چه وضعيتي خريداري كنند و نحوه واگذاري، مباحثي است كه دلسوزان واقعي صندوق هاي بازنشستگي را دچار نگراني كرده است.

وي تاكيد كرد: شفافيت و بالابردن كارايي و بهره وري و انتصاب مديران دلسوز و امتحان پس داده كه سازمان و سيستم هاي بازنشستگي را مي شناسند، مخصوصا در اين دوره كه صندوق ها دچار چالش هستند از اهم موارد است.

در ادامه برنامه علي ساري در رابطه با چالش هاي پيش روي صندوق هاي بازنشستگي متذكر شد: اگر ما چالش هاي پيش رو را نتوانيم مديريت كنيم با بحران اساسي در صندوق ها مواجه خواهيم شد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس در خصوص راهكار رفع چالش ها اظهار داشت: به منظور ايجاد يك گام به سمت جلو براي حركت كردن در قالب برنامه پنج ساله ششم تصميماتي گرفته شده كه مي تواند گريزي براي راه حل موضوع داشته باشد و اگر ما چارچوبي كه در برنامه پنج ساله ششم براي حل معضل بين سازمان تامين اجتماعي و صندوق ها به وزارت بهداشت، تعيين شده، سفت و سخت قانون اجرا نشود، طبيعي است كه اين چالش ها گسترده تر مي شود.

 


برگشت به تلکس خبرها