تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : هياهو زير پوست شهر جريان دارد /همه‌ چيز قطار شهري كرمانشاه+تصاوير
سه شنبه، 22 آبان 1397 - 12:30     کد خبر: 87927

ترابر نيوز: آخرين وضعيت پروژه قطار شهري كرمانشاه توسط مديرعامل سازمان قطار شهري تشريح شد.
ترابر نيوز:
هياهو زير پوست شهر جريان دارد /همه‌ چيز قطار شهري كرمانشاه+تصاوير

به گزارش مهر، شايد مهمترين پروژه عمراني درون‌شهري غرب كشور همين قطار شهري كرمانشاه باشد كه بعد از علم شدن ستون‌هاي ستبر آن، حالا ادامه كار در زير پوست شهر ادامه دارد.

اما با توجه به اينكه بخش روگذر كار در معرض ديد شهروندان قرار دارد و اين قسمت چند مدتي است كه كار عرشه گذاري آن به اتمام رسيده و عملا كاري انجام نمي‌شود، لذا شهروندان با اين تصور كه اين پروژه متوقف شده است به ظاهر از اين موضوع گلايه دارند.

به سراغ رضا سليم‌ساساني مديرعامل سازمان قطارشهري كرمانشاه رفتيم تا آخرين وضعيت مهمترين پروژه شهر كرمانشاه را جويا شويم؛ پروژه‌اي عظيم كه زير پوست شهر هياهو به پا كرده است.

وي به اول ماجراي پروژه قطار شهري گريز مي‌زند و مي‌گويد كه اين پروژه بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيك كشور و مصوبه كميته فني سال ۸۹ در رديف بودجه قرار گرفت و عمليات اجرايي آن از سال ۹۰ آغاز شده است.
 

مديرعامل سازمان قطارشهري كرمانشاه  بيان داشت: در آن زمان مقرر شد كه منوريل باشد و سال ۹۳ بعد از تغيير دولت مصوبه شوراي عالي ترافيك كشور تصميم گرفت كه بر اساس سيستم قطار سبك شهري باشد و از سه راه ۲۲ بهمن تا ميدان فردوسي به صورت زيرگذر اجرا شود.

سليم‌ساساني ادامه داد: البته ما در اركان داخلي ازمان قطار شهري پيش‌بيني داشتيم كه از ميدان فردوسي اين خط ريلي به سمت غرب و خيابان شهيد جعفري و شهر پرديس امتداد يابد و مسافران اين نقاط را بتواند جابه‌جا كند كه در اين صورت معضل ترافيك اين قسمت را هم مي‌توانست برطرف كند، اما مصوبه ما فعلا تا ميدان فردوسي است.

وي گفت: سازمان قطار شهري پيش‌بيني توسعه اين خط از مسير ميدان معلم به سمت شهرك‌ها مسكن و ظفر را هم البته دارد كه با تكميل فاز يك و دو اين برنامه‌ها را هم دنبال خواهد كرد.

ساخت تونل‌ها ۸۵ درصد پيشرفت دارد

مديرعامل سازمان قطار شهري همچنان از پيشرفت ۸۵ درصدي تونل‌هاي قطار شهري گفت و اينكه آمادگي دارند تا به فاز بعدي يعني روسازي وارد شوند و نصب ريل را داشته باشند؛ مناقصات اين كار هم البته در حال انجام است.

سليم‌ساساني در مورد مصوبه دولت براي قطار شهري كرمانشاه و وضعيت آن هم گفت كه بر اساس اين مصوبه در سفر عيدانه قرار بود كه ظرف مدت سه سال فاز يك يعني از كارمندان تا ميدان آزاي با اعتبار ۷۰۰ ميليارد تومان راه‌اندازي شود البته بر مبناي اسفندماه سال ۹۶ و با تورم موجود هم البته مي‌توان با اين اعتبار بخش زيادي از كار را پيش برد.

دردسرهاي شوراي شهر گريبان قطار شهري را هم گرفت

وي از تلاش‌ها و پيگيري‌ها براي اختصاص اين مبلغ سخن گفت كه قرار بود دولت ۳۵۰ ميليارد تومان و شهرداري هم ۳۵۰ ميليارد تومان آنرا تامين اعتبار كنند و ظاهرا رايزني شده كه شهرداري با فروش اوراق مشاركت در اين زمينه اعتبار مورد نياز را تامين كند.

مديرعامل سازمان قطار شهري كرمانشاه ادامه داد: حدود ۲۸۰ ميليارد تومان سهميه اخذ كرده‌ايم و با تمام اين رايزني‌ها هنوز نتوانسته‌ايم مصوبه شوراي شهر را براي اين كار بگيريم و تنها تا آذرماه فرصت داريم، حالا ما تمام مدارم و اسناد را كامل كرده‌ايم و تنها منتظر اين مصوبه شوراي شهر هستيم.

سليم‌ساساني تصريح كرد: ما روي اين ۷۰۰ ميليارد تومان برنامه‌ريزي داشتيم تا حتي با حداقل امكانات پروژه را راه‌اندازي كنيم.

وي همچنين به اثرات مهم اين پروژه تاكيد كرد و گفت: اين سيستم اثربخشي و تبعات مثبت قابل ملاحظه‌اي بر انتظام‌بخشي ترافيك، كاهش آلودگي هوا، ساماندهي سفرهاي برون‌شهري، اشتغال، پايداري توسعه اقتصادي و... دارد.

تفاهم نامه شهرداري با وزارت نفت
مديرعامل سازمان قطار شهري كرمانشاه به تفاهم‌نامه بين شهرداري كرمانشاه و وزارت نفت در خصوص اين سيتستم ريلي اشاره كرد و گفت: بر اساس اين تفاهم‌نامه سازمان بهينه‌سازي مصرف انرژي به ازاي هر مسافري كه از طريق اين ناوگان جابه‌جا شود ۹.۸ سنت از محل صرفه‌جويي بنزين به شهردار بپردازد تا صرف توسعه ناوگان قطار شهري شود.

سليم‌ساساني همچنين از برخي نگاه‌ها به اين پروژه گلايه داشت و گفت: بايد به اين پروژه در حد واقعي نگاه شود، اين يك فرصت براي كرمانشاه است و همه بايد حمايت كنند.
وي با اشاره به اخذ سهميه اوراق مشاركت براي اين پروژه گفت: مصوبه شهر براي اين موضوع با وقفه همراه شده و نمي‌توانيم از اين فرصت كه برايش تلاش كرديم استفاده كنيم.
 


شهروندان به سرنوشت قطار شهري بدبين نباشند
وي در مورد اينكه چرا اين پروژه اين همه مدت طول كشيده و باعث بدبيني مردم شده نيز بيان داشت: ما چند مشكل براي پيشرفت كار داريم كه يكي از آنها همين ديدگاه بدبينانه به اين پروژه است كه برخي آنرا منسوخ مي‌دانند ولي بايد بدانند كه خدشه‌اي به اين پروژه در اين زمينه وارد نيست و مشابه آن با اين مدل در كشورهاي ديگر در حال استفاده است.

مديرعامل سازمان قطار شهري كرمانشاه با بيان اينكه اين پروژه حتي اگر در يك كشور اروپايي هم اجرا مي‌شد حدود ۶ تا ۷ سال به طول مي‌انجاميد، افزود: اينكه در مركز يك كلانشهر اجرا مي‌شود هم كارها را پيچيده‌تر مي‌كند.

سليم‌ساساني تصريح كرد: اين پروژه در راستاي تكميل خدمات ناوگان حمل و نقل عمومي و رونق آن فعاليت خواهد كرد و بايد اهميت آن براي مردم جا انداخته شود.
 


پيشرفت ۲۲ درصدي پروژه قطار شهري /بخش‌هاي زمان‌بر انجام شده است
وي از پيشرفت ۲۲ درصدي كل پروژه قطار شهري خبر داد و گفت: البته با اين ۲۲ درصد بخش اعظمي از كارهاي زمان‌بر انجام شده و حدود ۴۰ درصد كار مربوط به خريد تجهيزات است.

مديرعامل قطار شهري كرمانشاه بيان داشت: سال گذشته ۳۰ ميليارد تومان اخذ شده و امسال هم ۱۲۰ ميليارد تومان قرار است دريافت كنيم.

سليم‌ساساني همچنين جمع مبلغ تخصيص داده‌شده به اين پروژه از طرف دولت را از سال ۸۹ تا ۹۶ را ۱۸۵ ميليارد تومان اعلام كرد

مديرعامل سازمان قطار شهري كرمانشاه در پايان ابراز اميدواري كرد كه با همكاري و حمايت مردم و تبديل اين پروژه مهم و اثرگذار به يك مطالبه مردمي با تخصيص مناسب و به موقع اعتبارات شاهد افتتاح آن در موعد برنامه‌ريزي شده باشيم.


برگشت به تلکس خبرها