تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : وزير صنعت: از محضر شريف مردم ايران عذرخواهي مي كنم و اميدوارم اين فساد به صفر ميل كند
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 18:44     کد خبر: 87415

ترابر نيوز:
 
شفقنا- وزير صنعت گفت:چندين شركت بزرگ علاوه بر ثبت سفارش كد برخي سفارش ها را تغيير داده اند.

محمد شريعتمداري ، وزير صنعت ،معدن و تجارت  در برنامه حالا خورشيد با بيان اينكه در سال ۹۲ با پيروزي دكتر روحاني در انتخابات با آنكه هيچ سياست خاصي در حوزه اقتصاد به اجرا درنيامد قيمت دلار كاهش يافت ،اظهار كرد: دليل كاهش اين قيمت پمپاژ اميد در جامعه بود و ايجاد قطعيت در سياست خارجي كشور رفته رفته انتظارات عقلايي مردم را به سمت مثبت جهت داد.

وي افزود: در دوره جديد رياست جمهوري امريكا با تحت تاثير قرار دادن قرارداد برجام، رئيس جمهور آمريكا به دنبال ايجاد عدم قطعيت در بازارهاي مالي كشور بود و به همين دليل بازار ارز دچار نوسان و التهاب شد.

شريعتمداري ادامه داد: در آن دوره عده‌اي اسكناس دلار را از بازار جمع مي‌كردند و در سليمانيه عراق عرضه كرده و بازار فيوچرز دلار شكل گرفته بود در آن برهه يعني ابتداي فروردين سال جاري دولت تصميم به مداخله در بازار گرفت و يك نرخ واحد براي دلار تعيين شد در آن زمان همه اقتصاددانان از چپ گرفته تا راست تصميم دولت را تاييد كردند و مصاديق آن نيز موجود است.

به گفته وزير صنعت در ابتداي اين تصميم اگر اعلام مي‌شد نرخ دلار ۴۲۰۰ توماني تنها براي برخي از كالاهاست هيچ اثري در بازار نداشت اما وقتي دولت اعلام كرد دلار ۴۲۰۰ توماني شامل تمامي كالاها مي‌شود روند افزايش نرخ ارز متوقف شد.

به گفته شريعتمداري هر تصميمي در حوزه اقتصاد بايد با توجه به ظرف زمان و مكان آن نقد و بررسي شود در آن زمان ماشين دلار با سرعت در حال برخورد به ديوار بود و با تصميم دولت جلوي اين برخورد گرفته شد.

شريعتمداري با بيان اينكه تصميم دلار ۴۲۰۰ توماني ۲۴ ساعته گرفته نشده گفت: با ايجاد عدم قطعيت سياسي از سوي آمريكا و احتمال استفاده از اسنپ‌بك در برجام استراتژي دولت نيز همزمان طراحي شد تا بازار ارز كشور كنترل شود مسئوليت طراحي اين ماشين با بانك مركزي بود و پايه و اساس آن تامين حداقل ارز از سوي دولت و حضور پرقدرت ارز بخش خصوصي در بازار ثانويه بود.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص تامين ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات موز گفت: تنها ۳.۶ ميليون دلار براي واردات موز در نظر گرفته شده كه اين كالا به مصرف ۸۰ ميليون ايراني مي‌رسد و عمدتا طبقات پايين و متوسط جامعه از آن استفاده مي‌كنند و در واقع ۳.۶ ميليون دلار سهم بسيار كمي از انبوه كالاهاي تامين شده مورد نياز مردم با ارز دولتي دارد.

شريعتمداري با بيان اينكه تامين داروي بيماران خاص روي چشم دولت جاي دارد گفت: مقايسه تامين ارز موز و دارو تنها احساسات مردم را جريحه‌دار مي‌كند و گرهي از اقتصاد باز نمي‌كند.

وي افزود: بايد ارز مورد نياز تمام بيماران تامين شود و بانك مركزي تمهيد لازم را براي اين موضوع داشته است.

وي در پاسخ به سوالي با اين مضمون كه چرا در سال ۹۶ با وجود اطلاع از ممنوعيت واردات خودرو در تيرماه آن سال يك وارد كننده خاص را از روند ممنوعيت خودرو معاف كرده‌ايد گفت: در دي‌ماه سال ۹۵ به دنبال احساس تقاضاي مازاد ارز واردات خودرو از سوي اشخاص ممنوع اعلام شد دو گروه امكان واردات خودروداشتند دسته اول شركتهايي كه نماينده كمپاني خارجي بوده و دسته دوم اشخاص حقيقي و شركتهاي غيرنمايندگي با تصميم دولت در آن زمان تنها وارد كنندگان خاص كه نمايندگي كمپاني خارجي راداشتند در آن سال مجاز به واردات خودرو شدند.

شريعتمداري در تشريح تصميمات غلط دولت  در سال ۹۵  بيان كرد:در آن زمان اجراي طرحي مبني بر توقف واردات خودرو از طريق اشخاص با كم و كاستي هاي بسياري مواجه بود و در اين موضوع برخي از روي اين نمد كلاهي دوختند. اين موضوع كه قصد دور شدن از انحصار را داشت به تشديد اين موضوع دامن زد و در نتيجه ما شاهد ايجاد رانت و فساد شديم.

وزير صنعت با اشاره ايجاد آگاهي براي جامعه در اين زمينه گفت: متاسفانه نقطه ضعف اين موضوع، مشخص نبودن تكليف دستگاه ها و واردكنندگان بود كه به يك جمع كوچكي محدود شد.البته اين تصميم در دوره وزارت بنده نبود و با مصوبه هيئت دولت و معاون اول ابلاغ كرد.

شريعتمداري  با انتقاد از به نتيجه نرسيدن نامه هايش براي مشخص كردن اسامي  دريافت كنندگان حائز شرايط  ارز ۴۲۰۰ توماني گفت:سازمان حمايت  از مصرف كنندگان درخواست فوق را براساس ماده ۴ حمايت از مصرف كننده و توليد كننده رد و لغو كرد.در اين بين برخي از واردكنندگان به بهانه  ايجاد فضاي كسب و كار در داخل ، مجوز واردات قطعات خودرو را دريافت كردند اما در واقع هيچ عملي در اين زمينه از جانب آنها صورت نگرفت.

وي درباره نامه دوم ارسال شده از جانب وزارت صمت به سازمان حمايت از مصرف كنندگان افزود :در اين نامه به دو موضوع اشاره شده ،اول  مردمي كه حق دارند و  دوم اينكه رانت  موجود در اين بخش بايد توسط  سازمان مالياتي  رسيدگي شود.

شريتعمداري افزود: بعد از ورودم به وزارت صنعت ،معدن و تجارت  اولين نكته اي  كه بر آن  اشاره كردم، وادرات خودرو توسط نمايندگي ها بود كه در آن رانت وجود داشت .براي خلاصي از اين شرايط  سازمان ماليات بايد ۲۵ درصد عوارض خود را بگيرد تا از رانت خارج شويم.

وزير صنعت با اشاره به مداخلاتي كه در وزارت صنعت ،معدن و تجارت مي شود، گفت: بعدها راجع به حضور برخي افراد براي ايجاد اختلال در وزارت صنعت  صحبت خواهم كرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اين اتفاق به هر دليلي از سوي كاربران، كارمندان و واردكنندگان صورت گرفته است، اين اتفاق خوبي نبوده است، در اين دولت يا آن دولت مشكل ندارد، از محضر شريف مردم ايران عذرخواهي مي كنم و اميدوارم با تمهيداتي كه انديشيده شده است، اين فساد به صفر ميل كند و روش هاي ما موثر باشد.

وي در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر حمايت وزير از شركتي كه تخلفش ثابت شده است، اظهار كرد: زماني كه از اين شركت وارد كننده حمايت كرديم تخلف وي آشكار نشده بود اما  بعد از محرز شدن تخلف ،مسئولان  ذي ربط آنها را به اشد مجازات محكوم كردند.

شريعتمداري ابراز كرد: معتقدم نظام مالياتي كشور بايد حقوق حقه را اخذ كند تا شاهد ورود رانت به وزارتخانه ها نباشيم.

وزير صمت درباره انتشار نامه دوم پيوست اخطاريه وزير صمت به سازمان حمايت وي در ادامه گفت: در اين نامه دستور داده ايم ديگر اعتبار ثبت سفارش وجود ندارد و اگر اين امر صورت بگيرد بايد با محدوديت هاي جدي اعمال شود.يعني لغو انحصار چند شركت و اجازه واردات صحيح خودروهايي كه در داخل نمايندگي براي خدمات پس فروش دارند نه هر خودرويي.

وي در ادامه به رد نامه هاي وزارت صمت از سوي سازمان حمايت گفت: اعلام كردند مصوبه هيئت وزيران بر اساس ماده ۴ حمايت از مصرف كنندگان لغو شده است و مجددا نمايندگان قبلي به واردات بپردازند اما ما مخالفتمان را ادامه خواهيم داد.

وي در پاسخ به سوال مجري مبني بر ورود افراد خاص،دريافت ارز دولتي و فشار وارده به مردم و همچنين دولت براي اهداف خاص خودشان گفت: اين طور نيست و ما نمي توانيم به اين صورت فساد و رانت مديريت شده را نديد بگيريم بلكه عقل خدادادي هم اين موضوع را قبول نمي كند.بنده به هيچ عنوان با شفاف سازي مخالفتي ندارم.

وي افزود: در اين برنامه مجددا درخواست مي شود تا براي دريافت كنندگان ارز ۴۲۰۰ توماني ليستي از اسامي اعلام شود حتي شب گذشته تلفني از آقاي سيف خواستم هر چه سريعتر براي شفاف سازي به اين موضوع رسيدگي كنند.

شريعتمداري ابراز كرد: از انتشار برخي اخبار در رسانه ها راضي نيستم و معتقدم شفاف سازي بايد عملياتي باشد تا مردم مطلع و آگاه شوند و آن را حس كنند.

وزير صمت ضمن تاكيد بر افشاي فساد در هر زمينه اضافه كرد: براي انتشار ليست مفسدان تامل و تحمل نمي كنم بنا به دريافت دستور رئيس جمهور با تامل و بررسي ها دقيق تري وارد اين داستان شده ايم.

وي افزود: در وزارت صنعت و معدن تا روزي كه من هستم فساد را تامل و تحمل نمي كنم يك ثانيه اگر چيزي به غير از اين مجموعه باشند بايد به من گفته شوند تا من دنبلال كنم و ما به فساد شناسايي شده توسط مردم جايزه هم مي دهيم

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شريعتمداري ضمن انتقاد از عدم برخورد با فساد خورد گفت: معتقدم يكي از مواردي كه از آن ضريه خورديم و سرمايه اجتماعي ما كم شد عدم شناسايي و برخورد با تخلفات ريز در جامعه بود و ما برخوردي را كه مردم احساس كنند را با فاسدان نكرده ايم.

 


برگشت به تلکس خبرها