تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تاثير كريدور شرق-غرب بر توسعه اجتماعي-اقتصادي پس‌كرانه‌ سواحل جنوبي/ جزئيات نامه وزير راه و شهرسازي به معاون رئيس جمهوري/ بزرگراه‌هايي كه قابليت ارتقا به آزادراه را دارند
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 12:59     کد خبر: 87412

ترابر نيوز: مديرعامل شركت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور با اشاره به نامه وزير راه و شهرسازي به رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزير راه و شهرسازي ضمن اعلام آمادگي براي توسعه و تكميل محورهاي منتهي به بندر چابهار از كريدورهاي شرق-غرب و شمال-جنوب با هدف اتصال به مرزهاي شمالي، درخواست اعتبار و نگاه ويژه داشت.
ترابر نيوز:

خيرالله خادمي

خيراله خادمي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تصويب دو كريدور از ۱۰ كريدور پيشنهادي به دولت گفت: يكي از آن‌ها كريدور‌ شرق-غرب به موازات سواحل خليج‌فارس و درياي عمان در جنوب كشور و ديگري كريدور زاگرس حدفاصل بندر امام خميني (ره) تا مرز بازرگان است.

وي با بيان اينكه «در كريدور شرقي-غربي شماره ۱ به غير از ۶۵ كيلومتر واقع در استان هرمزگان، الباقي به مناقصه رفته يا در دست احداث است و ۶۵ كيلومتر مذكور نيز در دست مناقصه قرار دارد» گفت: كاركرد اين كريدور توزيع بارهاي ترانزيتي از مرز كنارك و پس‌كرانه‌ها تا بندر گوادر پاكستان است.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيگيري‌هاي انجام شده در قبال كريدور شماره ۴ حدفاصل بندر چابهار تا مرز سرخس افزود: با توجه به تأكيد دولت بر توسعه بندر چابهار و پيرامون آن طي دو سال اخير، وزير راه و شهرسازي علاوه بر حوزه بنادر و راه‌آهن در بخش جاده‌اي نيز به جد پيگير است و مكاتباتي با سازمان برنامه‌وبودجه به‌منظور اعلام آمادگي براي توسعه و تكميل محورهاي منتهي به بندر چابهار صورت پذيرفته است.

وي افزود: وزير راه و شهرسازي در ماه جاري نامه‌اي به سازمان برنامه‌وبودجه ارسال و با توجه به رويكرد و افق ترسيم شده براي بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقيانوسي كشور، براي راه‌هاي منتهي به چابهار از كريدورهاي شرق-غرب و شمال-جنوب به با هدف اتصال به مرزهاي شمالي درخواست اعتبار و نگاه ويژه داشت.

خادمي توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي با توجه به سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در بندر چابهار را مهم دانست و گفت: تصور مي‌شود در سال‌ آينده شاهد توسعه راه‌هاي منتهي به بندر چابهار خواهيم بود.

نياز به اعتبار ۴۵۰۰ ميليارد توماني براي تكميل كمربندي‌هاي بزرگراه ساحلي خزر

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل در ادامه به پروژه‌هاي بزرگراهي شمال كشور اشاره كرد و گفت: محور بزرگراهي ساحلي درياي خزر تكميل شده است و هم‌اكنون عمليات احداث كمربندي‌هاي شهر‌ها در دست اجرا قرار دارد كه براي تكميل پروژه‌هاي آن ۴۵۰۰ ميليارد تومان نياز است.

وي تصريح كرد: مسئله اصلي شركت ساخت و توسعه در شمال كشور تملك اراضي با توجه به قيمت بالاي زمين‌ است و اگر اعتبارات به‌موقع تخصيص يابد شاهد تكميل به‌موقع كمربندي‌ها خواهيم بود.

خادمي با اشاره به طرح‌ تعريض محورهاي شرياني، به دوبانده و چهارخطه محور فيروزكوه بيان داشت: سال گذشته تمامي بخش‌هاي برون‌شهري اين محور حدفاصل تهران تا قائم‌شهر به‌طور كامل چهارخطه شد و با توجه به اينكه بخشي‌هايي از محور فيروزكوه از داخل شهرها عبور مي‌كند، تمركز شركت هم‌اكنون در بخش برون‌شهري، منظر آرايي و ارتقا ايمني است.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه خاطرنشان كرد: طبق طراحي و برنامه‌ريزي صورت گرفته به‌زودي عمليات اجرايي ساخت يك دستگاه پل در شهر پل سفيد آغاز و حد اكثر تا دو سال آينده آماده بهره‌برداري مي‌شود.

معرفي بزرگراه‌هاي با قابليت ارتقا به معاونت توسعه آزادراه‌ها

خادمي به برنامه شركت براي ارتقا بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها اظهار داشت: تعدادي از بزرگراه‌هاي كشور كه قابليت ارتقا به آزادراه را داشته‌اند شناسايي و به معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌ها معرفي شده‌اند.

وي افزود: بيشتر محورهاي بزرگراهي كشور در زمره پروژه‌هاي قابل ارتقا قرار مي‌گيرند و از جمله اين بزرگراه‌ها مي‌توان به قطعات مختلف در محور تهران-بندرعباس، كمربندي اراك و محور بيستون-كرمانشاه-حميل اشاره كرد. البته نظر سرمايه‌گذار براي اجراي اين قبيل پروژه‌ها تعيين‌كننده است.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: اين پروژه‌ها در سه بخش در حال پيگيري هستند كه دسته اول شامل آن‌هايي كه قرارداد آن‌ها منعقدشده؛ دسته دوم محور‌هاي در دست مذاكره با سرمايه‌گذار و دسته سوم پروژه‌هاي در دست بررسي مي‌شوند.

خادمي با بيان اينكه «شركت ساخت و توسعه براي انجام تكاليف خود در بخش توسعه بزرگراه‌ها به بيش از ۱۵۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد» خاطرنشان كرد: علي‌رغم محدوديت اعتبارات شركت، تقريباً تمام كمربندي‌ها در دولت يازدهم و دوازدهم به سر انجام رسيده يا در دست اقدام است، همچنين كنارگذرهاي بلاتكليف نيز تعيين تكليف و تصميمات لازم براي آن‌ها اتخاذ شد.

 


برگشت به تلکس خبرها