تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : برگزاري آيين ۸۰۰ ساله در ماسوله/ مراسم علم بندان برگزار شد
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 13:45     کد خبر: 87409

ترابر نيوز: آيين سنتي علم بندان ماسوله با قدمتي بيش از ۸۰۰ سال هر ساله همزمان با ششمين روز از ماه محرم الحرام با حضور هزاران نفر در اين شهرك تاريخي برگزار شد.

ترابر نيوز:

برگزاري آيين ۸۰۰ ساله در ماسوله/ مراسم علم بندان برگزار شد

به گزارش مهر،  بعدازظهر روز ششم محرم الحرام هزاران نفر از دوستداران اهل بيت (ع) و امام حسين(ع) براي ديدن آيين سنتي علم بندان ماسوله خود را به اين شهركت تاريخي مي رسانند.

اين مراسم سنتي و مذهبي كه بيش از ۸۰۰ سال قدمت دارد در بقعه امامزاده «عون بن محمد بن علي (ع)» در شهرك تاريخي ماسوله با آن معماري زيباي تاريخي خود برگزار مي شود.

در مراسم سنتي علم بندان ماسوله ابتدا اهالي ۴ محله مسجد بر، كشه سر، خانه بر و اسد محله ماسوله قطعات علم را به رواق اين بقعه تحويل مي دهند و پس از اجراي مراسم نوحه خواني ريش سفيدان علم ها را مي بندند.

اين علم ها به علمداران ۴ محله براي برپايي عزاداري تا پايان محرم و صفر تحويل داده مي شود. هرسال هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف استان گيلان و ايران براي ديدن اين مراسم به اين شهر سفر مي كنند.

مراسم تاريخي و مذهبي با قدمت بيش از ۸۰۰ سال

شجاع روحي درباره اين مراسم سنتي و آييني گفت: مراسم سنتي علم بندان بعدازظهر روز ششم ماه محرم در شهرك تاريخي ماسوله با حضور هزاران نفر از عاشقان ابي عبدالله الحسين(ع) برگزار مي شود.

وي قدمت اين مراسم تاريخي را بيش از ۸۰۰ سال عنوان كرد و افزود: براساس روايات قديمي امامزاده «عون بن محمد بي علي (ع)» بعداز قيام مختار به خون خواهي و انتقام شهادت امام حسين(ع) از دشمنانش و افرادي كه در روز عاشورا نعل اسبان را تعوض كرده و بر جنازه شهداي دشت كربلا تاختند برخاست.

عضو هيئت امناي امامزاده عون بن محمد ماسوله با اشاره به اينكه شخصي به نام «ابوشلمه» براي نجات جان خود به ايران و سمت ديلم آمد، خاطرنشان كرد: اين فرد به شهر ماسوله كه كمي بالاتر از مكان فعلي قرار داشت و شغل اكثر مردان آن به دليل وجود معدن آهن آهنگري بود، آمد و با توجه به مهارت خود درحرفه به اين شغل مشغول شد.

وي با بيان اينكه امامزاده «عون بن محمد» به دنبال وي تا ماسوله آمده و بعداز وقايعي در شهر ماسوله كنوني دفن شد، تصريح كرد: بعداز حدود ۱۰۰ سال از اين حادثه با ورود امام رضا (ع) به ايران عده اي از سبزوار به ديدار ايشان رفته و امام (ع) نيز محل آدرس محل دفن امامزاده «عون بن محمد» را به آنها داد تا براي اين امامزاده گنبد و بارگاه ساخته شود.

روحي در ادامه با اشاره به اينكه شهرك تاريخي ماسوله بعداز ساخت بارگاه اين امامزاده در اطراف آن ساخته شد، يادآورشد: مراسمات مذهبي مرسوم در ماسوله نيز از همان زمان توسط مردم منطقه برگزار شد.

ثبت ملي نظام مديريت مراسمات دهه اول محرم ماسوله

وي همچنين به چگونگي برگزاري مراسم سنتي علم بندان ماسوله نيز اشاره كرد و گفت: قبل از شروع مراسم اصلي علم ها از چهار محل ماسوله (خانه بر، اسدمحله، كشه سر و مسجدبر) توسط افراد خاص حمل و به سمت امامزاده حركت داده مي شوند. مركزيت اين مراسم در امامزاده «عون بن محمد» بوده و در اين مكان به علم ها لباسي به رنگ سبز پوشيده مي شود.

عضو هيئت امناي امامزاده عون بن محمد ماسوله با بيان اينكه همراه با اين علم ها هيئت هاي عزاداري نيز از اين محله ها حركت مي كند، افزود: حاضران در اين هيئت ها بر سر و سينه زنان ميرعلمدار حضرت عباس (ع) را صدا مي زنند. روايت است كه در زمان هاي قديم روز قبل از برگزاري مراسم علم بندان ماسوله زنان اين شهر مراسم تشت گذاري را با اين نيت كه اگر آب را بر كاروان سيد الشهدا بستن آنها آب براي آنها مي برند انجام مي دادند.

وي با اشاره به مداحي اشعار خاص اين مراسم در امامزاده «عون بن محمد» در زمان رسيدن علم ها، خاطرنشان كرد: بعداز پوشيدن لباس سبز بر علم ها، علم ها دوباره به علمداران داده شده و آنها نيز علم ها را به سمت مسجد محل خود و در كل بازار و محله هاي ماسوله از مسير خاصي كه مشخص شده حركت مي دهند.

روحي با تأكيد براينكه اين علم ها تا پايان صفر در مسجد چهار محل نام برده شده مانده و سپس طي مراسم به نام علم واچيني كه در حال حاضر برگزار نشده لباس ها كنده مي شود، تصريح كرد: علم و پنجه هاي آن تنها تا روز تاسوعا لباس سبز مي پوشند با رسيدن روز عاشورا اين لباس ها كنده و بر علم و پنجه هاي آن لباس مشكي مي پوشند.

وي با بيان اينكه نظام مديريت مراسم دهه اول محرم ماسوله ثبت ملي شده است، اظهار كرد: اين مراسمات با نظم و انضباط خاصي در طول اين شب برگزار مي شود. مراسمات محرم براي مردم ماسوله بعداز عيد قربان شروع مي شود.

عضو هيئت امناي امامزاده عون بن محمد ماسوله در ادامه يادآورشد: در آخرين روز ماه ذيحجه و شب اول محرم عده اي از بزرگان شهر به همراه چهار تن از چهار مسجد طي جلسه به مسائل و مشكلات مراسمات سال گذشته اشاره و تلاش مي كنند در سال جاري مراسم با شكوه بهتري برگزار شود. در پايان اين جلسه از هر محل يك نفر را گرو نگهداشته تا مردم آن محل به احترام امامزاده سنج شروع عزاداري امام حسين(ع) را زودتر به صدا در نياورد.


برگشت به تلکس خبرها