تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : خرافه‌زدايي از دين نياز به فرهنگ‌سازي دارد
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 11:59     کد خبر: 87403

ترابر نيوز: نماينده ولي فقيه در گيلان، قمه‌زني را سبب وهن شيعه دانست و گفت: قمه‌زني در شيعه وجود نداشته و خرافه‌زدايي از دين نياز به فرهنگ‌سازي دارد.
ترابر نيوز:

خرافه‌زدايي از دين نياز به فرهنگ‌سازي دارد

به گزارش ايكنا از گيلان، آيت‌الله رسول فلاحتي، نماينده ولي فقيه در استان گيلان امروز در ديدار با جمعي از مديران انتقال خون استان، اظهار كرد: خون يكي از بخش‌هاي حياتي انسان محسوب مي‌شود.

وي جريان خون سالم در بدن را سبب نشاط انسان عنوان كرد و افزود: آنها كه در سازمان انتقال خون فعاليت دارند، شگفتي خلقت كه به انسان نشاط مي‌دهد را مشاهده مي‌كنند.

امام جمعه رشت، با بيان اينكه خون مايه حيات انسان است، تصريح كرد: اهداي خون موجب فعال شدن بخش‌هاي مختلف بدن مي‌شود و اين امر بايد به مردم سفارش گردد.

آيت‌الله فلاحتي، به روش زندگي و روابط اجتماعي مردم گيلان اشاره كرد و گفت: طبق تحقيقات انجام شده، وجود انواع بيماري‌ها در استان به دليل روش‌‌هاي غلط تغذيه بوده، زيرا نوع تغذيه در سلامت جامعه تاثيرگذار است.

وي در ادامه با اشاره به قمه‌زني برخي از افراد در ماه محرم، متذكر شد: فرهنگ قمه‌زني در متن دين اسلام نيست، اما برخي براي انجام اين عمل توجيه مقدس‌مآبانه مي‌كنند.

نماينده ولي فقيه در گيلان، قمه‌زني را سبب وهن مردم از شيعه دانست و بيان كرد: قمه‌زني در شيعه وجود نداشته و خرافه‌زدايي از دين نياز به فرهنگ‌سازي دارد.

آيت‌الله فلاحتي، خواستار دقت لازم در تمام بخش‌هاي خون‌رساني در سازمان انتقال خون شد و خاطرنشان كرد: ايفاي نقش تمام دستگاه‌هاي مربوطه درباره امر مذكور موثر است.

وي با بيان اينكه فروش خون در اسلام حرام است، اظهار كرد: افزايش مشوق‌هاي بيشتر براي اهداي خون توسط مردم حائز اهميت است.

امام جمعه رشت، ترغيب مردم به اهداي خون را تشويق خوبي‌ها عنوان كرد و افزود: خون در انتقال سريع بيماري‌ها تاثير مي‌گذارد؛ بنابراين رعايت دقت‌هاي لازم توسط كاركنان مهم است.

آيت‌الله فلاحتي، بر پرهيز از سياسي‌كاري در سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف تاكيد كرد و يادآور شد: تمام انسان‌ها داراي سليقه‌هاي مختلف سياسي هستند، اما اين امر نبايد در روند كاري و خدمت‌رساني آنها به جامعه تاثير بگذارد.

احداث نخستين پالايشگاه خون خاورميانه در گيلان

در ادامه احمد مرادي، مديركل انتقال خون گيلان نيز در ديدار مذكور اين سازمان را متولي تامين خون كافي و سالم براي بيماران در جامعه عنوان كرد و گفت: خون در واحد فرآورده به سه جزء اصلي گلبول قرمز، پلاكت و پلاسما تقسيم مي‌شود.

وي با بيان اينكه گيلان از استان‌هاي پر مصرف خون و استان نخست سالمندي در كشور است، افزود: با توجه به توريست پذير بودن استان گيلان و آمار بالاي تروما، تصادفات، بيماران تالاسمي، هموفيلي و سرطاني با تلاش تمام همكاران و مردم و مسئولين در سال گذشته رشد خوبي داشته‌ايم و براي ثبيت اين روند اهدا و فرآهم آوردن رفاه و نزديكي مسير براي اهداكنندگان خون نياز به امكانات و داشتن حداقل سه مكان ثابت براي استقرار واحد سيار خونگيري در سطح شهرها بخصوص كلانشهر رشت مي‌باشد.

وي از احداث نخستين پالايشگاه خون خاورميانه در گيلان در آينده نزديك خبر داد و بيان كرد: تركيبات پلاسماي خون در پالايشگاه مذكور تهيه مي‌شود.

انتهاي پيام


برگشت به تلکس خبرها