تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : علما و مراجع در برابر بدعت‌هاي عزاداري امام حسين(ع) احساس مسئوليت كنند
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 08:52     کد خبر: 87398

ترابر نيوز: يك عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه قيام امام حسين(ع) نه براي اختلاف، بلكه براي اتحاد و اتفاق بود، گفت: جرياني از مداحان در حال سوء استفاده از امام حسين(ع) براي اختلاف افكندن در جامعه هستند. علما بايد نسبت به اين نوع عزاداري‌ها احساس مسئوليت كنند و در برابر بدعت‌ها بايستند.
ترابر نيوز:
فاضل ميبدي

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدتقي فاضل ميبدي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينكه شكي نيست كه نهضت امام حسين (ع) سياسي بوده است، اظهار كرد: سياسي به اين معنا كه اگر بدعتي يا ظلمي ايجاد شد، امام وقت در برابر آن بدعت يا ظلم بايستد. سياسي به معناي امر به معروف و نهي از منكر است. امام حسين (ع) هم فرمود كه براي اصلاح دين جدش قيام كرده است تا مظلومان را از ظلم برهاند. نهضت امام حسين نماد عدالت علوي در برابر ظلم اموي است.

وي در ادامه افزود: سياسي بودن نهضت امام حسين(ع) به معناي جناحي بودن آن نيست. امام حسين(ع) براي جناح خاصي نيست. قيام امام براي ايجاد اختلاف نبود، بلكه براي اتحاد و اتفاق بود، اما متاسفانه پاره‌اي از منبري‌ها و به ويژه مداحان از نهضت امام حسين(ع) براي اختلاف‌افكني سوء استفاده مي‌كنند.

اين استاد حوزه با اشاره به تحريف‌ها و بدعت‌هايي كه در قيام عاشورا ايجاد شده است، خاطرنشان كرد: در مراسم‌هاي عزاداري به جاي تبيين هدف نهضت امام حسين(ع) يعني مقابله با ظلم، اين نهضت براي شفاعت گرفتن تغيير يافته است. شهيد مطهري مي‌فرمايد ظلمي كه در اثر تحريف نهضت عاشورا انجام شد، بدتر از ظلمي بود كه امويان به امام حسين(ع) كردند. متاسفانه تحريفات و بدعت‌ها در عزاداري‌هاي امام حسين(ع) بيشتر هم مي‌شود و جريان مداحي در كشور مي‌خواهد با ابزار دين، منافعي برده و دين خدا را از مسير خدا خارج كند البته مداحان مخلصي هم هستند كه مداحي‌هاي خود را در مسير معمول انجام داده و نمي‌شود آنها را متهم كرد.

اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد: بيشتر مداحي‌ها و عزاداري‌ها از مسير اصلي خود خارج شده است. يزيد يك نفر است اما جريان ظلم يزيدي وجود دارد. امام حسين (ع)هم يك نفر است، ولي عاشورا يك جريان است و اين دو جريان هميشه در تقابل هم هستند و جرياني هم مي‌خواهد با تحريف عاشورا از آن منفعت كسب كند.

فاضل ميبدي تاكيد كرد: براي اصلاح عزاداري‌هاي امام حسين(ع) و مقابله با تحريف آن اولين جايي كه بايد اصلاح شود، صدا و سيماست. در حال حاضر بيشتر برنامه‌هاي صدا و سيما درباره عزاداري فقط تحريك احساسات بوده و مطالب دقيق و علمي در آن بسيار كم است. تا صدا و سيما اصلاح نشود، كاري نمي‌شود كرد. از سويي علما، مراجع و متوليان دين و ارشاد در كشور بايد احساس كنند كه اين نوع عزاداري درست نيست و از مسير خود خارج شده است. علما بايد همگي با هم بيانيه داده و نسبت به اين نوع عزاداري‌ها واكنش نشان دهند حتي اگر يك سال هم عزاداري‌ها تعطيل شده و نوع عزاداري اصلاح شود، بهتر از اين است كه اين مراسم به اين شكل ادامه يابد. علما بايد احساس مسئوليت كرده و در برابر بدعت‌ها بايستند همان طور كه در برابر چند موي يك دختر يا در برابر يك كنسرت احساس مسئوليت كرده و فرياد مي‌كشند، در اين زمينه هم بايد احساس مسئوليت كنند. خطر بزرگ اين است كه به نام دين، مطالبي بيان مي‌شود كه جزو دين نيست.

وي در پايان با اشاره به اينكه در حال حاضر هم بر كميت عزاداري‌ها اضافه مي‌شود و هم آسيب‌هاي اجتماعي در كشور بيشتر مي‌شود، گفت: نام امام را مي‌بريم، اما همزمان آمار طلاق، اعتياد، فاصله طبقاتي و فساد هم بيشتر مي‌شود. اين توهين به امام است و يك تناقض است كه هم در جامعه نام امام حسين (ع)برده شود و هم آسيب‌هاي اجتماعي هر روز بيشتر شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها