تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : افزايش مهاجرت از اصفهان به شهرهاي شمالي در سال‌هاي آينده
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 10:49     کد خبر: 87397

ترابر نيوز: رييس دانشكده كشاورزي دانشگاه صنعتي اصفهان با اشاره به افزايش مهاجرت از استان اصفهان به سمت شهرهاي شمالي كشور و تهران طي سال‌هاي آينده، گفت: انتقال آب آخرين راه نجات اصفهان براي رهايي از بحران بي‌آبي است و قبل از آن دولت بايد قاطعانه نسبت به اجراي مصوبات شوراي عالي آب اقدام كند.

ترابر نيوز:

خشكي زاينده رود

جهانگير عابدي كوپايي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص افزايش برداشت از آب‌هاي زيرزميني به دليل بحران شديد آب در اصفهان، اظهار كرد: آب‌هاي زيرزميني از دارايي‌هاي استراتژيك كشور، سرمايه‌اي براي روز مبادا و حتي اندوخته‌اي براي نسل‌هاي آينده محسوب مي‌شود و نبايد امروز مورد استفاده ما قرار بگيرد.

وي تاكيد كرد: در شرايط بحراني امروز انتقال آب، آخرين راه نجات اصفهان از اين بحران است و قبل از آن دولت بايد قاطعانه به اجراي مصوبات شوراي عالي آب در خصوص حق‌آبه‌ها بپردازد و اجازه ندهد آب به صورت بي‌رويه براي آبياري باغ‌هاي ميوه در بالادست زاينده‌رود استفاده شود.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه ايران در كمربند خشك و نيمه‌خشك جهان قرار دارد، گفت: بحران بي‌آبي از مدت‌ها قبل توسط متخصصان پيش‌بيني شده بود و اين شرايط به صورت تدريجي رخ داده و روز به روز نيز در حال بدتر شدن است.

وي با اعتقاد بر اينكه تنها 20 درصد خشكسالي امروز استان اصفهان مربوط به خشكسالي است، تصريح كرد: 80 درصد شرايط آبي امروز اصفهان به برداشت‌هاي بي‌رويه و غيرمجاز بالادست زاينده‌رود بازمي‌گردد.

عابدي كوپايي با بيان اينكه در دهه‌هاي اخير كشاورزان براي تامين آب مورد نيازشان به سمت مصرف بي‌رويه از آب‌هاي زيرزميني رفته‌اند، افزود: اين امر باعث شده كه سطح آب‌ها بي زيرزميني به شدت پايين رود. امروز در مناطقي مانند دروازه تهران براي رسيدن به آب بايد به عمق 150 تا 180 متري زمين رفت، درحالي‌كه پيش از اين تا عمق 10 متري زمين، به آب مي‌رسيديم.

وي با بيان اينكه با افزايش عمق زمين از كيفيت آب كاسته شده و آب‌شور و نمكين مي‌شود، اظهار كرد: به جز اين معضل، فرونشست زمين معضل بزرگ ديگري است كه محصول اين شرايط است. امروز در استان اصفهان مناطقي مانند تيران، دشت مهيار و اخيرا دشت برخوار نيز دچار فرونشست زمين شده‌اند.

مدير كارگروه كيفيت آب پژوهشكده آبفاي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اينكه متاسفانه فرونشست زمين پديده‌اي غيرقابل برگشت است و با اجراي طرح تغذيه مصنوعي نيز اين زمين‌ها به حالت اول برنمي‌گردند، ادامه داد: در اين شرايط كشاورزان ناچار هستند براي دسترسي به آب‌هاي زيرزميني با هزينه‌اي بسيار بالا، از كف شكن استفاده كنند كه در توان آن‌ها نيست.

وي خاطرنشان كرد: حاصل اين وضعيت پديده «آوارگان اكولوژيكي» يا همان مهاجرت است كه در آن مردم از مناطقي كه با بحران بي‌آبي مواجه هستند، مهاجرت مي‌كنند.

عابدي كوپايي پيش‌بيني كرد: طي سال‌هاي آينده مهاجرت از استان اصفهان به سمت شهرهاي شمال كشور و تهران افزايش يابد.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها