تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : بايد مقابل كشورهاي تابع آمريكا انقلابي عمل كرد
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 08:45     کد خبر: 87396

ترابر نيوز: امريكا تمام تلاشش را هم به كار گيرد نخواهد توانست توليد نقت ايران را به زير يك ميليون بشكه برساند، بنابراين مسئولان جمهوري اسلامي بايد با اتخاذ تصميمات انقلابي، درس خوبي به كره جنوبي و ديگر كشور‌هايي كه با آمريكا همراه شده‌اند بدهند.
ترابر نيوز:
بايد مقابل كشورهاي تابع آمريكا انقلابي عمل كرد

به گزارش خبرگزاري تسنيم، اقتصاد ايران روز‌هاي پرالتهابي را سپري ميكند، در چند ماه گذشته با خروج آمريكا از برجام و اعمال تحريم‌هاي خصمانه، برخي از كشور‌ها به بهانه تحريم‌هاي امريكا مراودت اقتصادي با ايران را به حداقل رسانده يا به طور كامل قطع كرده‌اند. در آخرين نمونه، كشور‌هاي كره جنوبي و افغانستان به جمع تحريم كنندگان محصولات و كالا‌هاي ايراني پيوستند. كره جنوبي كه از بزرگترين مشتريان آسيايي نفت ايران است اعلام نمود واردات نفت خود از ايران را به طور كامل قطع كرده است. سئول در حالي خريد نفت از ايران را به صفر رساند كه تا ماه گذشته روزانه 194 هزار بشكه نفت از اين كشور دريافت مي‌كرد. واردات معيانات گازي كره از ايران نيز در ماه گذشته به صفر رسيد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه مقامات كره جنوبي پيشتر اعلام كرده بودند براي حفظ مراودات نفتي خود با ايران و كسب مصونيت با آمريكا مذاكره خواهند كرد، اما گويي تاثير عميق آمريكا بر اين كشور آسيايي درنهايت اثر خود را گذاشته است.

بعد از كره جنوبي، افغانستان نيز روز گذشته واردات كالا‌هاي صنعتي ايران را ممنوع كرد. دولت افغانستان در راستاي تحريم‌هاي امريكا، طي بخشنامه‌اي، ورود كالا‌هاي صنعتي همچون فولاد، سيمان، آهن‌آلات، ميلگرد و كاشي و سراميك از ايران را ممنوع كرد. علي شريعتي عضو اتاق بازرگاني ايران هم اين خبر را تأييد كرد و گفت: دولت افغانستان در راستاي تحريم‌هاي امريكا ورود برخي كالا‌هاي صنعتي همچون فولاد، سيمان، آهن آلات و ميلگرد از ايران را ممنوع كرد.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكا در تاريخ
8 مي‌ به طور يكجانبه آمريكا را از توافق برجام خارج و فرماني را براي بازگرداندن تحريم‌ها عليه ايران پس از دوره‌هاي زماني 90 و 180 روزه امضا كرد. بخشي از اين تحريم‌ها اوايل ماه ميلادي گذشته به اجرا درآمد، در حالي كه ساير تحريم‌ها به خصوص تحريم‌هاي نفتي پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد. با اين وجود، اما كره جنوبي زودتر از تاريخ اعلامي به پيشواز تحريم‌هاي آمريكا رفت. اين درحاليست كه دو مشتري بزرگ نفت ايران، يعني چين و هند، برخلاف رويكرد كره جنوبي، همچنان در مقابل تهديدات ترامپ براي قطع كامل واردات نفت از ايران مقاومت كرده‌اند.

دو كشور كره جنوبي و افغانستان بيشترين توافق نامه‌هاي تجاري را تا كنون با ايران داشته‌اند و براي كشوري نظير كره جنوبي روابط اقتصادي با ايران از اهميت زيادي برخورد است، درواقع اقدام عجيب اين دوكشور، بيش از آنكه لطمه‌اي بر پيكر اقتصاد كشورمان وارد كند بيشتر ضربه‌اي است بر اقتصاد دروني خودشان. ازهمين رو با دكتر ابراهيم رزاقي، استاد دانشگاه تهران و كارشناس مسائل اقتصادي، پيرامون نحوه مواجه ايران با كشور‌هايي نظير كره جنوبي و افغانستان به گفت و گو پرداختيم.

اولين قدم؛ تحرك دولت و ديپلماسي فعال

رزاقي در ابتداي گفت و گو با بيان اينكه مشكل اصلي وضعيت كنوني، مديريت اقتصادي دولت است گفت: مگر مقامات دولتي از سياست‌هاي ترامپ بي خبر بوده‌اند كه حالا با سوال "چه كنيم" مواجه شده‌اند؟! آن‌ها بايد از ماه‌ها قبل خودشان را براي اين روز‌ها آماده ميكردند. مسئولين دولتي از شرايط پيش آمده مطلع بوده‌اند، اما دراين زمينه كم كاري و كاهلي به خرج دادند و موضوع را جدي نگرفتند. بايد در همان زمان اعلام بازگشت تحريمها، با به كارگيري ديپلماسي فعال، مقابل تحركات آمريكا مي‌ايستاديم.

لزوم تحريم محصولات كره جنوبي

رزاقي معتقد است درقبال رفتار نسنجيده كشور‌هايي نظير كره جنوبي و افغانستان، لازم است تصميمي انقلابي و سختگيرانه اتخاذ شود. او در توضيح تصميمات انقلابي مي‌گويد: همين دو كشوري كه امروز واردات كالا از ايران را ممنوع كرده‌اند نبض اقتصادي كشورشان دست ايران است. حالا كه آن‌ها به تبعيت از سياست‌هاي خصمانه امريكا درصدد هستند ايران را در تنگناي اقتصادي قرار دهند ما نيز بايد در اقدامي متقابلانه واردات محصولات اين كشور‌ها به خصوص كالا‌هاي كره جنوبي را ممنوع اعلام كنيم و از مردم نيز بخواهيم با همراهي، از خريد كالا‌هاي ساخت كره جنوبي اجتناب كنند.

پرهيز از اقدامات منفعلانه

رزاقي با بيان اينكه كره جنوبي مي‌خواهد در مقابل ترامپ خوش رقصي كند اظهار داشت: ما نبايد در قبال اقدام آن‌ها منفعلانه حركت كنيم. آمريكا تمام تلاشش را هم به كار گيرد نخواهد توانست توليد نقت ايران را به زير يك ميليون بشكه برساند؛ بنابراين مسئولان جمهوري اسلامي بايد با اتخاذ تصميمات انقلابي، درس خوبي به كره جنوبي و ديگر كشور‌هايي كه با آمريكا همراه شده‌اند بدهند.
رزاقي در پايان با تاكيد براين موضوع كه هنوز دير نشده و ميتوان با يك مديريت انقلابي مقابل سياست‌هاي خصمانه آمريكا در جنگ اقتصادي پيروز شد اظهار داشت: لازمه اول برون رفت از اوضاع كنوني، تغيير سياست‌هاي اقتصادي دولت است، سياست سرمايه داري كه از دولت سازندگي به اجرا گذاشته شد و تاكنون ادامه دارد باعث مشكلات عديده‌اي شده كه امروز با آن مواجهيم و لازم است دولت در جهت بازبيني اين سياست‌ها اقدام عاجل كند. همچنين تقويت توليد داخلي توسط پول ملي كشور و مقابله جدي با مفسدان و ميدان دادن به نيرو‌هاي كاردان انقلابي از ديگر مولفه‌هايي است كه براي عبور از گردنه سخت اقتصادي بايد لحاظ نمود.

تحريم محصولات كره اي كمك به توليد داخلي

بهرحال پرسش اين است كه آيا بهتر نيست ما نيز هرچه زودتر در پاسخ به تصميمات آمريكا عليه اقتصاد كشورمان، خريد كالا‌هاي كشور‌هايي كه ما را تحريم كرده‌اند، مانند كالا‌هاي كره جنوبي را تحريم كنيم؟ كالا‌هايي كه از كشور كره جنوبي وارد مي‌شوند بعضاً در داخل كشور نيز توليد مي‌شوند و تحريم خريد اين نوع كالا‌ها قطعاً هيچ تاثيري بر زندگي روزمره ما نخواهد گذاشت و اتفاقاً با اين تصميم گامي هم در حمايت از توليد كالاي داخلي بر خواهيم داشت.

 

جوان انلاين

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها