تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ماجراي ارزهايي كه به بازار تزريق نمي شود
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 08:59     کد خبر: 87395

ترابر نيوز: سوال اينجاست كه كدام يك از صادركنندگان غيرنفتي، ارز خود را به بازار عرضه نمي كنند و يا با تأخير اين كار را انجام مي دهند.
ترابر نيوز:
ماجراي ارزهايي كه به بازار تزريق نمي شود

به گزارش خبرگزاري تسنيم، سالانه بالغ بر 40 تا 45 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داريم كه از اين رقم حدود 12 ميليارد دلار مربوط به صادرات پتروشيمي ها است. در واقع سهم محصولاتي كه از طريق مجتمع هاي پتروشيمي صادر مي شود در مجموع صادرات غيرنفتي كشور چيزي در حدود 26 تا 30 درصد است.

اين سهم 30 درصدي صادرات پتروشيمي ها در مجموع صادرات غيرنفتي كشور در طول سال با اندكي تغيير با روند تقريبا ثابتي برقرار است.

اين روزها بحث تزريق ارز پتروشيمي ها به بازار ثانويه سامانه نيما داغ است و انتقادهاي متعددي از چرايي تأخير در تزريق ارز توسط پتروشيمي ها مطرح شده و برخي كسري ارز در بازار را به پتروشيمي ها نسبت مي دهند، اين درحالي است كه با وجود سهم 30 درصدي پتروشيمي ها در صادرات غيرنفتي كشور، در يك ماه اخير (16 مرداد تا 19 شهريور 97) 73 درصد ارز تزريق شده به بازار ثانويه توسط پتروشيمي ها صورت گرفته است.

رئيس جمهور هفدهم شهريورماه سال جاري انتقادهاي تندي را نسبت به صادركنندگاني كه ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نيما تزريق نمي‌كنند مطرح كرد. حجت الاسلام روحاني در جشنواره شهيد رجايي با بيان اينكه، "من به‌عنوان رييس دولت اعلام مي‌كنم كه بخشي از التهابات داخلي است"، تأكيد كرده بود: "صادركننده هاي دولتي و خصولتي ارز صادراتي را كه بايد امروز در اختيار سامانه نيما قرار دهد، صبر مي‌كند 48 ساعت ديرتر مي‌دهد و اين كار خيانت به كشور است."

در نمودار بالا مشخص است كه همواره تزريق ارز پتروشيمي ها (با سهم 30 درصدي در صادرات غيرنفتي) بيشتر از تزريق ارز ساير صادركنندگان بوده و تنها در روز هجدهم ( روز بعد از تذكر جدي رئيس جمهور) تزريق ارز ساير صادركنندگان با ميزان تزريق ارز توسط پتروشيمي ها برابر شده است.

سوخت هاي معدني، آهن و فولاد، محصولات نباتي، محصولات معدني، محصولات غذايي، محصولات مكانيكي و ... ديگر بخش هاي صادرات غيرنفتي كشور را شامل مي شوند كه سهمي حدودا 70 درصدي در صادرات غيرنفتي دارند. حال سوال اينجاست كه كدام يك از صادركنندگان اين بخش ها، ارز خود را به بازار عرضه نمي كنند و يا با تأخير اين كار را انجام مي دهند و رسيدگي به اين مسئله مهم، پشت انتقادهاي مكرر به پتروشيمي ها مخفي و مغفول مانده است.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها