تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : قطعه سازان ايراني چاره‌اي جز ادغام و به‌روز آوري فناوري ندارند
چهارشنبه، 28 شهریور 1397 - 08:37     کد خبر: 87368

ترابر نيوز:
قطعه سازان ايراني چاره‌اي جز ادغام و به‌روز آوري فناوري ندارند

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت قطعه سازي نيازمند تحول جدي، سرمايه گذاري، به روز رساني فناوري، ادغام و هم افزايي است.

به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايرنا، منصور معظمي افزود: امروز صنعت قطعه سازي ايران متشكل از مجموعه هاي كوچك و پراكنده فراوان است كه تا وقتي شرايط آنها به اين صورت باشد، نمي توان انتظار تحول در اين صنعت داشت.

به گفته رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي سنايع ايران (ايدرو)، افراد و شركت هايي قادر به رقابت در آينده صنعت قطعه سازي اند كه شاخص هاي پيشگفته را رعايت كنند.

وي خاطرنشان كرد: قطعه سازان ما مجموعه هايي كوچك اند كه توان رقابت ندارند و قراردادهاي مشاركتي بين المللي با شركت هايي نظير رنو، پژو - سيتروئن و غيره فرصتي مغتنم براي ارتقاي اين صنعت است.

معظمي بطور نمونه با اشاره به بندهايي از قرارد مشاركتي با رنو، يادآور شد: در اين قرارداد بر ارتقاي قطعه سازان ايراني تاكيد شده است و به يقين بخشي از صنعت قطعه سازي در پايان اين قرارداد رشد كرده و قدرت رقابت پذيري شان بالا مي رود.

وي ادامه داد: پيشنهاد شركت پژو به قطعه سازان ايراني براي مشاركت در پروژه الجزاير در همين راستاست و قطعه سازان ايراني از توانمندي و پتانسيل لازم براي ارتقاء برخوردارند.

پيش از اين «يانيك بزارد» قائم مقام مديرعامل خودروسازي پژو در حوزه خريد، توليد در ايران و صادرات قطعات به الجزاير را يكي از گزينه هاي پيش روي سازندگان ايراني عنوان كرده و گفته بود: گزينه دوم ايجاد خط توليد در اين كشور است كه در هر دو صورت ايران به عنوان عضوي از پژو وارد اين پروژه خواهند شد.

رئيس هيات عامل ايدرو در ادامه اظهار داشت: اكنون 15 قطعه ساز داخلي داريم كه توليداتشان از قابليت صادرات برخوردار است و در قرارداد منعقده با رنو مقرر شده شمار آنها يعني قطعه سازاني كه توليداتشان در سطح استاندارد جهاني باشد، به 60 مورد برسد.

پيش از اين «رامتين اسماعيلي»، مديرعامل رنو پارس درباره برنامه هاي اين شركت براي ارتقاي قطعه سازان داخلي، افزود: پروژه هاي جديدي در اين راستا براي انتقال فناوري هاي نوين و افزايش سطح كيفي توليدات و محصولات طراحي شده است.

وي گفت: براي آموزش و ارتقاي توانمندي نيروهاي ايراني، تيمي در حال تجهيز است.

اسماعيلي با اشاره به سفر تيمي از قطعه سازان ايراني به فرانسه براي ارائه توانمندي هاي آنان، تصريح كرد: شريك فرانسوي خواستار ارتقاي كيفي قطعه سازان كشورمان در قالب طراحي پنل قوي و توسعه اي شد.

وي با اشاره به گفته هاي روزهاي گذشته «پاسكال فلتن»، مدير منطقه اي رنو در ايران، اظهار داشت: اين شركت با كسب نتايج چشمگير موفق شده در منطقه آفريقا، خاورميانه، هند و ايران (AMI) مقام نخست را در برند رنو كسب كرده و در جهان پس از فرانسه و برزيل سوم شديم.

اسماعيلي تصريح كرد: با وجود كسب چنين موفقيت هايي، ارتقاي توانمندي هاي ايراني ها براي توليد با كيفيت تر و همچنين قرار گرفتن در زنجيره تامين رنو در سطح منطقه و جهان امكانپذير است.

** سايت «بن رو» به رنو واگذار نشد

معظمي در پايان با اشاره به آخرين وضعيت قرارداد با رنو، تصريح كرد: در اين قرارداد، طرف ايراني نتوانسته به تعهدات خود مبني بر واگذاري و تحويل سايت «بن رو» عمل كند، اما در حال جمعبندي و تفاهم هستيم تا توانيم مطابق مفاد قرارداد عمل كنيم.

به‌دنبال امضاي تفاهم‌نامه همكاري مشترك ايدرو و رنو در فرانسه، مقرر شده بود كه توليد محصولات جديد رنو، در سايت بن‌رو انجام شود؛ اين در حاليست كه سايت بن‌رو يكي از زيرمجموعه‌هاي گروه خودروسازي سايپا به شمار مي‌رود و شركت رنو به منظور همكاري جديد خود در دوران پساتحريم، علاقه‌مند به خريد اين سايت براي توليد مستقل محصولات خود بوده است كه اين علاقه‌مندي چندان مورد توجه سايپايي‌ها قرار نگرفت.

 


برگشت به تلکس خبرها