تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آيا وزارت صنعت، مجري طرح ادغام قطعه‌سازان مي‌شود؟
پنجشنبه، 29 شهریور 1397 - 08:35     کد خبر: 87366

ترابر نيوز:

همواره ادغام و همكاري مشترك قطه سازان داخلي از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. پيرامون همين موضوع، به گزاري برخي خبرگزاري‌هاي داخلي ادغام قطعه‌سازان در شرايطي تا به امروز بيشتر در قالب يك پيشنهاد مطرح بوده است كه اين بار وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما وارد ماجرا شده و قصد دارد پس از انجام بررسي‌هاي لازم، طرح تجمع واحدهاي قطعه‌سازي كشور را كليد بزند.

حال آن طور كه معاون وزير صنعت،معدن و تجارت چندي پيش در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي قطعات اعلام كرد، اين وزارتخانه طرحي مبني ‌بر تجميع (ادغام) قطعه‌سازان در دست دارد. بر اين اساس، مي‌بايست كنسرسيومي مشترك از مسئولان وزارت صنعت، قطعه‌سازان و البته خودروسازان، طرح موردنظر را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده و نتيجه را به اطلاع محمد شريعتمداري وزير صنعت برساند.

منصور معظمي همچنين در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: قرار است اين كنسرسيوم بررسي‌هاي لازم درباره مزايا و معايب و چالش‌هاي ادغام قطعه‌سازان را مورد بررسي قرار دهد و طبعا اگر كفه ترازو به سمت مزاياي اين طرح سنگيني كند، به احتمال فراوان وارد فاز اجرايي خواهد شد. البته يك ابهام بزرگ در اين مورد وجود دارد و آن به‌خصوصي بودن قطعه‌سازان برمي‌گردد.

اين رو هم بخون:

در واقع از آنجا كه وزارت صنعت به‌عنوان يك نهاد دولتي بوده و به‌دنبال ادغام قطعه‌سازان است، اين موضوع با خصوصي بودن قطعه‌سازان در تضاد بوده و به‌نظر مي‌رسد اين مسئله به نوبه خود چالش‌برانگيز خواهد بود. در اين شرايط به‌نظر مي‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌خواهد از ارتباطات موجود ميان شركت‌هاي خودروساز داخلي و قطعه‌سازان (وابستگي قطعه‌سازها به خودروسازان) استفاده دو طرفه كند.

يا به‌عبارت بهتر، احتمالا وزارت صنعت قصد دارد از اين وابستگي در جهت ترغيب قطعه‌سازان به ادغام بهره برده و طرح تجميع آنها را عملي سازد. با اين حساب، از آنجا كه قطعه‌سازان ايراني وابستگي زيادي به خودروسازان دارند، هيچ بعيد نيست در صورت تصميم وزارت صنعت مبني ‌بر ادغام، آنها ناچار به پذيرش اين طرح شده و زير بار اين برنامه بروند.

البته لازم به ذكر است، ظاهرا بيشتر قطعه‌سازان بزرگ داخلي ميلي به تركيب نداشته و طرح ادغام را نخواهند پذيرفت. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت اهدافي مانند كاهش هزينه‌ها، صادرات بيشتر و همچنين بهبود تحقيق و توسعه را از طرح ادغام واحدهاي قطعه‌سازي دنبال مي‌كند، با اين حال قطعه‌سازان معتقدند تجميع آنها سبب ايجاد انحصار شديد در صنعت قطعه و از بين رفتن واحدهاي خرد قطعه‌سازي خواهد شد.

در اين شرايط، بايد منتظر ماند و ديد نتيجه بررسي‌هاي كنسرسيوم مشترك وزارت صنعت و خودروسازان و قطعه‌سازان در مورد ادغام واحدهاي قطعه‌سازي چه خواهد بود و آيا اين طرح به مرحله اجرايي خواهد رسيد و يا همانند ديگر موارد به خاطره‌ها خواهد پيوست.

 


برگشت به تلکس خبرها