تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آخرين وضعيت تكميل فاز ۳ پايانه كانيتنري بندر شهيدرجايي/ ساخت اسكله‌هاي جديد براي صادرات توليدات پالايشگاه ستاره خليج‌فارس/ توسعه پايانه‌هاي گردشگري دريايي با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي
پنجشنبه، 28 تیر 1397 - 12:56     کد خبر: 86332

ترابر نيوز: معاون وزير راه و شهرسازي، گفت: فاز ۳ پايانه كانتينري بندر شهيدرجايي با اعتباري بالغ بر ۸۰۰ ميليار تومان در حال اجراست و تا مرحله پاياني عمليات اجرايي يكهزار و ۳۶ روز باقي مانده است.
ترابر نيوز:

راستاد درجمع

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از سازمان بنادر و دريانوردي، محمد راستاد در بازديد از طرح‌هاي توسعه‌اي بندر شهيد رجايي اظهار كرد: خطوط ريلي ۲ و ۷ بندر شهيد رجايي با اعتباري بالغ بر ۱۵ ميليارد تومان كاملا بازسازي شده و مي‌تواند به رويكرد سازمان بنادر و دريانوردي در بحث توسعه حمل كالا در بنادر از طريق ريل كمك كند.

وي افزود: خوشبختانه روند فعاليت فاز ۳ طرح توسعه پايانه كانتينري بندر شهيد رجايي خوب پيش مي رود. اين طرح با اعتباري بالغ بر ۸۰۰ ميليار تومان از جمله بزرگترين پروژه هاي توسعه اي بنادر كشور محسوب مي شود كه بر اساس برنامه زمانبندي پروژه، يكهزار و ۳۶ روز تا مرحله پاياني عمليات اجرايي آن باقي مانده است.

راستاد خاطرنشان كرد: در بخش تجهيز پايانه شماره ۲ كانتينري هم بازديدي از كارگاه مونتاژ ۱۲ دستگاه جرثقيل كشتي به ساحل جهت جابجايي كانتينر ( گنتري كرين) با اعتبار ۱۰۲ ميليون يورو داشتيم.  پيش بيني مي شود تا دوسه ماه آينده شاهد تكميل و بهره برداري كامل از اين جرثقيل ها باشيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ۱۵ دستگاه جرثقيل محوطه اي(ترانستينر) با اعتبار ۲۱ ميليون يورو با ۷۵درصد پيشرفت فيزيكي در حال مونتاژ و نصب نهايي است. در تلاش هستيم همزمان با گنتري كرين ها، از اين ترانستينرها هم بهره برداري كنيم.

به گفته اين مقام مسئول، پروژه تعميرات اساسي اسكله شماره ۲۰ بندر شهيد رجايي به همراه تعويض ضربه گير اسكله هاي ۱۶ تا ۱۹ هم با ۱۵ ميليارد تومان اعتبار ۳۹ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. تا پايان سال جاري اين پروژه تكميل خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: يكي از پروژه هاي مهم ايجاد ظرفيت نفتي در بندر شهيد رجايي، ساخت اسكله هاي جديد نفتي با هزينه اي بالغ بر ۱۶۰ ميليارد تومان است كه عمليات اجرايي آن در دست اقدام است. با افزايش سرعت كار قطعاً مسير صادرات محصولات توليدي پالايشگاه خليج فارس را تسهيل مي كند.

وي اضافه كرد: با توجه به بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس در نزديكي بندر شهيد رجايي، اين زيرساخت مي تواند در صادرات توليدات و محصولات پالايشگاه و صنعت بانكرينگ كشور نقش موثري ايفا كند.

پيش بيني دوره دو تا سه ساله براي هوشمندسازي بنادر كشور

راستاد همچنين در حاشيه بازديد از پروژه‌هاي توسعه بندر شهيدرجايي به خبرنگاران گفت: هوشمندسازي بنادر كشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي بهبود خدمات و ارتقاي بهره‌وري محسوب مي‌شود كه امسال در دستور كار گرفته است.

وي افزود: پيش بيني ما براي اين هوشمندسازي يك بازه زماني دو تا سه ساله است تا بتوانيم تمامي بنادر كشور را به مرحله‌اي برسانيم كه از تمامي تجهيزات اتوماسيون و مكانيزاسيون براي به حداكثررساندن كيفيت خدمات بنادر كشور استفاده كنيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان كرد: بحث اينترنت اشياء و تجهيزات بندري و تمامي اجزاي فعاليت‌هاي بندري بتوانند در يك قالب هوشمند در راستاي عمليات بندري با همديگر مرتبط باشند.

وي اضافه كرد: البته فعاليت هاي نرم افزاري و اداري مربوط به تشريفات ورود و خروج كالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازي و راه اندازي سامانه جامعه بندري(PCS) قاعدتاً مي‌تواند كمك شايان و قابل توجهي به بهبود فرآيندها در بنادر تجاري كشور انجام دهد.

به گفته اين مقام مسئول، طبيعتاً هدف غايي هوشمندسازي بنادر اين است كه بتوان هزينه هاي تمام شده عمليات حمل و نقل دريايي به ويژه روند فعاليت هاي بندري را از طريق بهبود كيفيت و ارتقاي بهره وري به حداقل برسد.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: با توجه به اينكه ۹۰ درصد صادرات و واردات كالاها در كشور از طريق بنادر انجام مي شود، پروژه هوشمندسازي در مجموعه اقتصاد خرد و كلان كشور  اثرگذار خواهد بود و زمينه اي فراهم خواهد شد تا به واسطه كاهش بهاي تمام شده كالاها انگيزه بهتري براي تجار، بازرگانان، صاحبان كالا و صادركنندگان ايجاد شود.

وي در خصوص برنامه‌هاي سازمان بنادر براي توسعه گردشگري دريايي در فصل تابستان گفت: همچنانكه كه در فصول پاياني سال و تعطيلات نوروزي شاهد استقبال جمعيت زيادي از هموطنان براي بازديد از جاذبه هاي سواحل و جزاير جنوبي كشور هستيم، اميدواريم اين مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زيرا استفاده از زيرساخت‌ها و امكانات فراهم شده را نمي‌توان به دوره زماني محدودي از سال منحصر كرد.

راستاد تصريح كرد: در سواحل شمالي كشور توجه بيشتري به جاذبه هاي گردشگري و دريا از سوي مردم وجود دارد، سازمان بنادر و دريانوردي امسال در تلاش است تا تمركز بيشتري روي اين موضوع داشته باشد كه هم از جنبه ايجاد روبناها و زيرساخت‌هاي گردشگري دريايي در شمال كشور غافل نماند و هم به توليد شناورهاي مناسب كمك كند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در استان گيلان و بندر انزلي در حال بررسي به منظور ايجاد تعدادي اسكله خاص گردشگري دريايي هستيم. اين اسكله مشابه اسكله هاي شناوري ايجاد مي شوند كه سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداري رسيد.

وي افزود: در كنار اين اقدامات، به زودي در بندر چمخاله استان گيلان يكي از بنادر بزرگ گردشگري و چندمنظوره احداث خواهد شد. مذاكراتي با سرمايه گذاران بخش خصوصي براي ايجاد و احداث پايانه هاي گردشگري در بندر انزلي و فريدون كنار داشته ايم.

راستاد ابراز اميدواري كرد: با مكانيزم‌هاي حمايتي كه سازمان بنادر پيش‌بيني كرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد اين موضوع باشيم كه ظرفيت‌هاي گردشگري دريايي در سواحل دريايي خزر نيز ارتقا پيدا كند.

 


برگشت به تلکس خبرها