تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : خطر رشد مجدد برخي بيماري ها ايران را تهديد مي كند
پنجشنبه، 28 تیر 1397 - 10:41     کد خبر: 86323

ترابر نيوز: معاون بهداشتي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: خطر رشد مجدد برخي بيماري ها ناشي از مشكلات زيست محيطي و بهداشتي، ايران را تهديد مي كند.
ترابر نيوز:

به گزارش ايرنا عليرضا رييسي روز چهارشنبه در همايش ملي مديريت بحران با موضوع خشكسالي و تاثير آن بر سلامت شهروندان در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: روند بيماري مالاريا در سطح كشور از سال 1998 تا 2011 در بيشتر نقاط كشور كاهنده بوده است اما با اين بلايي كه سر طبيعت و آب و برق براثر خشكسالي و نبود كفايت مديريتي آمده، مالاريا در بيشتر نقاط كشور رشد خواهد كرد.
وي گفت: در 30 سال گذشته روند بيماري سالك كاهشي بوده اما با ادامه اين روند مديريت طبيعت در كشور، بيماري هايي مثل سالك، تب تيفويد و التور نيز رشد خواهند داشت.
وي با اشاره به پيش بيني سازمان جهاني بهداشت افزود: اين سازمان اعلام كرده با وضعيتي كه ايران پيش مي رود شايد بيماري هاي اسهالي كم مي شود ولي تا سال 2030 نزديك به 12.7درصد از 2 هزار و 300مرگ ناشي از اسهال در ايران، مربوط به خشكسالي خواهد بود.
وي در ادامه نقش كيفيت آب را بسيار مهم دانست و بيان كرد: نبود كيفيت در آب موجب بروز بيماري هاي عفوني مانند وبا، اسهال، و انواع عفونت هاي ميكروبي مي شود.
وي بروز بحران را به دليل نبود تناسب ميان منابع و نياز دانست و گفت:هر چه نياز بالاتر رود و مديريت مصارف صورت نگيرد بحران ايجاد مي شود براي همين هيچگاه به بحران نبايد يك طرفه نگاه كنيم بلكه بايد به نياز هم نگاه كنيم.
معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به كمبود منابع آبي در كشور ادامه داد: بارندگي ها در كل كشور حدود 26درصد و در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال آبي گذشته 33 درصد كاهش داشته است.
وي گفت: شاخص سرانه منابع آب دنيا نشان مي دهد كه ايران در منطقه، در معرض بحران منابع قرار دارد و بلايي كه در چند سال گذشته بر سر منابع آب زيرزميني در ايران آومده بسيار وحشتناك است چرا كه همه منابع آن را استفاده كرده ايم و همچنان نيز در حال استفاده از آن هستيم.
رييسي ادامه داد: در سالهاي گذشته مفاهيم محيط زيستي براي ما بسيار ناآشنا بود اما الان اين مفاهيم براي ما جذاب شده است.
وي افزود: اگر در 10 سال گذشته گفته مي شد روزي 2 استان بر سر منابع آب با هم نزاع مي كنند شايد هيچكسي اين موضوع را باور نمي كرد اما الان اين اتفاق در حال رخ دادن است.

** ايران جزو مناطق ناامن غذايي در دنياست
معاون بهداشتي وزير بهداشت با اشاره به وضعيت امنيت غذايي ايران بيان كرد: كشور ايران جزو مناطق ناامن غذايي در دنياست.

**بيماري هاي متنوع خوزستان را تهديد مي كند
رييسي ادامه داد: خوزستان با گرد و غبار، گرما، كم آبي و بحران هاي متعدد رو به رو است براي همين بيماري هاي متنوعي آن را تهديد مي كند.
وي گفت: بارها شاهد بروز آلرژي تنفسي و آسم در خوزستان بوده ايم كه وقتي آن را بررسي مي كنيم مي بينيم كه مديران اين استان به اين موضوع كه چه نوع درختي در استان كاشته شود فكر نكرده اند يا در استاني كه قطب صنعتي كشور است صنايع آن پيوست سلامت ندارند.
وي با اشاره به ميانگين غلظت ساليانه ذرات معلق در خوزستان گفت:از سال 92 تا 95 تقريبا شاهد پنج تا 6 برابر استاندارد ذرات معلق در هواي خوزستان بوديم.
وي با اشاره شاخص كيفيت هوا در اهواز بيان كرد: سال 92 فقط چهار روز خوب در اهواز وجود داشت و در سال 93 حتي يك روز خوب هم نداشتيم؛ همچنين در سال هاي 94و 95 هر كدام تنها يك روز خوب داشتيم.
وي با اشاره به ميزان هواي سالم در اهواز گفت: در سال 95 فقط 63 روز هواي سالم در اين شهر داشتيم.

** افزايش مرگ ومير ناشي از آلودگي هوا
رييسي در ادامه گفت: فرمولي به نام مرگ منتسب داريم كه براساس اين فرمول مرگ هاي ناشي از آلودگي هوا در اهواز در سال 92 به 667مورد رسيد.
وي با بيان اينكه مرگ منتسب با مرگ مستقيم تفاوت دارد ادامه داد: تعداد مرگ منتسب در اهواز در سال 95 به 386 مورد رسيد. و 16 نفر نيز به دليل سرطان ريه به خاطر آلودگي هوا در سال 95 جان خود را ازدست دادند.
رييسي بيان كرد: نگاه به حوزه بهداشت و درمان در كشور ما اين گونه است كه خروجي همه مشكلات را در اين حوزه مي دانند در حالي كه اين گونه نيست.
وي با بيان اينكه نبايد دچار خطاي استراتژيك در مديريت شويم توضيح داد: در يك سال هشت هزار حيوان گزيدگي در اهواز وجود دارد كه هر كدام 10ميليون ريال هزينه دارد، اما وسط شهر اهواز و در محل تفريح مردم نخاله ريخته شده است؛ آيا با اين وجود هنوز هم به دنبال راه هاي پيشگيري از بيماري ها مي گرديد؟
معاون بهداشتي وزير بهداشت ادامه داد:حيف است كه وضعيت خوزستان اين گونه است و خيلي بايد بهتر از اينها براي اين استان اقداماتي صورت گيرد.
وي بيان كرد: وقتي بحراني در يك استان مثل خوزستان رخ مي دهد مديريت آن از توانايي برخي دستگاه ها خارج است اما از وزارتخانه آن دستگاه خارج نيست و مي تواند به آن موضوع ورود كند.
وي گفت: در حوزه بهداشت و درمان خوزستان، رييس دانشگاه علوم پزشكي اهواز هرگونه تصميمي راجع به اين استان بگيرد به طور كامل از آن پشتيباني مي كنيم چرا كه از نظر ما قابل قبول نيست مردم با مشكل رو به رو باشند.
همايش ملي مديريت بحران به صورت يك روزه برگزار و در آن كارگاه هاي آموزشي تاثير خشكسالي بر سلامت شهروندان، تاثير خشكسالي بر روان شهروندان، تاثير خشكسالي بر آلودگي هاي آب و غذا و بيماري هاي منتقله از آنها و شيوه هاي توانمند سازي و تاب آوري مقابله مردمي، با حضور جمعي از اساتيد دانشگاه هاي اهواز برگزار شد.
 

انتهاي پيام /*


برگشت به تلکس خبرها