تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : وضعيت اقتصاد كشور جنگي است!
پنجشنبه، 28 تیر 1397 - 10:21     کد خبر: 86321

ترابر نيوز: يك استاد دانشگاه با بيان تعريفي از جنگ‌هاي اقتصادي، كشور را در وضعيت يك جنگ اقتصادي ارزيابي كرد.
ترابر نيوز:

امام وردي

قدرت اله امام وردي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد تهران مركز، در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه ما در شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم گفت: جنگ اقتصادي از جمله جنگ‌هاي نرم است كه باعث مي‌شود تا دولت‌ها نتوانند زيرساخت‌هاي برنامه‌اي و مديريتي را در ثبات نگه دارند. جنگ اقتصادي عليه كشور ما با اعمال تحريم ها شروع شد و هدف آن اين است تا جلوي فروش نفت ما را بگيرند.

وي با بيان اينكه غالب برنامه‌ريزي‌هاي ما بر مبناي درآمدهاي نفتي صورت گرفته است، گفت: اعمال تحريم‌ها و جلوگيري از فروش نفت باعث مي‌شود تا ما نتوانيم برنامه‌ريزي‌هايمان را كه اغلب بر اساس فروش نفت بوده را پيش ببريم. اگر برنامه‌هاي اقتصادي ما دچار اختلال شوند آنگاه تحريم‌ها مصداق بارز يك جنگ اقتصادي است.

امام وردي با نام بردن از تعرفه ها به عنوان يك ابزار جنگ اقتصادي بيان كرد: اين ابزار معمولا در رقابت هاي اقتصادي بين كشورهايي مانند چين، ژاپن و آمريكا به كار گرفته مي شود. اين كشورها از طريق ابزارهاي تعرفه اي روي درآمد حاصل از صادرات برخي از محصولات سعي مي كنند تا درآمد كشور مقابل را كاهش دهند.

وي در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر صادرات برخي از اقلام كشاورزي، خواربار و فرش هم دچار ممنوعيت هايي شده است؛ در مورد احتمال ممنوعيت صادرات محصولات پتروشيمي ها و فولاد هم اضافه كرد: عمده فروش محصولات پتروشيمي و فولاد ما با كشورهاي هند و چين است كه اينها خود مشكلي با معامله با ايران ندارند اما شركت هايشان ممكن است به دليلي ترس از تحريم‌هاي آمريكايي اين محصولات را وارد نكنند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه در پايان با بيان اينكه حالا ديگر مشكلات ما ريشه‌هاي اقتصادي ندارند اظهار كرد: واقعيت اين است كه ريشه مشكلات اقتصادي حالا ديگر ما سياسي و حاكميتي است و اگر راه حلي براي آن باشد آن راه حل در حوزه هاي سياسي است.

گفتني است خروج آمريكا از برجام و شروع تحريم‌هاي جديد باعث شده تا اقتصاد كشور در مسير جديدي قرار بگيرد. مسيري كه بسياري از كارشناسان معتقدند راه حل نجات آن ديگر نه در مسائل اقتصادي كه در مسائل سياسي و روابط بين‌الملل پيدا مي‌شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها