تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : طلسم 13 ساله راه‌آهن اردبيل مي‌شكند
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 11:15     کد خبر: 86316

ترابر نيوز: مردم استان اردبيل حدود 13 سال است انتظار شنيدن سوت قطار را در استان دارند ولي اين بار نمايندگان و استاندار اردبيل براي شكستن اين طلسم 13 ساله كمر همت بسته‌اند و طبق وعده استاندار اردبيل اين وعده در 15 سالگي به بلوغ خواهد رسيد.
ترابر نيوز:

خبرگزاري فارس: طلسم 13 ساله راه‌آهن اردبيل مي‌شكند

به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، نمايندگان مردم شهرستان اردبيل در مجلس شوراي اسلامي روزهاي گذشته در حالي از پروژه راه‌آهن اردبيل بازديد كردند كه اين پروژه در سيزدهمين سال انتظار براي شنيدن سوت قطار در اردبيل قرار دارد و طبق وعده اكبر بهنام‌جو استاندار اردبيل اين وعده در 15 سالگي به بلوغ خواهد رسيد.

در اين بازديد كه به همراه خبرنگاران انجام گرفت از تمامي مسير 175 كيلومتري پروژه راه‌آهن اردبيل_ميانه بازديد به عمل آمد و مشكلات موجود براي تسريع در انجام كارها در اين پروژه مورد ارزيابي قرار گرفت.

راه‌آهن اردبيل به عنوان يكي از بزرگترين و سخت‌ترين پروژه‌هاي عمراني، زيرساختي و ريلي كشور محسوب مي‌شود كه مردم استان سال‌هاست تنها نام آن را از  زبان مسؤولين شنيده‌اند اما از وسعت، سختي و البته كم‌توجهي مديران استان در 13 سال گذشته به اين موضوع اطلاع دقيقي ندارند.

اين پروژه هم‌اكنون به اصلي‌ترين مطالبه مردم در سطح استان تبديل شده است و حتي ديگر رمقي براي شنيدن حرف‌ها و شعارهاي تكراري ندارند و تا سوت قطار را نشنوند به سخنان هيچ‌مسؤولي اعتماد نخواهند كرد.

تمامي پيمانكاران پروژه راه‌آهن اردبيل-ميانه در سخت‌ترين و طاقت‌فرساترين شرايط در گرمايي بالاي 38 درجه براي پيشرفت فيزيكي اين پروژه در حال فعاليت هستند اما آن‌قدر وسعت پروژه عظيم است، پيشرفت قابل توجهي نسبت به بازديدهاي گذشته به چشم نمي‌آيد كه در اين زمينه آمار مشخصي هم از سوي مسؤولان در خصوص پيشرفت فيزيكي پروژه ارايه نشده است.

135 مييارد تومان اعتبار در سال‌جاري براي راه‌آهن اردبيل پيش‌بيني‌شده است

صديف بدري دربازيد از پروژه راه‌آهن اردبيل_ميانه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: 135 ميليارد تومان اعتبار براي راه‌آهن اردبيل در سال‌جاري پيش‌بيني‌شده است كه اميدواريم با تخصيص اين ميزان اعتبار بتوانيم شاهد روند رو به رشد اين پروژه بزرگ در سطح استان باشيم.

وي ادامه داد: در سال 94 حدود 7 ميليارد تومان براي اين پروژه اختصاص پيدا كرد بود و در دو سال اخير 169 ميليارد تومان جذب راه‌آهن اردبيلميانه  شده و پيشرفت مناسبي نسبت به سال‌هاي گذشته داشته است كه در حالا حاضر در تمامي قطعات زير نظر پيمانكاران فعاليت مي‌كنند.

نماينده استان اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بعضي قطعات ازنظر پيشرفت فيزيكي و تحرك اجراي  جاي بحث داشت كه در اين راستا جلسه‌اي با حضور وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور خواهيم داشت تا مشكلات راه‌آهن اردبيل_ميانه و پيمانكاران بررسي شود.

بدري بيان كرد: جلسات پيگيري پروژه راه‌آهن اردبيل _ ميانه با حضور هر سه نماينده اردبيل هر ماه برگزار خواهد شد كه از محل فاينانس داخلي ماده 56، مبلغ 750 ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص پيدا كرد و تمامي مراحل كاري آن انجام‌شده است كه منتظر ابلاغ بانك مركزي هستيم.

نماينده اردبيل در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: تزريق 750 ميليارد تومان مي‌تواند تحرك بيشتري به اين پروژه بدهد و ما در سه سال آينده شاهده بهره‌برداري راه‌آهن ميانه _ اردبيل باشيم تا از پتانسيل‌هاي استان به‌صورت مناسب استفاده كنيم.

راه‌آهن اردبيل جزء پنج پروژه برتر كشور است

محمد فيضي، با اشاره اهميت پروژه راه‌آهن اردبيل در سطح كشور اظهار كرد: در بازديدهاي صورت گرفته شاهده پيشرفت اين پروژه در تمامي فازها هستيم و راه‌آهن اردبيل يكي از پنج پروژه برتر كشور است كه ما در تلاش هستيم با تأمين بودجه اين پروژه در سه سال آينده به اتمام برسد.

وي ادامه داد: بحث زمان دقيق اتمام اين پروژه بايد كنار گذاشته شود و هدف اصلي و تمركز ما فقط بر روي تمام شدن راه‌آهن اردبيل_ميانه در زمان كوتاه باشد كه اين پروژه از سردرگمي ديگر خارج‌شده است و هر روز شاهد پيشرفت در تك‌تك قطعات هستيم.

نماينده اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: با به پايان رسيدن راه‌آهن اردبيل و  وصل شدن به شهرستان‌هاي ديگر استان مي‌توانيم گام‌هاي مؤثري در رونق اقتصادي  استان برداريم كه اين موضوع از همه جهت براي استان اردبيل سودمند خواهد بود.

راه‌آهن اردبيل_ميانه در دهه فجر سال 99 به بهره‌برداري مي‌رسد

رضا كريمي با اشاره به زمان دقيق بهره‌برداري راه‌آهن اردبيل اظهار كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و جذب مبلغ 750 ميليارد تومان، پروژه راه‌آهن اردبيل_ميانه در دهه فجر سال 99 به بهره‌برداري خواهد رسيد تا مردم استان بعد از سال‌هاي دراز به آرزوي خود برسند.

وي در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره رضايت از پيشرفت پروژه راه‌آهن اردبيل بيان كرد: رضايت آنچناني از پيشرفت كار نداريم  زيرا به دليل مشكلات نقدينگي در كشور نمي‌توانيم پول نقدي به پيمانكاران تزريق كنيم كه از طريق اوراق هزينه‌ها پرداخت مي‌شود و پيمانكاران از اين رويه رضايت ندارند و به آن صورت دل به كار نمي‌دهند

نماينده اردبيل در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اگر بتوانيم زمان اوراق را كوتاه كنيم و بخشي  از مبالغ  پيمانكاران به‌صورت نقد پرداخت شود بي‌شك شاهد پيشرفت جهشي اين پروژه در استان اردبيل خواهيم بود.

 پروژه راه‌آهن اردبيل يكي از پنج پروژه بزرگ كشور محسوب مي‌شود كه تمامي تلاش نمايندگان و مسؤولان استاني براي بهره‌برداري سريع اين مجموعه است و تخمين زده شده هزينه لازم براي اتمام آن هزار و 200 ميليارد تومان باشد كه 750 ميليارد آن به نوعي تامين شده است.

با توجه به اين وضعيت اتمام اين پروژه در مدت زمان تايين شده دور از انتظار نيست اما براي تحقق اين وعده نيازمند پيگيري ويژه از سوي مسؤولان و نظارت صحيح بر انجام روند كار هستيم كه اميدواريم اين بار اين وعده‌ها عملي شود.

 

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها