تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دچار مشكل و چالش جدي در عرصه معماري و شهرسازي هستيم
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 11:30     کد خبر: 86315

ترابر نيوز: عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت تصريح كرد: در حال حاضر ما در كشور در زمينه معماري و شهرسازي به خصوص از حيث آموزه هاي اسلامي دچار مشكل و چالش جدي هستيم.
ترابر نيوز:

دكتر عبدالحميد نقره كار

به گزارش خبرگزاري «حوزه»، دكتر عبدالحميد نقره كار طي سخناني در نخستين كنفرانس "قم، پايتخت فرهنگي جهان اسلام" كه در تالار شهيد آويني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد، با تاكيد بر لزوم توجه به شاخصه ها و معيارهاي انتخاب پايتخت فرهنگي جهان اسلام اظهار داشت: يكي از ضرورت ها در خصوص پيشنهاد قم به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام اين است كه به سوالات و دغدغه ها در بحث هويت بصري شهر و معماري و شهرسازي پاسخ داده شود تا زمينه براي اجرا فراهم شود.

وي با بيان اين كه متاسفانه در حال حاضر برخي مسئولان و اساتيد دانشگاه ها به نسبت ميان دين و رشد و توسعه و معماري و شهرسازي ، اعتقاد و باور چنداني ندارند، گفت: ما حقيقتاً براي اين كه در دانشگاه ها و مراكز علمي كشور، وارد حكمت معماري و اسلامي و زيبايي شناسي از منظر آموزه هاي ديني شويم، دچار چالش هستيم و جاي بسي تاسف است كه برخي از مسئولان رده بالاي كشور حتي فرق اسلام و ايران را نمي شناسند و در شرايطي كه مقام معظم رهبري بر هويت ايراني اسلامي تاكيد دارند ، برخي اسلام را حذف كرده و صرفاً بر ايراني بودن اصرار مي ورزند.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه ما در زمينه معماري و شهرسازي بر اساس اصول اسلامي و انساني دچار مشكل جدي هستيم، تصريح كرد: آنچه در حال حاضر به عنوان مثال در كلانشهر تهران اجرا مي شود نه علمي است، نه انساني و نه عقلاني و نه اسلامي كه بايد در اين رابطه يك بازنگري جدي داشته باشيم.

وي در ادامه بيان داشت: براي رسيدن به تمدن نوين اسلامي به تعبير مقام معظم رهبري بايد پنج مرحله طي شود كه دو مرحله آن طي شده كه نخست پيروزي انقلاب اسلامي و دوم مرحله تثبيت نظام جمهوري اسلامي است و حال آن كه مرحله سوم يعني مرحله تحقق دولت اسلامي ، مرحله چهارم، تحقق جامعه اسلامي و مرحله پنجم مرحله شكل گيري تمدن نوين اسلامي باقي مانده است.

نقره كار افزود: دين مبين اسلام هم در كليات و هم در جزييات ورود كرده و ما بايد فقه فلسفه هنر و زيبايي شناسي ، فقه معماري و شهرسازي را مورد توجه قرار دهيم و اين را بدانيم كه به تعبير آيت الله العظمي جوادي آملي، آنچه علمي است، عقلاني است و آنچه عقلاني است، اسلامي مي باشد.

وي خاطرنشان كرد: اسلام تنها مكتب الهي است كه ناقص و تحريف شده نيست و براي كل و جزء زندگي بشر برنامه دارد، به خصوص در رابطه با شهرسازي و معماري كه در كلان مقوله سبك زندگي داراي اهميت خاص و ويژه اي است.


برگشت به تلکس خبرها