تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : FATF يك كنوانسيون استعماري است/ روحانيت شيعه حامي حكومت اسلامي
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 10:45     کد خبر: 86314

ترابر نيوز: يكي از مراجع تقليد شيعيان گفت: كنوانسيون FATF يك كنوانسيون استعماري است، چون سه مسئله مهم در آن روشن نيست.
ترابر نيوز:
FATF يك كنوانسيون استعماري است/ روحانيت شيعه حامي حكومت اسلامي

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله مكارم شيرازي، اين مفسر قرآن كريم در ديدار جمع كثيري از اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميۀ قم خاطرنشان كرد: مسئله استقلال روحانيت شيعه از مسائل مهمي است كه ما بايد آن را حفظ كنيم. روحانيت شيعه برخلاف روحانيت اهل سنت، مستقل است و وابسته به حكومت‌ها نيست. در روحانيت اهل سنت حتي جناب شيخ الازهر هم از طرف حكومت تعيين مي‌شود و از حكومت حقوق مي‌گيرند.

وي با بيان اينكه بر اساس تعاليم ائمه هدي(ع) ما توانسته‌ايم روحانيت شيعه را مستقل از حكومت‌ها قرار بدهيم، تصريح كرد: حتي در حكومت اسلامي ما حامي حكومت اسلامي هستيم نه وابسته به آن.

آيت الله مكارم شيرازي افزود: اگر بنده در مقابل دولت، مجلس و افراد مختلف مي‌ايستم و درباره FATF سخني مي گويم و فتوايي مي‌دهم، به دليل استقلال ما از دولت است و ما مي‌توانيم تمام حرف‌هاي خودمان را بزنيم، بدون اينكه هيچ نيازي به آن‌ها داشته باشيم.

وي با بيان اين كه كنوانسيون FATF يك كنوانسيون استعماري است، چون سه چيز در آن روشن نيست، گفت: اخيراً مجدداً اين كنوانسيون را مطالعه كردم، ديدم سه مطلب در آن روشن نيست، يكي اين كه مي گوييد منابع مالي تروريست‌ها بايد مسدود شود، اما مصداق را چه كسي تعيين مي‌كند؟ اگر آن‌ها مصداق را تعيين كنند حزب الله لبنان را تروريست مي‌دانند اما داعش را نه، كه قطعاً آن‌ها مي‌خواهند مصداق را تعيين كنند.

اين مرجع تقليد افزود: مطلب دومي كه بايد روشن گردد اين است كه ارباب كنوانسيون مي‌خواهند حساب‌هاي بانكي را تفحص كنند كه مبادا به تروريست‌ها كمكي شده باشد يا پولشويي صورت گرفته باشد. اما منظور از ديدن حساب‌ها چيست؟ آيا تمام حساب‌ها را مي‌خواهند ببينند كه منظورشان تمام حساب‌هاست. يعني تمام هزينه‌ها و درآمدهاي مالي را در اختيار ما بگذاريد و ما از همه ما باخبر باشيم. آيا هيچ عاقلي اين كار را مي‌كند كه تمام اسرار مالي‌اش را در اختيار دشمنانش بگذارد.

وي اظهار داشت: نكتۀ ديگر اين است كه بايد شفاف سازي شود اگر كسي به تعهدات عمل نكرد چه مي‌شود؟ آنچه مي‌بينيم اين است كه اين‌ها تصميماتي براي تضعيف ما مي‌گيرند و مي‌خواهند به كشورهاي مستقلي مانند ايران تحميل كنند، چرا آن‌ها بايد كنوانسيون تنظيم كنند و به ديگران پيشنهاد بدهند؟ چرا ايران كنوانسيون تنظيم نكند و در اختيار آن‌ها قرار ندهد؟

وي افزود: بر فرض كه اين كنوانسيون را قبول كرديم، از مسألۀ موشكي صرف نظر كرديم، اسرائيل را هم به رسميت شناختيم، باز هم آن‌ها قانع نمي‌شوند، چرا كه مي گويند قدرتي به نام ايران در منطقه نبايد در مقابل ما باشد كه بتواند سرنوشت داعش را در عراق، در سوريه و در جاهاي ديگر تعيين بكند. اين‌ها مي گويند بودن چنين قدرتي در منطقه، آرامش ما يعني آن چيزي كه به نفع ما است را بر هم مي زند.

آيت الله مكارم شيرازي با بيان اين كه حرف اصلي آن‌ها اين است كه ما تسليم آن‌ها باشيم، افزود: مي‌خواهند تسليم آن‌ها باشيم و قدرتي در مقابل آن‌ها نداشته باشيم، اگر كنوانسيون FATF را بپذيريم، نوبت حقوق بشر است، آن هم اگر پذيرفته شود، نوبت رسميت اسرائيل است، سپس نوبت اين است كه ما بايد براي همه چيز اجازه بگيريم.

وي  افزودند: خواسته آن‌ها اين است كه ما اجازه بدهيم تمام حساب‌هاي بانكي ما مورد بررسي آن‌ها قرار گيرد، بلكه آن‌ها در ادعاي ديگري مايل هستند مراكز نظامي ما را بررسي كنند. ما مي گوييم شما چرا اجازه نمي‌دهيد كه ما بياييم مراكز نظامي شما را بررسي كنيم؟ در هر صورت اين كنوانسيون يك طرفه به نفع  دشمنان است و اگر ماده و شرطي بر آن بيفزاييم آن هم تشريفاتي است كه از نظر آن‌ها قابل قبول نيست.

اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: پذيرش چنين كنوانسيوني خطرناك است. هم مصداق را آن‌ها تعيين كنند، هم تمام حساب‌هاي ما را آن‌ها بررسي كنند. همه كار يك طرفه باشد، آن‌ها تصميم بگيرند و ما قبول كنيم و ما تصميم بگيريم آن‌ها قبول نكنند. اين غير از ذلت چه مي‌تواند باشد؟ بنابراين اگر ما ايراد و اشكالي داريم دلايل روشن و شفاف دارد.

آيت الله مكارم شيرازي افزود: اگر قبول كردند كه مصداق تروريسم را دو طرفه تعيين كنيم، و اگر حزب الله لبنان، الحشد الشعبي، سپاه پاسداران را جزو گروه‌هاي تروريستي ندانستند، و اگر گفتند كه فقط حساب‌هاي مشكوك را بايد ببينيم و اگر گفتند اين كار يك طرفه نيست بلكه دوطرفه است و شما هم مي‌توانيد حساب‌هاي ما را ببينيد، در اين صورت مي‌توان قبول كرد.

وي با بيان اين كه دشمنان گام به گام مي‌خواهند انقلاب ايران را از بين ببرند، و اين يك گام است، خاطرنشان كرد: اين‌ها مي‌خواهند مثل عربستان كه تسليم است، نفتش را مي‌دهد، حكومتش را مي‌دهد و به قول آن‌ها اگر دو هفته دست از حمايت حكومت سعودي بردارند، سقوط مي‌كنند، مي‌خواهند در مقابل آن‌ها يك قدرت نباشد. مشكل اين است كه ايران به قدرتي در مقابل منافع نامشروع آنان در منطقه تبديل شده است و آن‌ها اين را نمي‌پذيرند.

وي افزود: ما نيز چاره اي جز قوي بودن نداريم، زيرا دشمنان منطق ندارند، يك سال و نيم طول كشيد تا برجام را تصويب كردند، حال مي گويند ما مي‌خواهيم نباشد و از شوراي حقوق بشر چون مخالف اسرائيل است خارج مي‌شوند. يعني تمام عهد نامه‌ها و پيمان‌ها از نظر آن‌ها يك طرفه قابل نقض است.

آيت الله مكارم شيرازي با بيان اين كه در زمان جاهليت هم به پيمان‌هايشان احترام مي‌گذاشتند، افزود: در اين جاهليت مدرن به پيمان هايشان پايبند نيستند و يك طرفه خارج مي‌شوند. الان مي گويند بشينيم مذاكره كنيم و دوباره تصويب كنيم، چه اعتمادي به شما وجود دارد كه دوباره زير عهد خود نزنيد. واقعاً دنيايي است كه زور بر آن حاكم است. نام تمدن و حقوق بشر بازيچه است و در چنين دنيايي بايد زورمند و قوي بود.


برگشت به تلکس خبرها