تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آمادگي كامل بندر چابهار براي ترانزيت كالا از هند به افغانستان/ برنامه دولت براي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي خالي بنادر كشور
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 10:59     کد خبر: 86312

ترابر نيوز: معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي از آمادگي كامل بندر چابهار براي ترانزيت كالا از هند به افغانستان خبر داد و گفت:هم‌اكنون سازمان بنادر و دريانوردي طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد كه فاز اول آن با افزايش ۶ ميليون تن ظرفيت براي ترانشيپ كالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزيت به افغانستان آماده است.
ترابر نيوز:

هادي حق شناس

هادي حق‌شناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درباره برنامه‌هاي آن سازمان در توسعه بنادر شمالي و جنوبي كشور به ويژه بندر اميرآباد و همچنين بندر چابهار با توجه به تاكيد سخنگوي دولت براي حمايت از توسعه بنادر شمالي و جنوبي كشور به ارايه توضيحاتي پرداخت.

حق‌شناس با يادآوري اين مطلب كه سازمان برنامه و بودجه جزو شوراي‌عالي سازمان بنادر و دريانوردي است، گفت: همه برنامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي قبل از اجرا به تصويب سازمان برنامه و بودجه مي‌رسد. بنابراين همكاري سازمان برنامه در تصويب برنامه‌ها و طرح‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي، بسيار كارگشا است.

معاون دريايي سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: هم‌اكنون سازمان بنادر و دريانوردي طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد كه فاز اول آن با افزايش ۶ ميليون تن ظرفيت براي ترانشيپ كالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزيت به افغانستان آماده است.

وي افزود: ظرفيت بندر چابهار  از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن رسيده است و با اين افزايش ظرفيت، طبيعي است كه از بخش عمده‌اي از آنها، هند و افغانستان نيز استفاده مي‌كنند.

عضو هيات‌عامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اينكه توسعه بنادر شمالي كشور و رونق گردشگري در آنها و همچنين بهره مندي بيشتر از ظرفيت بنادر شمالي در دستور كار قرار دارد، گفت: در اميرآباد، انزلي و نوشهر بيش از ۳۰ ميليون تن ظرفيت داريم كه در حال حاضر از يك پنجم تا يك ششم آن استفاده مي شود و ظرفيت هاي خالي داريم كه بايد براي آنها ظرفيت سازي كنيم.

طرح جامع بنادر كشور تدوين مي‌شود

حق‌شناس تصريح كرد: مبناي اين ظرفيت‌هاي بالا بيشتر به دليل تكميل كريدورهاي شمال- جنوب و ترانزيت كالا از اين مسير مهم كريدوري بوده است. اميدواريم با استفاده از اين ظرفيت‌ها، از ظرفيت خالي بنادر استفاده‌هاي اقتصادي مناسبي شود.

وي ادامه داد: با تكميل فاز ۴ بندر چابهار ظرفيت آن بندر به ۷۷ ميليون تن مي‌رسد و اگر تقاضا وجود داشته باشد اين آمادگي وجود دارد تا فازهاي بعدي بندر چابهار آماده شود و كه فعلا فاز اول آن به بهره‌برداري رسيده است. اگر تقاضا باشد حتما فازهاي ديگر در دستور كار قرار مي گيرد كه در دستور كار سازمان قرار دارد.

حق شناس همچنين از تدوين طرح جامع بنادر خبر داد و گفت: سازمان بنادر طبق برنامه هاي قبلي طرح توسعه بنادر را در قالب طرح جامع بنادر در دستور كار دارد.

 


برگشت به تلکس خبرها