تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : سفير چين: اعضاي اروپايي برجام به تعهدات خود پايبند باشند
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 09:29     کد خبر: 86310

ترابر نيوز: سفير چين در تهران، سياست پكن را شفاف و مبتني بر تداوم همكاري با ايران در چارچوب برجام اعلام كرد و گفت: اين انتظار مي رود كه ديگر اعضاي اروپايي برجام (انگليس، فرانسه و آلمان) نيز براساس اعلام موضع اتحاديه اروپا در اين ارتباط به تعهدات خود نسبت به اين توافق پايبند باشند.
ترابر نيوز:

«پانگ سن» روز چهارشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا خاطرنشان كرد كه تحريم هاي آتي آمريكا مي تواند روابط تهران و پكن را تا حدودي دچار پيچيدگي كند اما با اين وجود
براساس سياست شفافي كه چين در اين توافق داشته، به همكاري ها ادامه مي دهيم.
وي اظهار داشت: وزير خارجه چين به عنوان يكي از اعضاي برجام اين شفافيت را در مذاكرات خود با وزيران خارجه ديگر اعضا به خوبي بيان كرده است.
به گزارش ايرنا، «لي كه چيانگ» نخست‌وزير چين و دبير حزبي شوراي دولتي اين كشور هجدهم تيرماه در كنفرانس خبري مشترك با آنگلا مركل درباره لغو توافق هسته‌اي «برجام» هشدار داد و گفت كه اين اقدام تبعات غيرقابل پيش‌بيني خواهد داشت.
كميسيون مشترك برجام پانزدهم تيرماه براي بحث درباره راه‌هاي حفظ اين توافق، در سطح وزيران خارجه ايران و پنج كشور باقي ‌مانده ديگر در توافق هسته‌اي، به رياست «فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در وين پايتخت اتريش برگزار شد و پس از آن بسته پيشنهادي اين اتحاديه براي صيانت از منافع ايران پس از خروج آمريكا از برجام و اعمال تحريم ها به وزير امور خارجه ايران ارايه شد.

**چين علاقه مند به ماندن در برجام است
سفير چين در تهران در پاسخ به اين پرسش كه در صورت ادامه تحريم ها و اعمال فشارهاي بيشتر بر ايران از سوي آمريكا در پي خروج از برجام، موضع دولت چين چه خواهد بود؟ گفت: چين علاقه مند به ماندن در برجام است.
وي تصريح كرد: اين انتظار هم مي رود كه ديگر اعضاي اروپايي برجام (انگليس، فرانسه و آلمان) نيز بر اساس اعلام موضع اتحاديه اروپا، در اين ارتباط به تعهدات خود نسبت به اين توافق پايبند باشند.
اعضاي اروپايي برجام به تعهدات خود پايبند باشند

* به تعهدات خود پايبنديم
سن درباره زمينه هاي همكاري هاي آتي پكن - تهران در چارچوب برجام با اشاره به روابط ديرينه دو كشور گفت: چين و ايران در بيشتر زمينه ها روابط خوبي با يكديگر دارند و در طول ساليان بسيار اين همكاري ها انجام شده است.
وي بر توسعه همكاري ها در چارچوب برجام بين دو كشور تاكيد كرد و افزود: چين به تعهدات خود پايبند است.

**ادامه همكاري هاي تهران - پكن
سفير چين در تهران در اين ارتباط كه آيا تحريم هاي آتي آمريكا مي تواند خدشه اي در روابط دو كشور ايجاد كند، گفت: اين تحريم ها مي تواند روابط را تا حدودي دچار پيچيدگي كند اما با وجود همه اين مسايل به همكاري هاي خود با ايران ادامه مي دهيم.
سن با اشاره به اهميت و مزاياي اقتصادي برجام براي طرف هاي مختلف آن تاكيد كرد: اعضاي برجام نبايد اجازه دهند كه اين توافق به انزوا كشيده شود.
«دونالد ترامپ» كه از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريكا بر سر كار آمده است، هجدهم ارديبهشت ماه خروج از توافق هسته اي برجام را اعلام و دستور بازگشت تحريم ها در دوره 90 و 180 روزه را صادر كرد.
اين تصميم سبب شد برخي شركت ها براي ماندن در بازار ايران يا ترك كردن آن دچار ترديد شوند و اعلام كردند كه همكاري خود را به تدريج پايان خواهند داد تا از پيامدهاي تحريم آمريكا در امان بمانند. هرچند كميسيون اروپا اعلام كرده است براي مقابله با تحريم آمريكا قانون انسداد را براي حفاظت از شركت هاي اروپايي اجرا مي كند.
با اين وجود، يك روز بعد از خروج آمريكا از توافق هسته‌اي ايران، اتحاديه اروپا به ايران اطمينان داد كه اگر به برجام پايبند باشد، اين اتحاديه تحريم‌ هاي هسته‌اي خود عليه تهران را برنمي‌گرداند؛ چين و روسيه به عنوان دو عضو ديگر برجام نيز بر حفظ آن تاكيد دارند.
روزنامه وال استريت ژورنال روز گذشته اعلام كرد: دولت هاي فرانسه، انگليس و آلمان براي زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسي فعال سازي حساب هاي بانك مركزي ايران با بانك هاي مركزي كشورهاي خود هستند؛ اين اقدام نخستين علامت قابل اعتنايي است كه نشان مي دهد اروپا مي تواند به تعهد خود براي حفظ برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) پايبند بماند و مقابل سياست تحريم و منزوي سازي تهران توسط آمريكا بايستد.
گفت و گو از: امير خانزاده
اقتصام**6984**2025

انتهاي پيام /*


برگشت به تلکس خبرها