تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تامين اعتبار ۱۲ ميليارد دلار واردات كالا‌هاي اساسي
یکشنبه، 6 خرداد 1397 - 10:59     کد خبر: 85346

ترابر نيوز: سخنگوي بانك مركزي: ۱۲ ميلياردو ۶۷ ميليون دلار براي تامين كالا‌هاي اساسي، دارو و مواد اوليه واحد‌هاي توليدي ارز تخصيص داده شد.
ترابر نيوز:

تامين اعتبار بيش از ۱۲ ميليارد دلار واردات كالا‌هاي اساسيمحمدعلي كريمي در مصاحبه اختصاصي با خبرگزاري صداوسيما با تاكيد بر اين كه از اين ميزان 6 ميليارد و 100 ميليون دلار تامين اعتبار شده و مشتري ارز را دريافت كرده است به تشريح ارز تخصيصي و تاميني با دسته بندي كالاهاي وارداتي پرداخت و افزود: اغلب كالاهاي مورد نياز در 44 روز گذشته ثبت سفارش شده است.
وي خاطرنشان كرد: براي واردات كالاهاي اساسي از جمله برنج، جو، حبوبات، دام زنده، كنجاله سويا، گندم، گوشت، ذرت، روغن، شكر و كره 2 ميليارد و 37 ميليون دلار تخصيص داده شده كه از اين رقم يك ميليارد و 258 ميليون دلار آن تامين ارز شده است.
اين مسئول نرخ دريافتي بابت هر دلار براي واردات كالاهاي اساسي را از واردكنندگان آن 3800 تومان اعلام كرد و گفت: اگرچه كه مجموع ارز پرداختي دولت 4200 تومان درنظرگرفته شده اما براي جلوگيري از افزايش قيمت به بهانه افزايش نرخ ارز، تفاوت 400 توماني ارز كالاهاي اساسي را دولت پرداخت مي كند.
كريمي همچنين درباره ميزان ارز تخصيصي براي واردات تجهيزات پزشكي، داروهاي ساخته شده، شيرخشك و مواد اوليه دارو را نيز 650 ميليون دلار اعلام كرد كه از اين ميزان 410 ميليون دلار آن تامين شده است.
به گفته سخنگوي بانك مركزي در تامين ساير نيازها وارداتي كشور هم با راه اندازي سامانه نيما و تخصيص ارز 4200 توماني عرصه تجارت خارجي كشور به خوبي اداره مي شود كه در اين باره مواد اوليه توليد چون قطعات منفصله ماشين آلات راه سازي، ماشين الات و دستگاههاي مكانيكي، ماشين آلات و دستگاههاي برقي، چدن، آهن، فولاد، محصولات شيميايي آلي و غيرآلي، سوختهاي معدني، محصولات كانيهاي غيرفلزي، كاغذ و مقوا، كائوچو، شيشه، لكوموتيو و انواع واگن و محصولات سراميكي از ارز 4200 توماني تامين اعتبار شده اند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اطلاعيه شماره 7 بانك مركزي در تاريخ 25 فروردين مبني بر تعيين 33 دسته از مصارف اصلي ارزي كشور گفت: از اين تعداد مردم با 3 مورد بيشتر سروكار دارند كه شامل ارزهاي دانشجويي،​درماني و مسافري است.
سخنگوي بانك مركزي ادامه داد: تا 3 خرداد حدود 85 ميليون يورو و معادل 103 ميليون دلار ارز مسافري از طريق بانكهاي ملي و سامان در اختيار مسافران خارج كشور قرار گرفت، همچنين در اين مدت براي ديگر امور خدماتي چون درماني و دانشجويي هم 68 ميليون يورو و معادل دلاري 82 ميليون دلار تخصيص داده شده كه در مجموع حدود 167 ميليون يورو و معادل 190 ميليون دلار به اين سه دسته ارز تخصيص داده شده است.
كريمي درباره تعديل نرخ ارز تخصيصي دولت هم گفت: از ابتداي ابلاغ سياستهاي ارزي دولت اعلام شد كه نرخ 4200 تومان ثابت نخواهد بود و به مرور زمان تعديل مي شود برهمين اساس اين نرخ در چند روز گذشته افزايش قيمت داشته و تا ديروز به 4 هزار و 211 تومان رسيده است كه تا پايان سال هم انتظار مي رود چند درصدي نرخ موجود تعديل شود.


برگشت به تلکس خبرها