تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دولت اقتصاد را معطل برجام اروپايي نكند/ سه و نيم برابر مجموعه توليد ناخالص ملي كشور ظرفيت اقتصاد دانش بنيانمان است
یکشنبه، 6 خرداد 1397 - 08:47     کد خبر: 85334

ترابر نيوز: عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ۵۰ درصد توليد ناخالص ملي كشور نيازي به تجارت خارجي ندارد و منتظر ماندن در آن براي حصول مذاكرات با اروپايي ها درست نيست.نبايد به اقدامات مبتني بر توافق اروپايي معطل بمانيم بلكه بايد به فكر رونق تجارتمان با شرق باشيم.
ترابر نيوز:
حجت تمام شد، دولت اقتصاد را معطل برجام اروپايي نكند

به گزارش خبرگزاري تسنيم، علي آقا محمدي در گفتگوي ويژه خبري با بيان اينكه براي عبور از تحريم هاي جديد نيازمند اعلام بسيج ملي اقتصادي در كشور هستيم افزود: چه با اروپايي ها به توافق برسيم و چه نرسيم بايد جهت توليدمان را تغيير دهيم.

وي گفت: علاوه بر واگذاري امور به بخش خصوصي بايد شركت ها و طرف هايي را كه همراه با ملت نيستند كنار گذاشته شوند.

آقامحمدي تصريح كرد: عبور از اين مرحله براي اقتصاد ايران كار مشكلي نيست ولي لازمه اش آن است كه نگاهمان را تغيير دهيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جنگ كنوني جنگ نامنظم پارتيزاني اقتصادي است ضمن اينكه تحريم هاي جديد با گذشته متفاوت است و براي مقابله با آن نياز به اتاق فكر مشترك داريم.

وي تصريح كرد: حتماً در اين مرحله بايد بخش خصوصي به كار گرفته شود و آنها مأموريت محور عمل كنند.

آقامحمدي گفت: اگر بتوانيم از تحريم هاي آمريكا عليه كشورمان استفاده كنيم اقتصادمان را سامان خواهيم داد.

وي با اشاره به قابليت هاي زنجيره اي مختلف توليد پوشاك، مبل، طلا و جواهرات، محصولات ارگانيك، دارو و ميكروالكترونيك افزود: بايد تلاش كنيم تا توليد اين محصولات به صرفه شود و براي افزايش توليد قوانين مان را به نفع توليدكنندگان اصلاح كنيم.

آقامحمدي گفت: دولت بايد روي موارد كليدي هدفگذاري شده در اقتصاد تمركز كند.

مجيد شاكري كارشناس مسائل مالي هم گفت: اروپايي ها به تنهايي نمي توانند برجام را ادامه دهند.

وي افزود: ميزان مبادلات بانكي پس از برجام تفاوت چنداني با قبل از آن نداشت.

شاكري گفت: ايران تحريم شده ترين كشور در طول تاريخ است اما عملاً مركزي براي هماهنگي در برابر اين تحريم ها نداريم در حالي كه دانش فني براي ايجاد اين مركز وجود دارد.

وي تصريح كرد: صرف نظر از تعامل صرف با اروپا مي توانيم ساختاري را براي معاملات مشترك با چين، روسيه و اروپا ايجاد كرد.

شاكري افزود: جمهوري اسلامي ايران در سال هاي گذشته تحريم هاي مختلفي را تجربه كرده و اين مزيتي براي عبور از تحريم هاي جديد است.

وي گفت: بايد در مذاكرات با اروپايي ها ما پيشنهاداتمان را ارائه كنيم و تضمين هايي را از آنان بگيريم كه بدون اجازه از آمريكا محقق شود.

شاكري افزود: تعداد زيادي طرح هاي مبتني بر ريال در كشور وجود دارد كه با استفاده از مفهوم هدايت و اعتبار مي توان آنها را مديريت كرد.

حجت اللّه عبدالملكي كارشناس اقتصادي هم در اين برنامه گفت: اتحاديه اروپا اعلام كرد تضمين سياسي به ايران نمي تواند بدهد و تنها به منافعش فكر مي كند.

وي افزود: امكان رسيدن به توافق مناسب با اروپا نزديك به صفر است.

عبدالملكي گفت: در قضيه برجام اقتصاد كشور دستكم پنج سال معطل ماند و نبايد با مذاكرات جديد با اروپا اتفاقات گذشته براي اقتصادمان تكرار شود.

وي افزود: با وجود تحريم هاي گسترده در ساليان متمادي حتي يك واحد اقتصاد تحريم در دانشگاه هاي كشور تدريس نمي شود.

عبدالملكي گفت: بيش از نيمي از اقتصاد كشور هيچ ربطي به مبادلات خارجي ندارد و مابقي هم به خوبي با 15 كشور همسايه مان قابل انجام است.

وي افزود: براي عبور از اين مرحله و اجراي دقيق اقتصاد مقاومتي بايد از 10 ميليون جوان تحصيلكرده و يك ميليون نخبه مان استفاده كنيم.

عبدالملكي گفت: حوزه توليدات دانش بنيان تحليل پذير نيست و مي توان روي آنها تمركز كرد زيرا سه و نيم برابر مجموعه توليد ناخالص ملي كشور ظرفيت اقتصاد دانش بنيانمان است.

وي افزود: مشكل اصلي در كشور در مسير تحقق واقعي اقتصاد مقاومتي بخشي از يك جريان سياسي است كه تفكرشان ارتباط و وابستگي به اقتصاد غرب است در حالي كه اين تصور درست نيست.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها