تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : گران‌ترين عوارضي گران‌تر شد؛ آزادراه لاكچري هر روز خلوت‌تر مي‌شود
شنبه، 5 خرداد 1397 - 12:55     کد خبر: 85328

ترابر نيوز: افزايش عوارض در گران‌ترين آزادراه‌ ايران باعث شده تا رانندگان با استفاده از محور قديمي و كم‌عرض خرم‌آباد - پلدختر به دلِ خطر بزنند و آزادراه لاكچري خرم‌آباد- پل زال هرروز خلوت‌تر شود!

ترابر نيوز:

آزادراه خرم آباد- پل زال

 آزادراه ۱۰۴ كيلومتري خرم‌آباد- پل زال كه عنوان گران‌ترين عوارضي‌ كشور را يدك مي‌كشد، اين بار با افزايش ۱۵ تا ۲۵ درصدي عوارض گوي سبقت را در افزايش عوارض آزادراهي ربود.

عوارض ۱۵ تا ۶۰ هزارتوماني موجب شده تا كمتر از ۵۰ درصد خودروهاي عبوري از شاهراه ترانزيتي شمال - جنوب، تردد در اين آزادراه را به مسير قديمي خرم‌آباد - پلدختر ترجيح دهند كه همين تعداد نيز انتقادات و نگراني‌هايي بابت عوارض عبور از اين محور دارند.

اعتصاب، تجمع و اعتراض دسته‌جمعي كاميون داران و رانندگان خودروهاي سنگين كه مجبور به پرداخت عوارض ۵۰ تا ۶۰ هزارتوماني در آزادراه خرم‌آباد- پل زال هستند، باعث شد تا مسئولان استان كارگروه ايمني راه‌هاي لرستان را با محوريت بررسي علل افزايش عوارض اين آزادراه و راهكارهاي كاهش اين عوارض برگزار كنند اما اين جلسه نيز توفيق چنداني در رسيدگي به موضوع نداشت.

اين در حاليست كه مسئول بهره‌برداري آزادراه خرم‌آباد - پل زال مي‌گويد نرخ پيشنهادي عوارض از سوي ما كمتر از مبلغ اعمال شده بوده است، اما وزارت راه و شهرسازي پس از بررسي موضوع در جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده كه نرخ عوارض را تا ميزان كنوني افزايش دهد.

در همين مدت اندك پس از افزايش عوارض آزادراه، بسياري از رانندگان مسير خود را از آزادراه به سمت راه كم‌عرض خرم‌آباد- پلدختر تغيير دادند تا خطرات اين مسير پرپيچ‌وخم را به جان بخرند؛ به‌ويژه سواري‌هاي كرايه كه با افزايش عوارض در آزادراه خرم‌آباد- پل زال ديگر سود چنداني از جابه‌جايي مسافر در مسير آزادراه كسب نمي‌كنند؛ به‌سوي تردد در جاده خرم‌آباد- پلدختر كه به «جاده مرگ» مشهور است پيش رفته اند.

افزايش عوارض در گران‌ترين آزادراه كشور

يكي از مردم منطقه «ميانكوه شرقي» شهرستان پلدختر اظهار داشت: يكي از اهداف احداث آزادراه كاهش تصادفات در محور قديم خرم‌آباد - پلدختر بود اما باوجود پرداخت عوارض هنگفت در اين محور وسايل نقليه به‌ويژه خودروهاي سنگين با تردد در محور قديم بار ترافيكي آن را بالابرده‌اند.

محمد بابايي افزود: جاده قديم مسيري پر پيچ‌وخم و محصور در كوه و رودخانه است و باوجود مسير كوهستاني و پيچ‌هاي خطرناك حادثه‌خيز بوده و تصادفات ناگوار زيادي در اين محور اتفاق مي‌افتد.

وي تصريح كرد : از طرفي عوارض بالاي آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌نوبه خود تردد و بار ترافيكي در اين مسير را افزايش داده و اين امر ميزان تصادفات و تلفات جاني را افزايش داده است.

بابايي افزود: افزايش نرخ عوارض در آزادراه خرم‌آباد - پل زال به‌طورقطع موجب تردد بيشتر در جاده قديم و درنهايت افزايش تصادفات مي‌شود.

آزادراهي كه تنها خسارتش براي مردم باقي ماند!

يكي از اهالي ساكن در «قلعه نصير» پلدختر در حاشيه آزادراه خرم‌آباد - پل زال گفت: احداث آزادراه فرصت‌هاي شغلي را از مردم محروم پلدختر گرفت و اين امر موجب افزايش بيكاري در شهرستان شد و اكنون نيز باوجود شرايط سخت معيشتي،  مردم به ناچار بايد براي تردد در آزادراه متحمل پرداخت عوارض سنگين شوند.

علي موسوي افزود: اهالي روستاهاي «ميانكوه شرقي» زمين‌هاي كشاورزي خود را در اختيار بخش خصوصي قرار داده‌اند به اميد اين‌كه احداث آزادراه در منطقه تحول و اشتغال‌زايي ايجاد كند اما نه‌تنها زمين‌هاي مرغوب ما را از دستمان گرفت بلكه كشاورزي را لنگ كرد و با از بين بردن چشمه‌ها، زمين‌هاي آبي را به ديم تبديل كرد.

يكي ديگر از اهالي «ميانكوه شرقي» پلدختر گفت: جاده قديم «ميانكوه شرقي» براثر عمليات اجرايي آزادراه تخريب شد و آخر كار آن را بدون بازسازي به حال خود رها كردند.

محمد عليزاده افزود: اكنون اهالي منطقه براي رفت‌وآمد مجبورند از آزادراه تردد داشته باشند كه بايد براي هر بار عبور از آن عوارض پرداخت كنند.

وي تصريح كرد: احداث آزادراه از آن جمله كارهاي عمراني بود كه مي‌توانست وضعيت اقتصادي اين مردم جنگ‌ديده و محروم را بهتر سازد اما پرداخت عوارض آن‌ها را با مشكلاتي روبرو ساخته است.

مردم روستاهاي مسير آزادراه در حال مهاجرت به شهر هستند

يك راننده روستايي «ميانكوه شرقي» پلدختر گفت: جاده قديم و راه دسترسي روستاهاي «ميانكوه شرقي» را عمليات ساخت آزادراه تخريب كرده و زيرساخت‌هاي ما را از بين برده است، بااين‌وجود اهالي اين روستاها براي رفت‌وآمد و انجام كارهاي روزمره بايد در هر رفت‌وبرگشت مبلغ هنگفتي عوارض پرداخت كنند.

احمدرضا عيني افزود: مردم اين منطقه كشاورز هستند و احداث آزادراه علاوه بر تحميل هزينه‌ها در حوزه زيرساخت‌ها و اراضي كشاورزي اين منطقه، پرداخت عوارض را نيز به مشكلات آن‌ها اضافه كرده به‌گونه‌اي كه مردم اين روستاها در حال مهاجرت به شهر هستند.

وي تصريح كرد: هركدام از اهالي اين روستاها كه براي انجام كاري مجبور باشند در روز از مسير آزادراه عبور كنند بايد حداقل ۱۲ هزار تومان عوارض پرداخت كنند كه در تعرفه جديد نرخ آن نيز افزايش داشته است.

مردمي كه بيكار شدند

يك كارشناس عمران در پلدختر اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد آزادراه خرم‌آباد - پل زال در حوزه استحفاظي پلدختر است كه ازنظر كاهش هزينه‌هاي سوخت، زمان، تصادفات و مخاطرات جاده‌اي مؤثر بوده و به‌طوركلي آزادراه در كلان كشور مفيد است اما اين آزادراه به شهرهاي پلدختر و معمولان و به‌ويژه مشاغل كنار جاده قديم به‌شدت آسيب وارد كرده است.

صمد چراغي پور افزود: قبل از احداث آزادراه خرم‌آباد - پل زال كه مشاغل زيادي در حاشيه جاده قديم در شهرستان پلدختر وجود داشت تردد خودروهاي سبك و سنگين مانند اتوبوس‌ها به اين مشاغل رونق زيادي داده بود اما با احداث اين آزادراه همه اين مشاغل حذف شد كه ازاين‌جهت خسارات زيادي به مشاغل خدماتي منطقه وارد شد.

وي افزود: اجراي پروژه آزادراه و تجهيز كارگاه در جاده قديم پلدختر به خرم‌آباد كه از «ميانكوه شرقي» مي‌گذرد و به‌عنوان جاده دسترسي محسوب مي‌شد به اين جاده به‌شدت آسيب وارد كرد و پس از اتمام پروژه  آن را مرمت نكردند.

اين  كارشناس عمران گفت: هم‌اكنون اهالي روستاهاي منطقه «ميانكوه شرقي» پلدختر مانند «قلعه نصير» و «آبسرد» و امثال آن‌كه آزادراه جاده قديم و راه دسترسي آن‌ها را تخريب كرده مجبورند براي عبور از بخشي از آزادراه عوارض كل آزادراه را پرداخت كنند كه اين ظلم در حق مردم ساكن اين روستاها است.

وي افزود: ساكنان اين منطقه درحالي‌كه تنها از ۳۰ كيلومتر آزادراه عبور مي‌كنند بايد عوارض ٩٠ كيلومتر را پرداخت كنند كه درواقع پيش‌بيني‌شده تعرفه‌هايي مخصوص مناطق روستايي «ميانكوه شرقي» با رنگ متفاوت تهيه كنند و  نصف عوارض را از آن‌ها بگيرند كه اين امر قابل‌كنترل است و خروجي دارد.

چراغي پور تصريح كرد: سراب «قلعه نصير» يكي از سراب‌هاي پر آب، تاريخي و قديمي منطقه بود كه متأسفانه براثر عمليات احداث آزادراه «پل زال» بتن‌ريزي‌هاي حجيمي كه از بالادست اتفاق افتاد، اين چشمه مقداري كور شد و با كاهش شديد دبي آب مواجه شد و متأسفانه موجب شد بخشي از اراضي كشاورزي آن منطقه به ديم تبديل شود و مردم آسيب ببينند.

وي افزود: درمجموع آزادراه براي كلان كشور، خوب بود اما از حيث حذف مشاغل به شهروندان پلدختر و معمولان خسارات زيادي وارد كرد و مردم روستاهاي حاشيه آزادراه در حوزه آب و كشاورزي آسيب ديدند و براي تردد روزانه به خرم‌آباد مجبور به پرداخت عوارض سنگين هستند.

اين كارشناس عمران گفت: ازنظر فني نيز برخلاف ساير آزادراه‌ها كه بايستي رانندگان با خيال آسوده از آن عبور كنند به دليل عدم عمليات تثبيت خاك،  بارها در برخي نقاط آزادراه ريزش و انسداد جاده ايجادشده و اين ريزش‌ها در آزادراه نسبت به ساير محورهاي مواصلاتي شهرستان بيشتر شد و هر بار نياز به عمليات خاك‌برداري و اقداماتي مانند پاك‌سازي دارد؛ ازاين‌رو لازم است به‌مرور نقاط ضعف شناسايي و رفع مشكل شود.

چراغي پور خاطرنشان كرد: عوارض آزادراه پل زال نسبت به ساير آزادراه‌ها گران‌تر است كه از اين نظر نيز دودش به چشم مردم محروم منطقه مي‌رود.

كاهش تردد در آزادراه «خرم‌آباد- پل زال»

فرماندار پلدختر اظهار داشت: افزايش عوارض آزادراه مي‌تواند براي مردم شهرستان هم فرصت و هم تهديد باشد، فرصت ازآن‌جهت كه موجب افزايش بار ترافيكي در جاده قديم مي‌شود كه مي‌تواند بخشي از شغل‌هاي ازدست‌رفته اين منطقه را احيا كند.

نعمت اله دستياري به مشكلات اجتماعي آزادراه خرم‌آباد - پل زال  اشاره كرد و اظهار داشت: محور قديم خرم‌آباد به پلدختر و پلدختر به پل زال داراي پيچ‌هاي خطرناك است و نقاطي از آن نياز به اصلاح هندسي مسير دارد كه انجام‌نشده و بار ترافيكي باعث بروز مشكلات، تصادفات و تلفات جاني مي‌شود و اين خود تهديد است.

وي به مشكلات فني آزادراه اشاره كرد و افزود: آزادراه پل زال مشكلات فراواني دارد و بخش‌هاي زيادي در مسير ترانشه هاي بغل جاده نشست كرده و مهار نشده‌اند، ديوارهاي پشتيباني كه ساخته‌شده شايد بعضي جاها به‌وسيله حجم خاكي كه پشت آن‌ها بوده جابه‌جاشده و بخش‌هايي از آن به دليل مهار نشدن براثر بارندگي‌ها در فصل زمستان متأسفانه ريزش مي‌كنند.

فرماندار پلدختر گفت: با توجه به اين ريزش‌ها و ضعيف بودن اكيپ راهداري آزادراه، اكثر مواقع گردنه «داد آباد بسته» مي‌شود.

مديريت آزادراه با كاهش عوارض موافق نيست

وي افزود: با توجه به اينكه جاده قديم دوخطه و پرپيچ‌وخم بوده و از يك سمت به كوه و از طرف ديگر به دره و رودخانه محدود شده لازم است مسئولان در اين رابطه  تمهيداتي بيانديشند.

دستياري خاطرنشان كرد: روستاهاي مسير آزادراه عليرغم مكاتبات زيادي كه در رابطه با كاهش عوارض انجام دادند اما مديريت آزادراه قبول نمي‌كند و آن‌ها باوجود ضرري كه متحمل شده‌اند بايد كل عوارض را پرداخت كنند.

وي افزود: روستاييان ازنظر جاده دسترسي، وسط آزادراه هستند و بايد يا يك‌سوم و يا نيم‌بها عوارض را پرداخت كنند و يا از آن‌ها عوارض گرفته نشود و يا اين‌كه مسيرهاي قديمي تردد آن‌ها كه عمليات آزادراه آن را تخريب كرده براي روستاييان احيا شود تا بخشي از مشكلات آن‌ها حل شود.

فرماندار پلدختر گفت: تونل‌هاي آزادراه پل زال ازنظر روشنايي و علائم مشكل‌دارند و تابلوهاي موجود در مسير آزادراه خيلي كثيف و علائم آن‌ها مشخص نيست و بعد از بارندگي بايد شسته شوند تا بازتاب خود را نشان دهد.

دستياري افزود: پيگير نحوه اخذ عوارض از روستائيان در آزادراه هستيم، ليست خودروهاي آن‌ها تهيه‌شده تا تحويل آزادراه داده شود و اين موضوع حل‌وفصل شود.

مرگ حيات‌وحش و تخريب‌هاي زيست‌محيطي با احداث آزادراه «پل زال»

رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست پلدختر گفت: با توجه به احداث و بهره‌برداري آزادراه خرم زال در منطقه زاگرس «ميانكوه شرقي» شهرستان پلدختر و تخريب‌هاي زيست‌محيطي زيادي كه در اين منطقه صورت گرفته شاهد تلفات حيات‌وحش در مسير جاده آزادراه خرم زال هستيم چون هيچ‌گونه تابلوي حيات‌وحش در آن نصب نشده است.

اميررضا محمدي نژاد به افزايش عوارض در آزادراه اشاره كرد و افزود: بنا، بر اين بود عوارض خودروها در آزادراه پل زال مقداري كاهش يابد اما در اين چند روز كه عوارض افزايش‌يافته شاهد ترافيك سنگين خودروهاي سبك و سنگين در جاده قديم خرم‌آباد - پلدختر و پلدختر - انديمشك هستيم.

وي تصريح كرد: افزايش عوارض آزادراه موجب افزايش تصادفات و تلفات جاني بيشتر شده و همچنين واژگوني تانكرهاي حامل سوخت آلودگي رودخانه كشكان را سبب مي‌شود.

رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست پلدختر گفت: انتظار مي‌رود مديران استاني و شهرستاني با برگزاري جلساتي در رابطه با كاهش تعرفه‌هاي عوارض با مدير آزادراه خرم زال به هماهنگي‌هايي برسند و تصميماتي در اين رابطه گرفته شود تا بتوان ترافيك را در جاده قديم به حداقل رساند.

رايزني با معاون وزير راه

نماينده مردم پلدختر و معمولان اظهار داشت:در رابطه با عوارض آزادراه پل زال با معاون وزير راه و هاشم زاده مديرعامل شركت آزادراه طي ديداري رايزني‌هايي صورت گرفت.

سيد حميدرضا كاظمي افزود: با توجه به كوهستاني و صعب‌العبور بودن مسير و تونل‌ها احداث آزادراه پل زال هزينه بالايي داشته و وزارت راه نرخ عوارض آن را تعيين مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: هدف از رايزني‌ها پيگيري حق‌وحقوق ساكنان مسير آزادراه يعني مردم دهستان «ميانكوه شرقي» پلدختر است كه يا كارتي به آن‌ها داده شود و يا اين‌كه عوارض آن‌ها را نيم‌بها حساب كنند.

وي افزود: ازنظر قانون آزادراه بايد دسترسي‌هاي محدود داشته باشد و نمي‌تواند هرجايي ورودي و خروجي داشته باشد زيرا اين كار موجب بروز تصادف مي‌شود.

نماينده مردم پلدختر در مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين رابطه با نامه‌نگاري‌هايي با وزير راه درخواست شد كه دسترسي‌هاي محدود به منطقه را مشخص كنند كه براي كاهش عوارض در جهت كمك به مردم منطقه قول مساعد دادند.

افزايش ۲۵ درصدي نرخ عوارض سواري

مسئول بهره‌برداري آزادراه خرم‌آباد - پل زال در سخناني با اشاره به اينكه پروژه آزادراه خرم‌آباد- پل زال يك پروژه مشاركتي ملي است كه با سرمايه‌گذاري ۵۰ درصدي بخش خصوصي آغاز شد، اظهار داشت: اصل سرمايه بخش خصوصي به‌علاوه سود از محل عوارض اين آزادراه در طول قرارداد تأمين مي‌شود و سپس اين مسير به مالك اصلي آن‌كه وزارت راه و شهرسازي است، تحويل مي‌شود.

عبدالرضا دستمالچي خاطرنشان كرد: بعد از تحويل هم وزارت راه و شهرسازي از محل عوارض مي‌تواند پروژه‌هاي جديد راه‌سازي را اجرا كند.

وي بابيان اينكه مطابق قرارداد بايد سالانه يك‌مرتبه افزايش عوارض را داشته باشيم و آخرين افزايش نرخ مربوط به تاريخ اول شهريورماه ۹۵ بوده است، يعني بيش از ۲۰ ماه پيش تصريح كرد: در افزايش عوارض جديد، نرخ عوارض سواري ۲۵ درصد و نرخ عوارض تريلي ۱۵ درصد افزايش‌يافته است و به‌صورت ميانگين افزايش عوارض ۱۵ درصد بوده است.

مسئول بهره‌برداري آزادراه خرم‌آباد - پل زال با اشاره به اينكه چون يك مرحله افزايش نرخ نداده‌ايم شايد يك مقدار اين عوارض زياد به نظر برسد، خاطرنشان كرد: طبق مفاد قرارداد ۲۵ درصد عوارض دريافتي بايد صرف راهداري و نگهداري راه شود اما هزينه‌هاي راهداري بسيار بالا است و در حال حاضر به‌جاي ۲۵ درصد حدود ۳۰ درصد از محل عوارض براي راهداري هزينه مي‌كنيم.

مبلغ عوارض پيشنهادي شركت آزادراه خرم‌آباد- پل زال كمتر بود

دستمالچي با تأكيد بر اينكه پروسه تصويب نرخ جديد عوارض يك پروسه طولاني‌مدت است و شايد بحث‌هاي يك‌ساله انجام‌شده در وزارت راه و شهرسازي منجر به اعلام نرخ جديد عوارض شده است، افزود: مبلغ پيشنهادي ما براي عوارض آزادراه كمتر از مبلغ اعلام‌شده بود اما در وزارت راه و شهرسازي به اين نتيجه رسيدند كه چه ميزان عوارض افزايش يابد.

رئيس پليس‌راه لرستان نيز در سخناني با اشاره به اينكه نتايج ناشي از افزايش عوارض آزادراه خرم‌آباد- پل زال يك تا دو ماه ديگر خود را نشان مي‌دهد، ازنظر ترافيكي به شرايط قبل از احداث آزادراه مي‌رويم، اظهار داشت: تصادفات جاده‌اي كه در محور قديم خرم‌آباد- پلدختر رخ مي‌داد مردم را نگران مي‌كرد و تداخل خودروهاي سبك و سنگين در اين محور، هم‌جهت بودن با رودخانه، آلودگي رودخانه و ... از عواملي بود كه باعث شد مردم خوشحال شوند كه يك آزادراه احداث مي‌شود.

افزايش تردد از محور قديم و ترافيكي كه در شهرها قفل مي‌شود

مرتضي چغلوند بابيان اينكه متأسفانه افزايش هزينه‌هاي تردد از اين آزادراه باعث مي‌شود به همان رويه برگرديم، يعني هيچ نفعي نبرده‌ايم و ضرر هم كرده‌ايم، تصريح كرد: ترافيك جاده قديم خرم‌آباد- پلدختر از داخل شهرهاي ويسيان و معمولان هم رد مي‌شود و با افزايش تردد در اين محور و ترافيك بالا ديگر شهر پلدختر در ساعاتي از روز قفل مي‌كند.

وي با تأكيد بر اينكه با افزايش عوارض آزادراه خرم‌آباد- پل زال و افزايش تردد در محور قديم اين مسير،  در محورهاي شمال غرب به جنوب از زانوگه به حدي ترافيك سنگين است كه رانندگان نمي‌توانند در جاده تردد كنند، افزود: حداقل انتظار داريم در مقابل عوارض سنگين، خدمات‌دهي در آزادراه استاندارد شود، اين آزادراه روشنايي ندارد، آتش‌نشاني ندارد،  پيچ‌ها و تونل‌هاي آن روشنايي مناسب ندارد.

به‌هرروي افزايش عوارض در آزادراه خرم‌آباد- پل زال، رانندگان را بر سر دوراهي «عوارض سنگين» و «خطر» قرار داده است تا با توجه به مشكلات معيشتي اين بار رانندگان راندن به سمت «جاده مرگ» را انتخاب كنند.


برگشت به تلکس خبرها