تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : عدم انجام تخلف و رعايت مقررات در كشورهاي توسعه‌يافته به‌منزله فرهنگ بالا نيست/ ميزان جريمه و برخوردهاي قانوني بازدارنده است
چهارشنبه، 22 آذر 1396 - 14:15     کد خبر: 82513

ترابر نيوز: معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي در اولين كنگره روانشناسي ترافيك تاكيد كرد: عدم انجام تخلف و رعايت مقررات در كشورهاي توسعه‌يافته به‌منزله فرهنگ بالا نيست بلكه ميزان جريمه و برخوردهاي قانوني بازدارنده است و هيچ‌كس حاضر نيست به خاطر انجام يك تخلف و دريافت رشوه تمام زندگي خود را نابود كند.
ترابر نيوز:

مهرداد تقي زاده

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نخستين كنگره ملي روانشناسي ترافيك (يادبود دكتر مهدي خانباني) صبح امروز در دانشگاه شهيد بهشتي با حضور مهرداد تقي زاده معاون حمل‌و‌نقل وزير راه و شهرسازي، سيدمرتضي باقري مشاور و دستيار ويژه وزير راه و شهرسازي، سردار احمديان معاون بهداشت و امداد ناجا، سرهنگ بصيرت رئيس پليس پيشگيري ناجا، سيد حسن صدوق رئيس دانشگاه شهيد بهشتي تهران و حسين پورشهريار رئيس كنگره روانشناسي ترافيك برگزار شد.

 در اين كنگرهد، مهرداد تقي زاده معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي ضمن گراميداشت ياد دكتر مهدي خانباني اظهار داشت: در رابطه با موضوع  روانشناسي ترافيك نمي‌توان گفت تا كنون كار چنداني در كشور انجام شده است و در واقع  بلكه هيچ كاري به‌صورت عملي و در حد قابل‌توجه صورت نگرفته  و خلأ اين موضوع كاملاً به چشم مي‌خورد.

وي در ادامه  افزود: انتظار مي‌رود خروجي برگزاري اين كنگره اثرگذار باشد؛ اما با اطمينان مي‌توان گفت كه خروجي به‌هيچ‌وجه اثرگذار نخواهد بود مگر اينكه يك ويژگي داشته باشد.

تقي زاده بيان داشت: در صورت برخورداري خروجي از اين ويژگي من به‌عنوان دبير كميسيون ايمني راه‌ها قول مي‌دهم اين خروجي در كميسيون ايمني راه‌هاي كشور مورد بحث و بررسي قرار گيرد و سپس عملياتي شود.

همچنين معاون وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: صرفاً نمي‌توان به يك كار دانشگاهي، آكادميك و تدوين روانشناسي ترافيك اكتفا كرد، بلكه موانع اجرايي در كشور نيز بايد ديده شود و همچنين راهكار‌هاي آن نيز ارائه گردد.

دبير كميسيون ايمني راه‌هاي كشور تصريح كرد: حتي با تدوين بهترين مجموعه و انجام آزمايش و تست‌ها از سوي بخش‌هاي مختلف براي ارائه مجوز به افراد،  جهت فعاليت در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي و تصويب در كميسيون ايمني راه‌ها و مجلس شوراي اسلامي نبايد تصور كنيم كه كار به اتمام رسيده است.

وي  در ادامه افزود: به‌ عنوان  مثال اگر يكي از مراكز ايجاد شده جهت انجام تست روانشناسي در ازاي دريافت مبلغي از متقاضي گواهي موردنظر را ارائه دهد، چطور بايد چنين مسئله‌اي كه تمام زحمات را به هدر مي‌دهد برخورد مي‌شود؟ لذا برخورد با متخلفان بايد در پكيج ديده شود.

همچنين تقي زاده خاطرنشان كرد: برخورد با رشوه در كشور در حد تشكيل پرونده تخلفات اداري يا براي بخش خصوصي پلمپ يك تا دوماهه آن موسسه يا است كه بعد از پايان دوره فعاليت خود را از سر مي‌گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين مسئله در بخش‌هاي ديگر در حال رخ دادن است، يادآور شد: تا چند سال قبل در مورد مراكز معاينه فني كه با جان مردم سر و كار دارد، امكان تهيه گواهي معاينه فني از طريق تماس تلفني بدون نيازبه حضور در مركز وجود داشت.

وي در ادامه به سامانه سيمفا براي رفع بخشي از مشكلات مذكور مربوط به مراكز معاينه فني خودروها اشاره كرد و گفت: اگرچه با اين سامانه خودرو ملزم به حضور در مركز معاينه فني است اما اگر حضور داشت و تست‌ها و آزمايش‌هاي مربوط به معاينه فني بر روي آن صورت نگرفت چه بايد كرد؟ بايد ضمانت‌هاي اجرايي اين موارد در دستورالعمل‌ها ديده شود.

تقي زاده با اشاره به تجارب بين‌المللي خاطرنشان كرد: جريمه دريافت رشوه در كشور استراليا ۱۰ هزار دلار به‌علاوه دو تا سه سال زندان است و در برخي ديگر ۱۵ سال زندان و انفصال از خدمات دولتي به‌صورت مادام‌العمر است.

همچنين معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: با توجه به اينكه اشخاص حاضر در اين جلسه متعصب‌ترين افراد به اجراي پروژه روانشناسي ترافيك هستند، لذا بايد براي كمك به اجرايي شدن پروژه از افراد آشنا به فرايندهاي قوانين و مقررات و راه‌هاي فرار از آن استفاده شود تا اين راه‌ها بسته شود.

وي در ادامه تصريح كرد: عدم انجام تخلف و رعايت مقررات در كشورهاي توسعه‌يافته به‌منزله فرهنگ بالا نيست بلكه ميزان جريمه و برخوردهاي قانوني بازدارنده است و هيچ‌كس حاضر نيست به خاطر انجام يك تخلف و دريافت رشوه تمام زندگي خود را نابود كند.

اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي يادآور شد: اگر پكيج روانشناسي ترافيك به‌صورت كامل ارائه شود در كميسيون ايمني راه‌ها مطرح و به تصويب خواهد رسيد همچنين تا زمان اجراي كار مورد حمايت و پشتيباني قرار خواهد گرفت.

تقي زاده با اشاره به ارائه طرح «الزام صندلي كودك براي زمان جابجايي كودك در خودروهاي سواري» از سوي سيد مرتضي باقري مشاور و دستيار ويژه وزير راه و شهرسازي در امور حمل‌ونقل اظهار داشت: اين طرح در كميسيون ايمني راه‌هاي كشور و دولت به تصويب رسيد ما در مجلس شوراي اسلامي مورد موافقت قرار نگرفت.

وي در ادامه گفت: به نظر مي‌رسد بايد طوري برنامه‌ريزي مي‌شد كه ايشان در جلسه كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي براي دفاع از اين طرح حاضر مي‌شدند. لذا بايد در چنين جلساتي اساتيد و كارشناسان دخيل در طرح دعوت شوند.

در پايان معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي خطاب به اساتيد و كارشناسان طرح روانشناسي ترافيك تأكيد كرد: انتهاي كار تهيه كتابچه از طرح ديده نشود، بلكه انتهاي كار زماني است كه تمام مراحل آن تصويب‌شده و در زمان اجرا امور مورد پايش قرار گرفته  و به‌درستي انجام شود.

 


برگشت به تلکس خبرها