تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : حضرت فاطمه معصومه (س) با قدومش خاك قم را بهشتي كرد
سه شنبه، 21 آذر 1396 - 15:51     کد خبر: 82499

ترابر نيوز: بيست سوم ربيع الاول،با قدوم سراسر خير و بركت بانوي كرامت،حضرت فاطمه معصومه(س)به قم،چشم شهر روشن شد.
ترابر نيوز:

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛چشم ها منتظر و دل ها بيقرار ،هلهله ي مردم شهر خبر از سفر عزيزي مي دهد، بيستم سوم ربيع الاول چشم قم روشن شد، بانوي كرامت،حضرت فاطمه معصومه (س) با قدومش خاك قم را بهشتي كرد.

سلام بر تو اي بانوي ماه،  سلام بر تو اي دختر امامت ،سلام بر تو اي خواهر ولايت خوش آمدي به شهر قم.

مريم آل رسول (س)تنها 17 روز ميهمان شهر قم بود و بيت النور پذيراي وجود مطهر بانوي كرامت(س)بود.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

چه سنت زيبايي است اكنون پس از گذشت  1237 سال هنوز با شاخه هايي از گل سلام  و صلوات به پيشواز تو مي آييم بانو، سلام بر تو اي آفتاب كرامت، اي زلال محبت، آمدنت مبارك، خوش آمدي به شهرقم.

بانوي آفتاب هر چند مهمان هفده روزه ي شهر قم بودي،اما سال هاست ميزبان ميهمانان شهر قمي و مرهمي بر تمام دل هاي شكسته.

عمه سادات بگو كيستي؟
فاطمه يا زينب ثانيستي؟

از سفر كرب و بلا آمدي؟
يا كه به دنبال رضا آمدي؟

مردم قم به رسم هر ساله درهمزمان با 23 ربيع الاول،سالروز ورود حضرت معصومه(س)به شهر قم برنامه هاي متنوعي از جمله خطبه خواني خادمان، مراسم استقبال از كاروان نمادين بانوي كرامت،عطر افشاني و غبار روبي ضريح مطهر آن حضرت را برگزار مي كنند و به اين طريق عشق و ارادت خالصانه ي خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان مي دهند.

تصاوير زير تنها گوشه اي از عشق و ارادت مردم قم را به ولي نعمتشان حضرت فاطمه معصومه(س)در سالروز ورود سراسر خير و بركت ايشان به شهر قم نشان مي دهد.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

 شرحي مختصر بر زندگاني پربركت كريمه ي اهل بيت(س)

اول ذيقعده سال ١٧٣ هجري قمري، با ولادت فرزندي از تبار رسول الله(ص)، مدينه، فروغي ديگر يافت و خانه پرمهر امام كاظم(ع) و نجمه خاتون، غرق سرور و شادماني شد.


حضرت فاطمه معصومه(س) ديده به جهان گشود و در بوستان معنويت، نسيم سبز بشارت وزيدن گرفت.


شرافت نسبي حضرت معصومه(س)، فراتر از آن است كه قلم، توان دركش را داشته باشد. نياكان او، پرچم داران هدايت و فضيلت و خود، دختر امام، خواهر امام و عمّه امام است. بيست و پنج سال تمام، امام رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون به شمار مي رفت، تا اينكه بعد از يك ربع قرن انتظار، ماه تاباني از افق امامت درخشيد. كريمه اهل بيت، حضرت معصومه(س)  لحظه اي از خورشيد فروزان امامت جدا نمي شد و از درياي بي كران علوم پدر و برادر، كسب فيض مي كرد.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

در سال 201 قمري در پي انتقال اجباري امام رضا عليه السلام به خراسان، حضرت معصومه عليها السلام بعد از يك سال تحمل دوري برادر بزرگوارش از مدينه منوره عازم خراسان گرديد.

 از آن جايي كه حضرت فاطمه معصومه عليها السلام پيام آور فرهنگ و معارف اهل بيت عليهم السلام و مدافع مظلوميت امامان شيعه و تداوم بخش راه پدر بزرگوارش در مبارزه با طاغوت هاي زمان بود، عوامل حكومتي بني عباس، در شهر ساوه به كاروان  آن حضرت حمله كرده و همراهان آن حضرت را به شهادت رساندند.

طبق نوشته ي شيخ جعفر مرتضي عاملي در كتاب حياة الامام الرضا (ع) حضرت فاطمه معصومه (ع)، را مسموم نمودند.

ايشان  بر اثر مسموميت و شدت غم و اندوه در شهر ساوه بيمار گرديد و فرمود: مرا به شهر قم ببريد; زيرا از پدرم شنيدم كه مي فرمود: شهر قم مركز شيعيان ماست . براي همين حضرت معصومه(س) در 23 ربيع الاول سال 201 قمري به شهر قم وارد شده و مورد استقبال عده زيادي از مردم مشتاق و شيفته ي اهل بيت (ع) قرار گرفت.

 بعد از 17 روز اقامت در منزل موسي بن خزرج  در قم كه به بيت النور شهرت يافت، در دهم ربيع الثاني سال 201 هجري ديده از جهان فرو بسته و در باغ بابلان محل فعلي مزار آن حضرت دفن گرديد.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

 

عمر حضرت فاطمه معصومه(س)تنها28 سال بود و در عمر كوتاه و بابركت خود توانستند به بلند ترين مقام علمي، عصمت و ولايت پذيري برسند.

شهر قم پيش از ورود حضرت معصومه(س)

قم قبل از اسلام به صورت چند قلعه بوده كه عده اي زرتشتي و يهودي در آن زندگي مي كردند. بعد از اسلام با آمدن اشعري ها (كه اصالتا شيعه و يمني تبار بوده اند)، كم كم اين سرزمين توسعه يافت. در اوائل قرن اول و در سال 23 هجري شهر قم توسط لشكر اسلام فتح گرديد و رفت و آمد مسلمانان عرب به قم آغاز شد.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

نخستين كساني كه از اشعري ها به قم آمدند عبدالله بن سعد و عبدالله احوص و عبدالرحمن و اسحاق از فرزندان سعد بن مالك بن عامر اشعري بودند و به اين ترتيب ارتباط شيعيان خالص علوي با قم برقرار شده و مامن شيعيان گرديد. از آن زمان مردم قم به مذهب اهل بيت عليهم السلام علاقه خاصي پيدا كرده و به همين جهت مورد سختگيري و بي مهري خلفاي حاكم و ستمگر عصر خود بودند.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه عليها السلام از آباداني ظاهري بي بهره بود و اهالي شيعي مذهب آن در اثر بي توجهي حاكمان مورد آزار و اذيت بودند، اما از لحاظ ايمان و اعتقاد مذهبي، اين شهر بهترين فضاي معنوي را داشته و زمينه پذيرش اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و ياران با وفاي آنان در اين منطقه كاملا فراهم بود. 

بخشي از آثار و بركات حضرت معصومه (س) در قم

ورود حضرت فاطمه معصومه(س)به شهر قم و دفن پيكر مطهر آن بانوي كبريا در اين شهر، آثار و بركات فراواني را به همراه داشته است. از لحظه ورود نبيره حضرت رسول(ص)به قم، پيوسته اين شهر از جهات فرهنگي، سياسي، اجتماعي، عمراني و اقتصادي رو به رشد و پيشرفت نهاده است.

بركات حضرت معصومه در شهر قم و تاثير اين شهر بر كل ايران آنچنان مهم بوده و هست كه سال ها دل و ديده ميليون ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است.

اين تاثير نه تنها براي زائران مشتاقي كه از راه هاي دور به عشق زيارت مرقد مطهر اين دخت عصمت و يادگار امام موسي عليه السلام با ارادت خالصانه به اين مكان مقدس مي شتابند ملموس است بلكه حتي براي كساني كه با انگيزه هاي غير مذهبي وارد اين مكان شده اند و يا از اين ديار عبور كرده اند، پرجاذبه و شگفت انگيز بوده است. در عظمت و شكوه ظاهري اين بارگاه مقدس، حقيقت و معنويت خاصي نهفته است كه ناخود آگاه هر بيننده اي را به سوي آن متوجه ساخته و دل و ديده اش را صيد مي كند. 

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

قم با اين ويژگي ها در ميان شهرهاي شيعه نشين از شهرت جهاني برخوردار شد و يكي از شهرهاي مهم جهان اسلام به شمار آمده و از مراكز مهم فرهنگي و فقهي شيعه گرديد و از همه مهم تر به عنوان هسته مركزي و پايگاه اصلي بزرگترين و باشكوهترين انقلاب در تاريخ جهان گرديد.


 از بركات فاطمه معصومه عليها السلام، پرورش عالمان و انديشمندان بزرگي چون شيخ صدوق،خواجه نصير الدين طوسي وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزير و مورخ و رجال علمي و مردان سياست و وزارت از اين خطه ظهور نموده اند.


يكي ديگر از بركات مزار مقدس بانوي دو عالم، حضرت معصومه عليها السلام در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علميه است. تاريخ اين كانون علم و فقاهت به قرن ها قبل بر مي گردد. ابراهيم بن هاشم قمي، سعد بن عبدالله قمي، احمد بن اسحاق قمي، علي بن بابويه قمي و ده ها محدث و عالم شيعي از اوايل قرن سوم هجري به بعد، زمينه گسترش علم و ادب و حديث را در اين شهر ايجاد كرده بودند. اين حوزه علمي كم و بيش تداوم داشت و ترويج علم در اين شهر همچنان در طول تاريخ ثمرات پرباري به همراه همانا بهشت داراي هشت در است كه يكي از آن درها مخصوص مردم قم است. آنان شيعيان برگزيده ما در ميان ساير شهرها هستند. خداوند ولايت و محبت ما [اهل بيت] را با طينت آنان عجين كرده است.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

اين رشد علمي همچنان رو به بالندگي بود تا در سال 1315 شمسي مرحوم شيخ عبدالكريم حائري پرچمدار علم و فضيلت از اراك به قم آمده و روحي تازه به كالبد اين كانون فقاهت و معنويت دميد. اقبال آيت الله العظمي بروجردي رحمه الله به قم، فعاليت هاي فرهنگي واجتماعي را در اين شهر تسريع نموده و همچنين ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شيعي و همراهي آنان با حركت حوزه علميه در شكوفائي آن نقش به سزايي داشت.

بانوي كرامت (س) در بيان جهانگردان غربي

اوژن فلاندن ،جهانگرد فرانسوي و دانشمندي كه در زمان محمد شاه قاجار در سال هاي 1219 و 1221 شمسي به ايران آمده است، در مورد اهميت و نقش شهر قم و مرقد مطهر حضرت معصومه عليها السلام چنين مي نگارد:مقبره فاطمه كه ايراني ها «معصومه » مي نامند در تمام مشرق، احترامي به سزا دارد و مردم از اكناف به زيارتش مي آيند، فاطمه نوه علي است. از پادشاهان ايران، شاه عباس دوم، شاه صفي و فتحعلي شاه در قم مدفونند. تيمور لنگ به قم چندان لطمه نرسانده و شايد از بركت فاطمه باشد. 

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)

كارل بروگش،جهانگرد آلماني نيز كه اوضاع ايران را در سده نوزدهم ميلادي از ديد مادي خود بررسي كرده است، در مورد عظمت ظاهري شهر قم و حضرت معصومه عليها السلام چنين مي گويد: دورنماي قم به معناي واقعي كلمه از فاصله چند ميلي مي درخشد، زيرا گنبد زيارتگاه اين شهر را با ورقه هايي از طلا پوشانده اند كه نور آفتاب را به شكل خيره كننده اي منعكس مي كند. شاهان ايران علاقه زياد دارند به اين كه گنبد بناهاي مقدس را با ورقه هاي طلا و نقره بپوشانند. طلا كاري ها و نقره كاري هاي زيباي ضريح مقدس واقعا چشم را روشن مي كنند. خدمتكارانم پيوسته از شكوه و جلال گنبد و مقبره فاطمه در قم سخن مي گفتند.

نه فقط زندگان بلكه مردگان نيز به سوي اين مزار جلب مي شوند; زيرا بسياري از ايرانيان وصيت مي كنند كه پس از مرگ در جوار اين بانوي مقدس دفن شوند. قم مدفن قديسين هم هست. بنا به گفته اهالي محل، قم داراي 444 امامزاده كوچك و بزرگ است.

كرامات و فضيلت هاي زيارت مرقد حضرت فاطمه معصومه(س)

حضرت معصومه(س) به كريمه اهل بيت(س) شهرت دارند، چرا كه ايشان بر اثر عبادت و بندگي خداوند به مرتبه اي رسيده اند كه مظهر اراده حق و واسطه فيض الهي شده اند؛ همانگونه كه امام صادق(ع) فرمودند:بندگي خداوند گوهري است كه نهايت و باطن آن فرمانروايي بر موجودات است.ايشان  داراي مقام شفاعت هستند و بنابر قول امام صادق(ع) به شفاعت ايشان همه شيعيان وارد بهشت مي شوند.


زيارت مرقد شريف حضرت معصومه(س) بسيار مورد سفارش امامان معصوم(ع)  و داراي فضيلت فراواني است، چنانچه امام رضا(ع) فرموده اند: كسي كه فاطمه معصومه(س) را زيارت كند سزاوار بهشت خواهد بود.

شهر قم،ميزبان مريم آل رسول(س)


امام صادق(ع) از قم به عنوان حرم اهل بيت(ع) نام مي برند و مي فرمايند:به زودي بانويي از فرزندان من بر آنجا دفن خواهند شد كه نامش فاطمه است، هر كس او را زيارت كند بهشت بر او واجب خواهد شد.

 حضرت فاطمه معصومه(س) پرورش يافته مكتب اهل بيت (ع) و يادگار صاحبان آيه ي تطهير است، نمونه عالي از طهارت و پاكي و اين ويژگي به زيبايي در لقب ايشان(معصومه) متجلي است.


برگشت به تلکس خبرها