تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : سياست وزارت راه و شهرسازي انضمام حاشيه به متن است
چهارشنبه، 26 مهر 1396 - 15:50     کد خبر: 81628

ترابر نيوز: وزير راه و شهرسازي در دومين رويداد ملي جستار با تأكيد بر اين مطلب كه سياست وزارتخانه انضمام حاشيه به متن است، گفت: تاكيدم بر بحث شهروند محوري كه بارها و بارها آن را موردتوجه قرار دادم با اين هدف بود كه معتقدم هر اقدامي بايد با شاخصه‌هاي ارتقا كيفيت آزمون و سنجيده شود.
ترابر نيوز:

 

 
 عباس آخوندي در دومين رويداد ملي جستار در محل سالن پاك‌دامن مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي، گفت: بسيار خوشوقتم كه در جمع فرهيخته‌اي متشكل از انديشه‌ورزان در حوزه مسكن و شهرسازي و زندگي شهري صحبت مي‌كنم.
وزير راه و شهرسازي همچنين ضمن خيرمقدم به مهمانان فرانسوي حاضر در دومين همايش جستار اظهار اميدواري كرد تا در سطح ملي تبادل‌نظرهاي جدي صورت بگيرد.
آخوندي گفت: مدت زيادي است كه ما در ايران اساساً توسعه و مدرن شدن را با اجراي يكسري از پروژه‌ها مساوي مي‌دانيم. حتي مدرنيزم را تحت‌عنوان پروژه مدرنيزم مي‌شناسيم. تاكيد بيش از حد بر پروژه محوري و تنزل همه اقدامات و اتفاقات در قالب اينكه پروژه‌اي طراحي كنيم، همه كارها را مهندسي كنيم و فكر كنيم تمام زندگي شهري در كنترل مهندسان چه مهندسان حكومتي و چه مهندسان كارگاهي است در واقع اين نوع نگاه نازل‌ترين نوع نگاه به زندگي و توسعه شهري است.
عضو كابينه دولت دوازدهم ادامه داد: در حال حاضر همه فكر مي‌كنند همه زندگي شهري در كنترل و در اختيار مهندسان، چه مهندسان حكومت و چه مهندسان كارگاه است به همين دليل از ابتداي پذيرش مسئوليت تأكيد فراواني بر بحث حفظ حقوق شهروندي و شهروند محوري داشته‌ام.
آخوندي ادامه داد: اگر يك نفر از من كه از سال ۵۸ تاكنون در سمت‌هاي مختلفي كار كرده‌ام پرسش كند كه چه تجربه‌اي آموخته‌ام؟ پاسخ‌خواهم داد كه در غياب شهروند و محور قرار ندادن شهروند هرگونه‌ توسعه‌اي در حوزه‌هاي مختلف صنعت، فرهنگ و شهرسازي بي‌اثر است.
وي تصريح كرد: اگر شهروند، محور توسعه نباشد همه برنامه‌ها «هباء منثورا» است و جز ايجاد مزاحمت براي شهروندان نتيجه اي در پي نخواهد داشت.
آخوندي با تأكيد بر آنكه مفهوم شهروند، مفهوم پيچيده و عميقي است، گفت: شهروند در برگيرنده مفاهيمي در ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي حق داشتن حق و آزادي است. در كنارش تكليف، تعهد و مسئوليت نسبت به آينده خويشتن و كشور از ديگر مفاهيم شهروندي است كه بايد موردتوجه قرار گيرد.
آخوندي افزود: شهروند مفهوم پيچيده‌اي است اما به دليل آنكه اكثريت، خوي تقليل‌گرايي دارند در پي آن هستيم كه شهروند را يارانه‌بگير و نان‌خور دولت تعريف كنيم. به همين دليل از ابتدا و در همه‌جا نه‌فقط به شركت عمران و بهسازي شهري بلكه در بنادر، راهداري و ساير حوزه‌ها بر اين مطلب تأكيد كرده‌ام كه همگان براي ارتقا كيفيت زندگي شهروندان تلاش كنند.
عضو كابينه دولت دوازدهم گفت: به همكارانم در سازمان بنادر بارها گفته‌ام كه بايد تحليل كنيم كه تحولاتي كه در سازمان بنادر و دريانودري اتفاق افتاد، نتيجه‌اش چه بود؟ بندر شهيد رجايي در بندرعباس به اين اميد ايجاد شد كه بزرگ‌ترين بندر تجاري را در شمال خليج‌فارس ايجاد كند كه اين بندر با اهداف فوق احداث شد. اگرچه اين بندر ظرفيت زيادي دارد و به دنبال توسعه بيشتر است، ‌اما همين عمران گرايي باعث شد كه آثار پيراموني بندر ناديده گرفته شود.

بنادر كشور بي‌توجه به شهروندمحوري توسعه يافت

وي افزود: آيا بنادر لنگه، ميناب و ساير بنادر كوچك با توسعه بندر شهيد رجايي توسعه يافت؟ در حال حاضر ۴۰ درصد جمعيت بندرعباس حاشيه‌نشين هستند و توسعه بنادر به ارتقا كيفيت زندگي در بندرعباس نينجاميده است.
وزير راه و شهرسازي تأكيد كرد: تاكيدم بر بحث شهروند محوري كه بارها و بارها آن را موردتوجه قرار دادم با اين هدف بود كه معتقدم هر اقدامي بايد با شاخصه‌هاي ارتقا كيفيت آزمون و سنجيده شود. بنده به‌هيچ‌عنوان مخالف توسعه بنادر نيستم اما برايم مهم است كه رابطه بنادر را با بندر‌هاي پيرامون و همچنين شهروندمحوري، موردتوجه قرار دهيم.
وي با طرح اين پرسش كه آيا مي‌دانستيم در بنادر جنوب كشور شبكه بين‌المللي تجاري داريم و وقتي بندر شهيد رجايي ايجاد شود كل شبكه تجاري از بين مي‌رود؟ گفت: بسيار مهم است وقتي اقدامي مي‌كنيم در قالب حوزه شهروندي و ارتقا كيفيت زندگي شهروندان باشد به همين دليل معتقدم اساساً بايد تعريف خود را از شهر تغيير دهيم؛ زيرا شهر سازمان اجتماعي است و تنها يك كالبد نمي‌باشد.
وي در رابطه با انديشه ايران‌شهري يادآور شد: اخيراً كتابي را از آقاي اخوان يكي از متفكران ايراني مطالعه مي‌كردم كه در آن اشاره كرده بود به اين نكته كه شهر يك سازمان اجتماعي است؛ و در اين سازمان اجتماعي غير از انسان‌ها موجودات ديگري نيز زندگي مي‌كنند كه در اين سازمان اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرند.
آخوندي ادامه داد: نكته‌اي كه مي‌خواهم به صحبت‌هاي اخوان اضافه كنم آن است كه بايد تلاش كنيم كه در شهر (سازمان اجتماعي) ارزش‌هاي بيشتري خلق كنيم؛ زيرا انسان موجودي اجتماعي - فرهنگي است و آن بخش فرهنگي است كه سبك زندگي را شكل مي‌دهد، كيفيت زندگي را ايجاد مي‌كند و همه بحث‌ها از حوزه فرهنگ نشات مي‌گيرد.
آخوندي همچنين گفت: نكته‌اي كه برايم جاي تأمل داشت اين بود كه عاقبت و فرجام عمران‌گرايي بدون توجه به حوزه فرهنگ و جستار در كيفيت فرهنگي، شهرهاي كنوني است.

گرايش صرف به عمران‌گرايي، عواقب دردناك و جانكاهي دارد

وي ادامه داد: معتقدم تجربه‌هاي ما در خاورميانه هركدام به نحوي متذكر مي‌شوند كه بي‌توجهي به انسان فرهنگي –اجتماعي و توجه صرف به عمران گرايي داراي عواقب سخت، دردناك و جانكاهي است.
وي ادامه داد: انقلاب ايران بحث قابل واكاوي است. در هر صورت انقلاب اسلامي ايران در اوج فعاليت‌هاي عمراني محقق شد و توجه به بازآفريني شهري در برنامه ششم توسعه در دستور كار قرار گرفت و نشان داد كه توسعه صرف بر مبناي عمران‌گرايي، قابل‌قبول نيست بلكه شهروند محوري نيز بايد در دستور كار قرار بگيرد.
وزير راه و شهرسازي گفت: مطالعه بر روي داعش و پديده خشونت‌بار داعش در روزگار معاصر، قابل‌تأمل است. اگر اين پديده خشونت بار را تعقيب كنيد متوجه خواهيد شد كه خواستگاه داعش در كشورهايي است كه داراي بيشترين رشد عمراني هستند و مرفه‌ترين زندگي مادي را دارند.
وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اينكه داعش توسط كشورهاي با بيشترين توسعه عمراني پشتيباني مي‌شود، گفت: ابعاد سياسي داعش در جاي خود، قابل بررسي است و من به دنبال واكاوي ابعاد فرهنگي آن هستم زيرا معتقدم بدون فرهنگ هيچ كاري قابل انجام نيست. از همين رو ست كه هر چه بيشتر مي‌گذرد، بيشتر بر اينكه بايد مبناي توسعه، توسعه بر محور بهبود كيفيت زندگي انسان فرهنگي باشد معتقدتر مي‌شوم.

بازگشت به حوزه تمدني ايران‌شهري و ارتقاي كيفيت زندگي شهري و شهروندي

عضو كابينه دولت دوازدهم ادامه داد: معتقدم تعريف انسان فرهنگي با در نظر گرفتن ارتقا كيفيت زندگي و حس تعلق تاريخي و معنوي مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف سياست‌گذاري تأثير مستقيم داشته باشد كه اين تعريف و بازخواني همانا بازگشت به حوزه فرهنگ و تمدن ايران‌شهري است.
وي افزود: بازگشت به حوزه فرهنگي-تمدني ايران‌شهري بازگشتي است كه سال هاي متمادي در ادوار گذشته؛ مردمان ما با آن زندگي كرده‌اند و توانسته‌اند صلح را در منطقه پايدار نگه‌دارند و توانسته‌اند با حوزه فرهنگي- تمدني ايران شهري، تاريخ را حفظ كنند بدين مفهوم حوزه تمدني و انديشه تمدني ايرانشهري توانسته بسياري از تلاطم‌ها را پشت سر بگذارد.
آخوندي گفت: تاريخ ايران پيش از اسلام در دوران اسلامي پس‌ازآن نشان مي‌دهد كه حوزه تمدني ايران‌شهري توانسته است بسياري از ارزش‌ها را حفظ كند و تا امروز آن‌ها را ادامه دهد.

ضرورت بازخواني و بازانديشي انديشه ايران شهري

آخوندي ادامه داد: تمدن ايران شهري سبب شده تا در ايران هنوز بتوانيم با زبان فارسي با دنيا صحبت كنيم. به دليل برخورداري از تمدن ايران شهري، هنوز هم مي توانيم بگوييم كه ايران محوريت امنيت در منطقه است؛ بنابراين اميدوارم در دوره جديد بازخواني، بازانديشي و خلق مجدد از انديشه ايران‌شهري در دستور كار قرار بگيرد.
وي ادامه داد: به علت آنكه در وزارتخانه به بحث بازآفريني شهري تأكيد دارم اين است كه نبايد مجادله كنيم بلكه بايد با زبان بازآفريني با يكديگر و دنيا گفتگو كنيم. همچنان كه ايران بعد از اسلام خود را بازآفريني كرد؛ بنابراين ضمن آنكه به‌هيچ‌وجه قصد بازگشت به گذشته وجود ندارد بايد بدانيم آخر كار ما خودمان هستيم و ديگري نيستيم.
وي تصريح كرد: فهم من آن است كه بايد مسير را درست انتخاب كنيم و مسير بازآفريني شهري مسيري است كه ارتباط ما را با دنياي پيرامون بر اساس فرهنگ و انديشه ايراني شكل مي‌دهد. بدين معنا ما نمي‌خواهيم بافت‌هاي حاشيه‌اي را دور بزنيم؛ مانند آنچه در دوره گذشته اتفاق افتاد بلكه هدف ما درس‌آموزي از اتفاقات گذشته است.
آخوندي تاكيد كرد: سياست وزارت راه و شهرسازي انضمام حاشيه به متن است.
وزير راه و شهرسازي در ادامه با تاكيد براينكه ما نمي‌توانيم مسائل مربوط به حاشيه‌نشيني، فرسودگي بافت‌هاي مياني و تخريب بافت‌هاي تاريخي و بافت‌هاي روستايي ملحق شده به شهر كه باعث ايجاد كيفيت‌هاي زندگي نامتجانف شده‌اند را دور بزنيم گفت: قطعا اگر صورت مسئله را خوب درك كرده و موضوع را خوب ببينيم، بخش عمده‌اي از راه‌حل مشكل را انجام داده‌ايم. مهم اين است كه در مسير درست قرار گرفته و موضوع را بپذيريم ودر اين راه از ظرفيت حل بينهايت ستادهاي بازآفريني در سطح ملي، استاني و شهري استفاده كنيم.
عضو كابينه دولت دوازدهم ادامه داد: ما به نادرست تصور مي‌كنيم مشكل تهران پروژه است و بايد آن را حل كنيم. اين در حالي است كه بايد راه صحيح را پيدا كنيم كه قطعا اين ظرفيت در تمامي شهرهاي ايران وجود دارد.
به گفته وي دولت مرد حل تمام مشكلات نبوده و تنها بايد به سياست‌گذاري بپردازد. قطعا دولت نبايد صورت مسئله را پاك كرده و علامت غلط ودروغ به مردم بدهد بلكه بايد بازگوي مسئله واقعي به آن‌ها باشد.
عضو كابينه دولت دوازدهم با تاكيد براينكه همه شهروندان چه در حاشيه و چه در متن از شهروندان درجه يك كشور هستند گفت: به ياد دارم پيش از اين گفته بودم كه انضمام حاشيه به متن يكي از سياست‌هاي مهم ما است و همه شهروندان جز متن هستند ولي در ادامه شاهد انتقادات شديدي در اين حوزه بودم به گونه‌اي كه به من گفتند اين حرف بسيار گستاخانه و خطرناك است.
وي در ادامه افزود: به تصور من حرف خطرناك صحبت از يك سوم جمعيت شهري ايران در مناطق حاشيه‌اي است. بدون شك گفتن اين مطلب كه همه شهروندان جزو متن هستند عين حق بوده و همان حقوق شهروندي است.
آخوندي در پايان با تاكيد بر اهميت بازگشت به مفهوم انسان فرهنگي گفت: اين مطلب به قدرت زايش فرهنگ و خلاقيت در بين تمامي مردم است.
 
 
 پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

برگشت به تلکس خبرها