تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : فعال سازي راهگذرهاي ترانزيتي؛ راهبرد اصلي براي راه آهن
پنجشنبه، 2 شهریور 1396 - 15:00     کد خبر: 80998

ترابر نيوز: معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن به راهبردهاي راه آهن در توسعه شبكه ريلي اشاره كرد و اعلام كرد: يكي از راهبردهاي ما در زمينه توسعه شبكه حمل و نقل ريلي بحث فعال سازي كريدورهاي ترانزيتي است.
ترابر نيوز:
فعال سازي راهگذرهاي ترانزيتي ؛ راهبرد اصلي براي راه آهنبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از روابط عمومي شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران؛ نوراله بيرانوند با اشاره به حمايت‌هاي فني و اعتباري راه آهن از بخش خصوصي، گفت: راه آهن بسترهاي مورد نياز را براي كمك‌هاي فني و اعتباري در سال‌هاي گذشته فراهم كرده است تا فضاي مقرراتي و تامين مالي عمومي كشور را براي سرمايه گذاران بهبود دهد.
وي افزود: از ديگر مشوق‌هاي مهم سرمايه گذاري در راه آهن، سرمايه گذاري در راه آهن به مثابه سرمايه گذاري در مناطق محروم است.
معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره اختصاص ۵. ۷ ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري در حمل و نقل ريلي، گفت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته و تعامل با وزارت نفت ۵. ۷ ميليارد دلار اعتبار از محل صرفه‌جويي در مصرف سوخت براي باز پرداخت سرمايه گذاري‌هاي صنعت حمل و نقل ريلي در مدت پنج سال اختصاص مي‌يابد.
وي تصريح كرد: در همين راستا اولين قرارداد مربوط به صرفه جويي‌هاي مصرف سوخت در پنجمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل ريلي و صنايع وابسته سال جاري به امضا رسيد و راه آهن درصدد است در مدت پنج سال آينده بتواند ۵. ۷ ميليارد دلار را براي شركت‌هاي ريلي اختصاص دهد.
بيرانوند با بيان اينكه خوشبختانه بسترهاي خصوصي اين موضوعات فراهم است، اظهار داشت: با مالكيت هايي كه در اختيار بخش خصوصي قرار داده‌ايم، تلاش مي‌كنيم تا نظام مديريت و بهره برداري را با همكاري بخش خصوصي به شكلي اصلاح كنيم كه نقش‌آفريني اين بخش در راه‌آهن بيشتر شود.
وي با اعلام اينكه موضوع تخصيص تسهيلات ارزي و ريالي به سرمايه گذاران از اقداماتي است كه راه آهن آن را در دست اجرا دارد، گفت:: تسهيلات ارزي و ريالي با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله و نرخ سود ۴ درصد از سوي صندوق توسعه ملي از ديگر اقدامات است كه سرمايه گذاران با ۱۰ درصد آورده مي‌توانند تسهيلات بگيرند.
همچنين سرمايه گذاري در راه آهن مشمول مشوق‌هاي پيش بيني در صنعت گردشگري شده
و مهم‌تر از آن حذف ماليات بر ارزش افزوده در حمل و نقل ريلي است.
معاون برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت:: تصويب تشكيل شركت قطارهاي حومه‌اي و تخصيص يك درصد از فروش نفت و گاز براي توسعه حمل و نقل ريلي از ديگر اقدامات اساسي است كه با تلاش راه آهن بستر قانوني آن فراهم شده است.
وي اضافه كرد: به طور كلي راه‌آهن براي استفاده از منابع مالي بازار سرمايه و اقتصادي‌تر كردن حوزه ريلي تلاش و برنامه‌ريزي كرده است كه اميدواريم در آينده‌اي نزديك شاهد سرمايه‌گذاري و درآمدزايي در اين بخش باشيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: در ارتباط با مشاركت و همكاري با كشورهاي مختلف، تعامل گسترده‌اي با كشورهاي اروپايي و موسسات بين المللي در زمينه انتقال دانش فني و تامين مالي و سرمايه گذاري و تامين تجهيزات شده است.
همچنين در ارتباط با افزايش سهم ترانزيت، با همراهي كشورهاي همجوار و ساير كشورهاي در مسير كريدورهاي بين المللي سعي در ارتقاء ميزان ترانزيت ريلي از كريدورهاي بين المللي در دست اجرا است.
وي خاطر نشان كرد: يكي از موضوع هايي كه راه آهن با جديت و به عنوان يك استراتژي آن را دنبال مي‌كند، بحث انتقال دانش فني و استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي توليدي، مهندسي و تكنولوژي كشور است بر همين اساس، شركت‌هاي خارجي متقاضي فعال در بازار ريلي، ايران را به عنوان يكي از شريك‌هاي قابل اعتماد داخلي قبول دارند.
وي درباره همكاري راه آهن با كشورهاي اروپايي اظهار داشت: راه آهن با كشورهاي اروپايي همكاري گسترده‌اي دارد و با كشورهاي ايتاليا و اسپانيا در زمينه احداث خطوط پرسرعت، با كشورهاي آلمان، انگليس، فرانسه وايتاليا براي تامين ناوگان پرسرعت، با كشورهاي چين و كره در زمينه تامين ناوگان مسافري و حومه‌اي و در زمينه احداث خطوط برقي با كشورهاي چين و روسيه و در خصوص خطوط برقي با كشورهاي روسيه، اوكراين، هند و كشورهاي اروپايي در حال مذاكره است.
محور همه مذاكرات استفاده دانش فني و تامين تجهيزات همراه با تامين مالي (فاينانس) و استفاده حداكثري از ظرفيت‌هاي توليدي و مهندسي داخلي است.
راه آهن در زمينه قطارهاي حومه‌اي علاقه‌مند است تا هر يك از خطوط حومه‌اي را به عنوان يك پروژه كامل به صورت (EPCF) واگذار كند و براي اين موضوع در حال مذاكره با كشورهاي مختلف است.
بيرانوند به راهبردهاي راه آهن در توسعه شبكه ريلي اشاره كرد و افزود: يكي از راهبردهاي ما در زمينه توسعه شبكه حمل و نقل ريلي بحث فعال سازي كريدورهاي ترانزيتي است كه ما در اين زمينه پروژه رشت – آستارا و آستارا – آستارا را با همكاري كشور آذربايجان دنبال مي‌كنيم و اتصال شبكه ريلي به مراكز تجاري و صنعتي از ديگر برنامه‌ها و سياست‌هاي راه آهن است.
وي افزود: اين راهبرد‌ها در واقع همان بندهاي ۲۴ و ۲۵ سياست‌هاي كلي ابلاغي از طرف مقام معظم رهبري براي تدوين برنامه ششم توسعه است.

برگشت به تلکس خبرها