تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جزييات افتتاح محورهاي منتهي به شمال كشور/ اتمام علميات تعريض محور هزار تا دوسال آينده
چهارشنبه، 1 شهریور 1396 - 15:56     کد خبر: 80982

ترابر نيوز: معاون وزير راه و شهرسازي با تشريح آخرين وضعيت پنج پروژه سامان‌دهي محورهاي منتهي به شمال كشور گفت: اولين محور بزرگراهي اتصال تهران به مازندران تا پايان سال تكميل مي‌شود و پروژه تعريض محور هراز در دو سال آينده و محور قزوين- تنكابن تا يك سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد.
ترابر نيوز:

خيرالله خادمي خيرالله خادمي، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل درباره آخرين وضعيت سامان‌دهي پنج محور جاده‌اي منتهي به استان‌هاي شمالي در جهت كاهش ترافيك، اظهار داشت: ترافيك محورهاي منتهي به شمال در ايام پيك و تعطيلات يكي از معضلات ملي محسوب مي‌شد كه براي رفع اين مشكل تعريض و تسهيل عبور از پنج محور منتهي به شمال را در دستور كار خود قرار داديم.

وي ادامه داد: در زمان‌هاي پيك  تردد به شمال و ايام تعطيلات همواره در محورهاي منتهي به استان‌هاي شمالي به دليل عدم گنجايش و ظرفيت پايين ترافيك طولاني ايجاد مي‌شد و مردم ساعت‌ها در اين محورها معطل مي‌شدند و اين ترافيك به يك مشكل براي مسافران و مردم بومي منطقه تبديل شده بود.  

به گزارش ايلنا، معاون وزير راه و شهرسازي گفت: يكي از اولين اقدامات در ابتداي دولت يازدهم، برنامه‌ريزي براي سامان‌دهي اين محورها بود و آقاي آخوندي تاكيد ويژه‌اي بر روي اين موضوع داشت.

خادمي با اشاره به مشكلات تردد بوميان حاشيه محورهاي منتهي به استان‌هاي شمالي در زمان‌هاي پيك ترافيك عنوان كرد: يكي از مشكلات ناشي از ايجاد گره ترافيكي در اين مسيرها، دسترسي بوميان استان‌هاي گيلان، مازندران و گرگان به محورها براي جابه‌جايي در مناطق اطراف است. بنابراين در همان ابتداي شروع به كار دولت يازدهم با حضور وزير راه وشهرسازي جلسه‌اي با عنوان ساما‌ن‌دهي محورهاي شمال برگزارشد و در اين جلسه، پنج محور براي انجام عمليات تعريف، بزرگراه‌سازي و يا تسريع در ساخت انتخاب شدند. 

معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: تنها در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ ميليارد تومان در محورهاي منتهي شمال هزينه شد كه ۶۰۰ ميليارد آن به تكميل آزاد راه تهران- شمال اختصاص پيدا كرد.  

تحويل محور رودهن- ساري به صورت بزرگراهي تا پايان سال

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل با اشاره به اولين محور منتهي به شمال كشور براي تعريض و تبديل آن بزرگراه اظهار داشت: اولين پروژه‌اي كه  تعريض و تبديل آن به بزرگراه آغاز شد، محور رودهن- فيزوزكوه – قائم شهر- ساري بود كه اين محور از  شرق تهران به سمت شمال كشور (استان مازندران ) امتداد دارد. اين محور پس از اتمام پروژه، اولين بزرگراه منتهي به شمال كشور خواهد بود كه  تهران را به مركز مازندران وصل مي‌كند و امكان دسترسي به  مسيرهاي منتهي به گلستان و مشهد را فراهم مي‌سازد.

خادمي با بيان اينكه در طول سه سال گذشته براي پروژه تبديل بزرگراه رودهن – فيروزكوه- قائم شهر- ساري حدود ۲۲۰ ميليارد تومان هزينه شده است، گفت: تنها در سال گذشته ۱۰۰ ميليارد تومان براي تكميل اين پروژه هزينه شده است. گلوگاه‌هاي اين محور با ساخت تونل‌ها و پل‌هاي خاص رفع شد كه اواخر سال گذشته با حضور رييس جمهوري بخشي از اين پروژه به افتتاح رسيد.

معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه تعريض پنج كيلومتر از اين مسير باقي مانده است، اظهار داشت: پنج كيلومتر باقيمانده در منطقه مسكوني قرار داد كه با تملك اين اراضي و ساخت آن، تا پايان سال تمام اين محور به صورت بزرگراه تحويل داده مي‌شود.

تعريض محور هراز به صورت كامل تا دو سال آينده  

خادمي با اشاره به پروژه بعدي در طرح سامان‌دهي محورهاي منتهي به شمال در جهت بازگشايي گلوگاه‌هاي ترافيكي گفت: يكي ديگر از محورهاي تعريف شده در اين پروژه، تعريض محور هراز است. در سال‌هاي گذشته در تعريض اين محور اقدامات زيادي انجام نشد اما در طول چهار سال گذشته حجم كاري كه براي تعريض اين محور عملياتي شد قابل توجه بود به طوري كه  تاكنون ۶۰ كيلومتر از اين محور حد فاصل ورودي آمل تا بايجان و بخشي از اين محور در محدوده استان تهران مورد بهره‌‌برداري قرار گرفته است.

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در حال حاضر ادامه تكميل اين پروژه در دست اجراست و در اين محور بايد ۱۷ كيلومتر تونل ساخته شود كه بخشي زيادي از آن عملياتي شده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر در كل اين محور در پروژه تعريض حدود ۴۵ كيلومتر باقي‌مانده است، گفت: اميدواريم پروژه تعريض اين محور تا دو سال آينده به افتتاح برسد اما به بهره‌برداري رسيدن اين محور در دو سال آينده حدود  ۶۰۰ ميليارد تومان هزينه مي‌خواهد.

پيشرفت فيزيكي آزادراه شمال به ۸۵ درصد رسيد

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل با بيان اينكه از مهم‌ترين پروژه‌هاي جاده‌اي منتهي به شمال كشور، آزادراه تهران- شمال است، گفت: هر چند كه ساخت و اتمام اين پروژه دچار ركود چند ساله شده بود اما در طول چهار سال گذشته در دولت يازدهم  به‌ويژه از  ۲.۵ سال پيش اقدامات قابل توجهي در اين محور انجام شد.

وي ادامه داد: قطعه چهار آزادراه تهران- شمال كه پيش از دولت يازدهم زير بار ترافيك رفته بود در اين دولت تكميل و ترميم شد و قطعه اول از ۳۵ درصد پيشرفت فيزيكي به ۸۵ درصد رسيد كه ميزان پيشرفت فيزيكي در محوري با مشخصات آزادراه تهران- شمال در طول كمتر از سه سال بسيار قابل توجه است. 

افتتاح ۶۰ كيلومتر از محور قزوين- تنكابن تا يك سال آينده

خادمي درباره ساخت و تكميل محور جديد قزوين- الموت- تنكابن، گفت: پروژه بعدي كه در طرح سامان‌دهي محورهاي منتهي به استان‌هاي شمالي قرار دارد، محور قزوين- الموت- تنكابن است كه يك مسير جديد براي اتصال به استان مازندران محسوب مي‌شود و بخشي از ترافيك مسير فعلي را كاهش خواهد داد.    

وي با بيان اينكه پيشرفت فيزيكي اين پروژه نزديك به ۴۰ درصد است، ادامه داد: قرار بر اين است كه تا يك سال آينده ۶۰ كيلومتر از محور قزوين تا  الموت را كه يكي از مناطق گردشگري كشور محسوب مي‌شود، به بهره‌برداري برسانيم. 

رفع گلوگاه آزادراه قزوين- رشت

معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه محور ديگر در اين پروژه تكميل آزادراه قزوين- رشت است، گفت: هر چند كه آزادراه قزوين- رشت در سال گذشته به افتتاح رسيد اما ۱۱ كيلومتر از اين مسير كه گلوگاه اين محور است و يكي از سخت‌ترين نقاط اين آزادراه از نظر اجرا محسوب مي‌شود، ساخته نشد.

وي افزود: ساخت اين ۱۱ كيلومتر را در اولويت قرار داديم چراكه در برخي از مواقع  در ايام پيك ميزان ترافيك در اين نقطه حتي به ۱۰ ساعت هم مي‌رسيد.

خادمي گفت: در اين ۱۱ كيلومتر بايد تونل و پل‌هاي خاص ساخته مي‌شد كه اواخر سال گذشته ۳.۳ كيلومتر تونل به صورت رفت و برگشت در اين محور را به افتتاح رسانديم.    

معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه در حال حاضر هشت كيلومتر از اين مسير باقي‌مانده است، گفت: در حال جذب سرمايه‌گذار براي تكميل اين محور هستيم.

 

 

پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

 


برگشت به تلکس خبرها